استارت آپ چیست؟

 استارت آپ (Startup)، کوتاه‌شدهٔ عبارت startup company است که در فارسی، آن را شرکت نوپا ترجمه کرده‌اند. شرکت یا کسب‌ و کاری که در نتیجهٔ کارآفرینی ایجاد شده‌ است، رشد سریعی دارد، و در جهت تولید راه حلی نوآورانه و دوام‌ پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته‌است.

اگر چه در تعریف استارت آپ بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر، حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت آپ باید در حوزه فن آوری‌های نوین فعال باشد.

شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر شکلی و به هر اندازه‌ای ایجاد شوند. سرمایه‌گذارها به‌طور کلی به آن دسته از شرکت‌های نوپایی جلب می‌شوند که نسبت خطر به سود بالایی دارند و مقیاس‌پذیرتر هستند، و بنابراین هزینهٔ راه‌اندازی کمتر، ریسک زیاد و توان بالقوهٔ بالایی برای برگرداندن سرمایه دارند. معمولاً یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جاافتاده دارد، یعنی می‌تواند با سرمایه‌ای کمتر، نیروی کار یا زمینهٔ رشد بیشتری نسبت به شرکت‌های قدیمی داشته باشد.

شرکت‌های نوپا برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند و در این راه گزینه‌های مختلفی دارند. شرکت‌های دیگر یا افراد سرمایه‌گذار می‌توانند به شرکت‌های نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند. در عمل خیلی از شرکت‌های نوپا توسط بنیانگذارانشان سرمایه‌گذاری می‌شوند.

وظیفهٔ مهم در راه‌اندازی یک کسب‌وکار، تحقیق برای اعتبار، ارزیابی و توسعه ایده یا مفاهیم آن کسب‌وکار است. اگر ارزش یک شرکت بر اساس فناوری آن شرکت باشد، مهم است که بنیانگذاران از مالکیت معنوی ایده‌های خود حفاظت کنند.

استارت آپ - زن امروزی

مراحل راه اندازی یک استارت آپ موفق 

شناخت نیاز و خلق ایده

اولین و مهمترین چیز در راه اندازی یک استارت آپ شناخت نیاز مردم است. ایده ای که واقعا یک نیاز اساسی را برطرف کند. نیازی نیست حتما ایده ناب و خاصی داشته باشید! بعضی وقت ها با آشنا کردن مردم با فناوری های جدید نیز می توان نیاز آن ها را بر طرف کرد. به عنوان مثال اسنپ با استفاده از تکنولوژی مکان یاب توانست مشکل مردم را حل کند. درخواست تاکسی در محل یک ایده فوق العاده بود که قبلا هم در کشور های خارجی از آن استفاده می شد.

نکته مهم : ایده های خود را حتما یادداشت کنید. خصوصا ایده های ریزی که در ذهن تان است و به ایده اصلی تان مربوط می شود. هر چقدر هم که باهوش باشید باز هم جزئیات ایده تان از یادتان می رود.

ساخت نمونه اولیه

خیلی از دوستان که هیچ وقت نمی توانند استارت آپ خود را راه اندازی کنند در این مرحله متوقف می شوند. ایده های خیلی خوبی دارند ولی هیچ وقت نمی توانند آن ها را عملی کنند. بهترین راه این است که نمونه اولیه یا نسخه دمو خدمت و محصول تان را بسازید و ارائه دهید. اگر بتوانید این مرحله را پشت سر بگذارید مطمئن باشید استارت آپ شما به زودی راه اندازی می شود.

ارائه نمونه اولیه به ۱۰۰ نفر

مرحله بعدی این است که محصول اولیه خود را حداقل به ۱۰۰ نفر نشان دهید و نظرات آن ها را جویا شوید. بهتر است این ۱۰۰ نفر افرادی کاملا غریبه و ناشناس باشند چون اگر آشنا باشند مطمئن باشید برای روحیه دادن به شما می گویند محصول تان خیلی خوب است هرچند که اصلا به درد به خور نباشد. پس این مرحله خیلی مهم است و بازخوردهایی می گیرید بسیار به شما کمک خواهد کرد.

