چرا امامان خود را معصوم می نامیدند ؟

چرا امامان خود را معصوم می نامیدند ؟

پاسخ : به عصمت امامان شیعه ، که همگی اهل بیت پیامبرند ، دلایل متعددی موجود است و ما از میان انها تنها یکی را یادآور می شویم : بنابر نقل دانشمندان شیعه و سنی ،پیامبر (ص)در آخرین روزهای زندگانی خود فرمود :

إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ

من در میان شما دو یادگار سنگین و گرانبها بجای می گذارم ؛یکی ( کتاب خدا ) ( قرآن ) و دیگری ( اهل بیت ) و این دو هذگر از یکدیگر جدا نخواهند شد تا روز رستاخیز ، در کنار حوض کوثر به من برسند .

در اینجا نکته ای است جالب و آن این که : بدون شک قرآن مجید ،از یکدیگر جدا نخواهد شد تا روز رستاخیز ،در کنار حوض کوثر به من برسند .

در اینجا نکته ای است جالب و آن این که : بدون شک قرآن مجید ،از هرگونه انحراف و اشتباهی در امان است و چگونه ممکن است که خطا به وحی الهی راه یابد ،در حالی که فرستنده آن خدا و آورنده آن فرشته وحی و دریافت کننده ان پیامبر خدا (ص)است ؟

زیرا عصمت هر سه بسان آفتاب روشن است و مسلمانان جهان ،پیامبر گرامی را در مقام اخذ وحی و حفظ و تبلیغ آن ، مصون از اشتباه می دانند و روشن است که هرگاه کتاب خدا از چنین عصمت راستین و استوار برخوردار باشد،اهل بیت رسول خدا نیز از هر لغزش و اشتباه مصون خواهد بود .چرا که در این حدیث،عترت پیامبر،در جهت ارشاد و رهبری امت ، به عنوان قرین قرآن مجید قلمداد گردیده اند و به حکم (مقارنت) هر دو از نظر عصمت ،یک نواخت می باشند .

به بیان دیگر ؛ جهت ندارد که فرد یا افراد غیر معصومی قرین کتاب خدا شمرده شوند .

روشن ترین شاهد عصمت ائمه (ع) همان عبارت پیامبر (ص)است که فرمود : لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ (این دو (در هدایت و رهبری )هرگز از هم جدا نمی گردند تا در کنار حوض کوثر،بر من وارد شوند )

هرگاه اهل بیت پیامبر از لغزشها در امان نباشند و در مواردی به خطا روند ،از قرآن که خطا درآن راه ندارد ،جدا گردیده و بی راهه می روند در حالی که رسول گرامی آن را بشدت نفی فرموده است .

البته مقصود از اهل بیت در سخن پیامبر ،همه بستگان نسبی و سببی آن حضرت نیستند ؛زیرا شکی نیست که همه آنان از لغزشها مصون نبودند .

بنابراین ،تنها گروه خاصی از عترت وی ،چنین افتخاری را داشتند و این مقام و موقعیت بر جمع معدودی از آنان منطبق می باشد .

و آنان همتن ائمه اهل بیت (ع) هستند که در طول تاریخ روشنی بخش راه امت و حافظ سنت پیامبر و نگهبان شریعت او بودند .

منبع : کتاب شیعه پاسخ می دهد تالیف سید رضا حسینی نسب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.