راه های افزایش هوش کودک

آرزوی هر پدر و مادری داشتن فرزندی سالم با هوش بالاست و خیلی از والدین به دنیال روشهای مختلفی هستند برای افزایش هوش فرزندانشان حتی قبل از به دنیا آمدن آنها یعنی در دوران جنینی .یکی از راحت ترین و در دسترس ترین راهها رعایت اصول تغذیه مادر باردار هست که نه تنها روی جسم جنین و  مادرتاثیر مثبت دارد بلکه میتوناند بر روی تعادل روحی مادر و میزان هوش جنین هم تاثیر گذار باشد.افزایش هوش کودک - زن امروزی

تاثیر تغذیه بر هوش کودک

محققان  معتقدند تغذیه مناسب تا زمانی که مغز بچه ها در حال رشد و تکامل است، نقشی اساسی در افزایش میزان هوش ایفا می کند بنابراین هر مادری که دوست دارد فرزند باهوش تری داشته باشد، باید به نوع خورد و خوراک خود در دوران بارداری اهمیت زیادی بدهد و حواسش به تغذیه سالم فرزندش تا رسیدن به سن ۲ سالگی هم باشد.

البته، معنای این حرف این نیست که هوش ما بعد از ۲ سالگی قابلیت ارتقا ندارد اما نقش تغذیه در باهوش شدن بچه ها تا ۲ سالگی، بیشتر از زمانی است که مثلاً آن ها دیگر کنکوری شده اند و می خواهیم خوراکی هایی برای افزایش هوششان در برنامه غذایی آن ها بگنجانیم. البته ما تا آخر عمرمان هم می توانیم حافظه کوتاه یا بلندمدت خود را با کمک مواد غذایی سالم یا ورزش های فیزیکی و فکری تقویت کنیم اما بعد از طی روند تکامل مغز، دیگر نمی توان به افزایش خارق العاده هوش یا همان IQ با کمک تغذیه و ورزش چندان امیدوار بود.

مواد غذایی مفید برای افزایش هوش جنین

امگا 3

مصرف اسیدهای چرب و امگا ۳ و گنجاندن آن‌ها در سبد غذایی مادران باردار می‌تواند تاثیر زیادی در تکامل مغز جنین و افزایش هوشیاری جنین در دوران نوزادی داشته باشد. به گفته محققان خوردن غذاهای دریایی و دانه‌های روغنی مانند دانه کتان و آفتابگردان یا مصرف مکمل‌های غذایی حاوی اسیدهای چرب و امگا۳ به دستور پزشک می‌توانند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در تکامل مغز جنین خود داشته باشند و به افزایش کارایی مغز کمک کنند. این گروه از متخصصان بر این باورند مصرف امگا۳ نه تنها بر افزایش هوش نوزاد بلکه به افزایش قوه بینایی او نیز کمک می‌کند. از این رو توصیه می‌شود با مشورت پزشک خود مصرف برخی از غذاهای دریایی و دانه‌های گیاهی حاوی امگا۳ را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

کولین

مصرف گوشت قرمز، تخم‌مرغ و حبوبات را در برنامه غذایی هفتگی خود قرار دهید و با مشاوره پزشک تغذیه خود سعی کنید متناسب با رژیم غذایی دوران بارداری به صورت روزانه از این خوراکی‌ها بهره ببرید. این مواد به دلیل داشتن ماده‌ای به نام کولین نقش موثری در افزایش میزان هوش جنین دارند و در صورتی که مادر مصرف آن‌ها را با قاعده و منظم در برنامه غذایی و وعده‌های اصلی غذا داشته باشد می‌تواند منتظر تولد نوزادی باهوش باشد. ضمن آن‌که ادامه این رژیم غذایی پس از زایمان به مادر کمک می‌کند با تغذیه نوزاد با شیر مادر به افزایش میزان هوش او کمک کند.افزایش هوش کودک - زن امروزی

میوه و سبزیجات

گوجه فرنگی، جزو  خوراکی هایی است که به دلیل داشتن لیکوپن، با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کند و جلوی تخریب سلول های مغزی را می گیرد. بهتر است گوجه فرنگی تازه در رژیم غذایی تمام مادران باردار و شیرده جای بگیرد.

کلم بروکلی، جزو سبزی های برگ سبز تیره طبقه بندی می شود و سرشار از ویتامین K، و ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان هاست. ویتامین K در بهبود عملکرد مغز و افزایش هوش جنین و کودکان خردسال، نقش بسزایی دارد.