تامین سرمایه گذار

زمانی که احساس کردید محصول شما نقصی ندارد و آماده ارائه شده است نوبت به جذب سرمایه گذار می رسد. اگر خودتان نمی توانید از پس مخارج های پروژه بر آیید بهتر است از یک سرمایه گذار کمک بگیرید. همچنین می توانید به سراغ شتاب دهنده ها بروید.

ثبت ایده یا برند

بعد از تامین سرمایه گذار یا شریک همه چیز آماده است تا استارت آپ خود را راه اندازی کنید. بهتر است برای شروع ایده و برند یا شرکت خود را ثبت کنید.

راه اندازی محصول

محصول شما هرچقدر هم که ناقص باشد باید راه اندازی شود. مواردی مثل رابط کاربری ، بهینه سازی ، افزایش سرعت عملکرد و … را می توانید در آینده به محصول خود اضافه کنید. فراموش نکنید هیچ محصولی از ابتدا کامل نبوده است و طی گذشت زمان رفته رفته کامل شده است.

جذب کاربران بیشتر و همراهی آن ها

سعی کنید ایده تان را به افراد بیشتری نشان دهید. معمولا می گویند ۱۰۰۰ کاربر باید جذب کنید تا بتوانید از بازخوردهای آن ها محصول یا خدمت تان را کامل کنید. همینطور هم است. باید کاربرانتان را دنبال کنید. به عنوان مثال اگر همراه شما نشدند مسئله را جویا شوید. اشکال کار را پیدا کنید و در مرحله بعدی آن را حل کنید.

بعد از اینکه استارت آپ شما به موفقیت رسید ممکن است مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران و برند های دیگر قرار بگیرد. ممکن است پیشنهاد های خوبی برای فروش سهام استارت آپ تان به شما بدهند درست مثل اینستاگرام که توسط فیسبوک خریداری شد.

از اینجا به بعد انتخاب با خودتان است. اگر می خواهید خودتان ادامه دهید یا اینکه استارت آپ خود را به شخص یا شرکت دیگری واگذار کنید.

عوامل مؤثر در سنجش میزان موفقیت استارت‌آپ

زمان‌بندی بازار

محصول مورد نظر نباید خیلی زود یا خیلی دیر به بازار عرضه شود و باید با سنجش بازار و رقبای احتمالی، در زمان مناسب بازار را تجربه کند.

تعهد و وفاداری گروه

اعضای گروه یک استارت‌آپ گنجینه اصلی آن هستند. هر چقدر اعضای گروه تمایل قلبی بیشتری برای وقف خود داشته باشند، احتمال موفقیت استارت‌آپ بیشتر خواهد بود. نکته مهم درباره هسته گروه استارت‌آپ‌ این است که هسته اولیه گروه متناسب با مهارت‌هایشان و نقشی که دارند، به‌طور رسمی صاحب بخشی از شرکت می‌شوند. این امر به‌طور ناخودآگاه باعث افزایش تعهد و وفاداری اعضای گروه خواهد شد.

ساختار گروه

این مورد بیشتر با تصمیم‌های بنیان‌گذاران استارت‌آپ شکل می‌گیرد. این‌که ساختار گروه بر مبنای فعالیت فردی و جداگانه شکل نگیرد و هر چه بیشتر بر اساس فعالیت جمعی و متقابل باشد.

میل به رشد

طبیعت استارت‌آپ باعث می‌شود که هرچقدر بنیان‌گذار و مدیران شرکت شوق بیشتری برای رشد داشته باشند، احتمال موفقیت آن نیز افزایش می‌یابد. باید یکی از دغدغه‌های همیشگی استارت‌آپ باشد.

مقیاس‌پذیری

استارت‌آپ باید توان این را داشته باشد که رشد سریعی را تجربه کند. بنابراین هر چه مقیاس‌پذیری محصول و شرکت بیشتر باشد، احتمال موفقیتش بیشتر خواهد بود.

فرصت بازار

هر چقدر فرصت نهفته در بازار برای محصول استارت‌آپ بزرگ‌تر و طیف مصرف‌کنندگان احتمالی گسترده‌تر باشد، احتمال موفقیت آن نیز بیشتر خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.