بازی های ساده کودکانه

خیلی از والدین نگرانند که نکند همه زندگی فرزندشان فقط درس خواندن باشد و یا مبادا کودکشان بیش از حد تلویزیون ببیند، گروهی هم نگران درگیری دائم فرزندان شان با تبلت و رایانه و … هستند.

اگر از لحاظ کمی نمی توانید وقت کافی برای فرزندان صرف کنید، از لحاظ کیفی تعاملات کافی را با فرزندان خود جهت رشد یافتن، تدارک ببینید.بازی های ساده کودکانه - زن امروزی

ما این بازی ها را به شما توصیه می کنیم:

بازی اکتشاف

از کودک بخواهید به کشف در محیط بپردازد، مثلاً اشیا سیاه، سفید، آبی، قرمز و … در محیط را بیابد و نام ببرد. اگر اشکال اصلی را می شناسد آنها را در محیط پیدا کند و نام ببرد. همین بازی را می توان به صورت ترکیبی هم انجام داد مثلاً اشیا گرد و آبی را پیدا کن و … البته حالت ترکیبی این بازی برای کودکان 4 و 5 ساله به بعد قابل استفاده است.

بازی با کلمات

البته این بازی بستگی به یادگیری ها و آموزش های قبلی کودک شما دارد و احتمالاً  برای بعد از 4 یا 5 سالگی قابل کاربرد است. مثلاً یک کلمه بگو که با حرف « د » شروع شود.

بازی ماشین ها

سعی کنید به کودکتان کمک کنید تا ماشین هایی با رنگ های خاص را شناسایی کند و نام آنها را به خاطر بسپارد مثلاً ماشین های زرد رنگ تاکسی هستند یا اتوبوس های تندرو، قرمز رنگ و مخصوص مسافر بردن.

بازی حدس زدن

در این بازی والد باید صدای قطار، بوق، تلفن، حیوانات مختلف و … را تقلید کند و به کودک باید نام آن را حدس بزند.

برای کمک به یادگیری درباره طبیعت و علوم، با کودک اخبار هواشناسی تماشا کنید و سعی کنید الگوها و نمودارهای هواشناسی را به کودکتان آموزش دهید.

بازی های وقت خواب

در برخی از خانه ها، خوابیدن کودک یک ماجرای درد سرساز است. این دست والدین از زمان خواب کودک برای برقراری رابطه نزدیک تر و بهتر با فرزندشان و همچنین ایجاد فضایی مناسب برای به خواب رفتن وی می توانند استفاده کنند.

داستان‌ های دنباله دار

داستانی دنباله دار بسازید و در هر وعده خواب فصلی از آن را تعریف کنید. کودکان از داستان هایی لذت می برند که شخصیت اصلی آنها خودشان، دوستانشان، حیوانات یا اعضای خانواده وی باشد یا در مورد جاهایی که رفته اند و کارهایی که دوست دارند. بکنند.

تخیل

به کودکتان بگویید چیزها و فعالیت های مورد علاقه خود را تصور کنند و قبل از خوابیدن به آنها فکر کنند؛ مثلاً فکر کردن درباره رفتن به باغ وحش، پارک و استخر توپ و …

بازی های تلویزیونی

برای والدینی که همیشه نگران تماشای بیش از حد تلویزیون در کودک شان هستند این دست بازی ها پیشنهاد می شود:
– به کمک شیوه پرسیدن مفهوم طبقه بندی را به کودکتان بیاموزید مثلاً بپرسید در این برنامه، چیزهایی را که سوار آن می شویم پیدا کن، پوشیدنی ها را پیدا کن، دنبال حیوانات بگرد، دنبال اثاث خانه بگرد…

تماشای برنامه هواشناسی

برای کمک به یادگیری درباره طبیعت و علوم، با کودک اخبار هواشناسی تماشا کنید و سعی کنید الگوها و نمودارهای هواشناسی را به کودکتان آموزش دهید.

حدس بزن

یکی از شخصیت های برنامه تلویزیونی را وانمود کنید و از کودکتان بخواهید که حدس بزند شما چه کسی هستید؟ بعداز یادگیری این بازی توسط کودک، از او بخواهید که خودش نقش ایفا کند تا شما حدس بزنید.

بازی های پر تحرک و هیجانی

بچه ها سرشار از انرژی و هیجان هستند و میل به تحرک دارند؛ اما در این آپارتمان های کوچک و با والدین خسته و بی حوصله نمی دانند با این انرژی باید چه کار کنند و این همان زمانی است که باید انرژی آنها را کمی کاهش داد و از شدت آن کاست. بهترین روش برای حصول به این هدف انجام بازی هایی است که باعث کمی جست و خیز در بچه ها شده، بالا و پایین بپرند و انرژی خود را تخلیه کنند. خصوصاً اواخر هفته که والدین وقت و فراغ بال بیشتری دارند این بازی ها در فضاهای باز و پارک ها توصیه می‌شود:

سایه را بگیر

در روزهای آفتابی، این بازی را بهتر می توان انجام داد. کودکی به عنوان گرگ انتخاب می شود و سعی می کند با پریدن روی سایه سایرین، سایه آنها را بگیرد. بچه هایی که به این روش گرفتار می شوند، باید به گرگ بچسبند. بهترین شیوه برای بچه های اسیر و گرفتار آن است که همیشه بین گرگ و سایه ها قرار بگیرند.

بازی با تاس

وقتی بچه ها نیاز به تخلیه انرژی دارند ولی فضا و فرصت کافی وجود ندارد، بازی با تماس توصیه می‌شود. بازی با تاس بسیار هیجان انگیز و جالب است. اما هیجان بازی وقتی بیشتر می شود که تاس انداخته شود و یک عدد خوب مثل شش بیاید. دقت و مهارت در این بازی نقشی ندارد و فقط شانس حرف اول را می زند. فراموش نکنید که حتماً امتیازهای شرکت کنندگان را بنویسید و برنده تعیین کنید.

منبع: تبیان

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.