انتظار منجی بدون تلاش برای تغییر

بر اساس آیات قرآن کریم، هرگونه تغییر بنیادین و تبدیل سرنوشت جامعه، به دست خداوند و با اراده او محقق می شود. البته علت تامه تغییر، خداوند است؛ اما مقدمات و زمینه سازی ایجاد آن، در اختیار انسان است.

در مشهورترین آیه در این زمینه، تغییر سرنوشت یک ملت را وابسته به عمل آن ها می داند. ” إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ”

“خدا حال قومی را تغییر نمی دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند. ” (رعد/11)

تا زمانی که ما تحولی نداشته باشیم و زمینه ها را فراهم نکنیم، در بیرون، چیزی رخ نمی دهد. این مسأله شرطی است. ” ان تنصروالله ینصرکم” یعنی کسانی که امداد الهی را می خواهند، باید از توانمندی های خودشان استفاده کنند.

با این وصف، کسی که منتظر منجی و حجت خداست، اگر تغییری در رفتار و حالات خود، ایجاد نکند، گرفتار آسیب بزرگی است. زیرا ظهور حضرت، امری تکوینی نیست؛ بلکه وعده الهی است و تحققش به اذن و فرمان خدا بستگی دارد. اگر مقدماتش فراهم شد، به اذن و فرمان او انجام خواهد شد. البته تغییر مقدماتی به دست انسان، باید با تغییر عصر ظهور، هم سنخ بوده و همین طور فراگیر و جهانی باشد.

امام حسن عسکری، از تغییر مبارکی که به دست حضرت ولی عصر، محقق خواهد شد، این گونه یاد می کند: ” به واسطه او بلا از اهل زمین، برداشته می شود و باران نازل شده، برکات زمین، خارج می گردد.” (کمال الدین و تمام النعمه، ج 2، ص 384)

به نظر می رسد این بیان شریف امام حسن عسکری علیه السلام به آیه شریفه ” وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُري‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ” (اعراف/96) اشاره دارد.انتظار منجی - زن امروزی

پس قیام امام مهدی عجل الله فرجه، تغییری بنیادین را در سرنوشت بشریت، رقم خواهد زد؛ همانند آنچه که در آیه شریفه ذکر شده است، به شرطی که ایمان و تقوا دچار آسیب نشود.

برای رسیدن به ظهور باید حرکت کرد؛ مثل قله ای که باید به سوی آن حرکت کرده، به آن برسیم. این قله و هدف، رفتنی است نه آمدنی؛

منبع: آسیب شناسی جامعه منتظر، سید محمد میرتبار

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.