اسفناج_انار شیرین _انگور و مویز_ بادام_ توت فرنگی_کرفس و مرکبات ترکیباتی دارند که باعث رشد سلولهای مغزی میشود  و میتواند نقش مثبتی در افزایش هوش جنین ایفا کند.

با تجویز دکتر کندر بخورید

درمانگران طب سنتی معتقدند خوردن کندر در دوران بارداری با مجوز متخصص طب سنتی و در مدت زمانی مشخص توسط مادر باردار، موجب افزایش هوش نوزاد می‌شود. اگر چه در متون مختلف طب سنتی به این موضوع اشاره شده است اما مادران باردار باید دقت کنند که طبع افراد با هم متفاوت است و بهتر است پس از مشاوره با یک متخصص طب سنتی و بررسی نوع طبع و مزاجشان به دستور درمانگر سنتی برای مصرف کندر اقدام کنند. خوردن کندر به صورت خودسرانه و با مقدار زیاد توسط مادر باردار ممکن است عوارضی مانند زردی، خشکی پوست و بیش‌فعالی کودک را به همراه داشته باشد. بنابراین با مشورت پزشک طب سنتی کندر مصرف کنید تا بتوانید از خواص مفید آن برای افزایش میزان هوش نوزاد خود بهره ببرید.

تاثیر موسیقی بر هوش جنین

در هفته اول لقاح جوانه گوشهای یک جنین با میکروسکوپ دیده می‌شوند واز هفته ۲۰ حاملگی جنین صدا‌ها و تونهای اطراف را می‌شنود و موزیک را هم حس می کند به همین دلیل امروزه از طریق موزیک تراپی سعی می شود که روی جنین و مادرتاثیرات مثبت گذارده شود.

محققان بسیاری بعد از تحقیق و مقایسه کودکانی که به مادرانشان در دوران بارداری به طور منظم به یک یا چند موسیقی خاص گوش میدادند با نوزادان دیگر به این نتیجه رسیده اند که موسیقی میتواند روی جنین تاثیر مثبت داشته باشد و به طور کلى نظریه موجود این است که قرارگرفتن کودکان درمعرض موسیقى هاى کلاسیک در دوران جنینى، بعد از تولد، در دوران رشد و حتى دوران دبیرستان موجب مى شود که کودکان باهوش تر و زیرک تر باشند. البته همانطور که گفته شد این یک نظریه است .

چگونه برای جنین موسیقی پخش کنیم؟

بهترین انتخاب، پخش موسیقی در باندهای استریو است. استفاده از هدفون و قرار دادن آن روی شکم به دلیل اینکه می تواند باعث تحریک بیش از حد جنین شود، ایده خوبی نیست. اکثر افراد فکر می کنند باید صدای موسیقی را زیاد کنند تا درون شکم نفوذ کند اما بهتر است بدانید که مایع آمینیوتیک یک رسانای خوب برای اصوات است.

با این حال، بهتر است صدای پخش موسیقی بیشتر از ۶۵ دسی بل نباشد – تقریبا به بلندی صدای موسیقی پس زمینه که در فروشگاه ها پخش می شود.

نتیجه گیری

به دلیل اینکه تحقیقات در رابطه با این موضوع در مراحل ابتدایی خود هستند و محققین نمی توانند با اطمینان بگویند که موسیقی باعث افزلیش هوش میشود بهتر است در این خصوص احتیاط کنید و در صورتی که تمایل دارید برای جنین موسیقی پخش کنید، به یاد داشته باشید که  رعایت تعادل و ملایمت از عوامل کلیدی است. اگر از موسیقی لذت می برید به آن گوش کنید بدانید موسیقی به شما کمک می کند به آرامش برسید، آسان تر به خواب بروید. آرامش شما برای جنین خوب است و این تاثیر غیرمستقیم موسیقی بر جنین است که میتواند تاثیر مثبت روی جنین شما داشته باشد.

  زیر نظر پزشک تان ورزش کنید

ورزش استرس شما را کاهش می دهد و طبق مطالعه محققان آمریکایی کالج پزشکی ورزش، کودکان مادرانی که در بارداری ورزش می کنند، مثلا یوگا انجام می دهند یا پیاده روی می کنند سیستم عصبی آنها بلافاصله بعد از زایمان سریع تر متکامل می شود. در سن ۵ سالگی نمره آنها در آزمون های هوش و زبان بالاتر است. پس وقتی باردارید حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید.

منبع: mamasite

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.