سیمین دخت وحیدی‌

سیمین دخت وحیدی از شاعران معاصر، در سال 1312 هجری شمسی در «جهرم» فارس به دنیا آمد.

وی که یکی از چهره‌های ماندگار ادب فارسی است، شعر گفتن را از سن هفده سالگی آغاز کرد. در ٢٥ سالگی مجموعه داستانی تحت عنوان «لاله های داغدار» نوشت.

خانم وحیدی، دوران ابتدایی و متوسطه را در شهر جهرم گذراند، سپس به شهر تهران مهاجرت کرد.

آخرین مدرک تحصیل وی معادل کارشناسی ادبیات می‌باشد. وی در حوزه‌ی هنری، آموزش و پرورش، تربیت معلم خدمت کرده است.

ایشان یکی از چهره های  شاخص، توانمند و متعهد  شعر انقلاب، دفاع مقدس و ادب آیینی است. خانم وحیدی غزلسرا و عضو رسمی حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی و سردبیر ماهنامه‌ی کوثر است. هم اکنون سرپرستی انجمن شعر بانوان که ماهانه تشکیل می‌شود را بر عهده دارد. او علاوه بر شاعری در زمینه‌ی نقاشی نیز قدرت و مهارتی خاص دارد.سیمین دخت وحیدی - زن امروزی

قبل از انقلاب شعرهای سیاسی و پس از آن اشعارش در رابطه با انقلاب، حضرت امام (ع)، رزمندگان و … می‌باشد.

اشعارش دارای اصالت اخلاقی و مایه‌های خاص عرفان اسلامی است و از تمامی آنها بوی فارس و رایحه‌ی دل‌انگیز شعر حافظ و سعدی استشمام می‌شود.

سخنش محکم و استوار و دقیق است.  تاکنون هفت اثر از وی به چاپ رسیده است که از آن جمله «هور»، «یک آسمان شقایق»، «حس می‌کنم زندگی را»، دو کتاب «منتخب ادبیات به نظم و نثر» و اشعار متفرقه می‌باشد و دو مجموعه اشعار آزاد نیز در دست چاپ دارد.

سیمین دخت وحیدی هم زمان با دفاع مقدس در فضای معطر شهرهای جنگ زده و خطوط مقدم جبهه به شعرخوانی و همگامی با رزمندگان می پرداخت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم همکاری خود را با صدای جمهوری اسلامی ایران و با حوزه هنری آغاز کرد و تدریس در کارشناسی شعر تربیت معلم را عهده دار شد.

آثار سیمین دخت وحیدی

مجموعه اشعار وی عبارتند از «یک آسمان شقایق» ، «حس می کنم زندگی را» ، «موج های بی قرار» «هشت فصل سرخ و سبز» و «این قوم ناگهان»

«به درک عشق رسیدن»، مجموعه­‌ای از 166 شعر در قالب غزل، که شامل شعرهای موفق و زیبای سیمین‌دخت وحیدی است که از کتاب‌های پیشین او برگرفته شده است.

تعدادی از آثار گردآوری شده توسط ایشان هم «در قاب گل ها» ، «کوثر» ، «چشم بیمار» ، «غم دلدار» ، «شعر جوان» ، «از نگاه آینه ها» و … نام دارند.

ایشان در بسیاری از شبهای شعر دفاع مقدس و مقاومت مناسبت های ویژه و همایش های سراسری شعر دفاع مقدس حضوری فعال داشته است.سیمین دخت وحیدی - زن امروزی

سبک آثار

شعرهای ایشان همگی در قالب کلاسیک بوده و بیشتر به غزل متمایل است.

آثار ایشان بالغ بر15 جلد کتاب می باشد که قبل از انقلاب کتابی به نام دوران کودکی در دست چاپ داشتند که ساواک از انتشار آن خودداری کرد.

خانم وحیدی در طول مدتی که در رادیو مشغول فعالیت بود از طریق برنامه خانه و خانواده  که مسئولیت نگارش متون برنامه فوق الذکر بود و به فکر موسسه خیریه ای جهت کمک به ایتام و مستمندان و تازه عروسها و دامادها بود ، پرداخت  و به یاد مولا علی(ع) نام موسسه را غدیر نام نهاد در این ارتباط با مرحوم  آقای شایگان و سرکار خانم  فیروز که از دوستان ایشان بودند موسسه را راه اندازی کردند. هدف از این موسسه که با جمع آوری تبرعات مومنین و همچنین ارائه وام به نیازمندان و تجهیز جهیزیه  عروس و همچنین کمک های نقدی و غیر نقدی به مستمندان  راه اندازی کردند که خانم وحیدی با افراد ذی نفوذی که در آن ایام جهت تجهیز و تکمیل نیازهای بنیاد خیریه غدیرمی شناختند را راه اندازی کردند.

یک نمونه از شعر سیمین‌ دخت وحیدی:

برای رویش شب‌بوها فرصتی دیگر هست

مجال سبزتری در دل برای عشق میسر هست

از آفتاب اگر چندی فضای خانه شود خالی

به عرش سینه ما مهری از آفتاب فراتر هست

به شهر سوخته‌ام زخمی اگر که مانده به جا

به هر طر ف نظر اندازم هزار نخل تناور هست

به خاک میهن ما چشمی مباد آن که طمع ورزد

که بر هلاکت طمع‌ورزان جهاد سرخ مکرر هست

مخواه از من و چشمم به غیر شیوه بیداری

که هر کجای وطن ما را حریم قدسی سنگر هست

هنوز باغ وطن خرم به یمن دیده بارانی است

هنوز فصل بهاران را غریب نعره تندر هست

ز تن گرم گرچه جوانی شد، بهارم ارچه خزانی شد

هنوز فرصت بالیدن به یک دو شاخه دیگر هست

هنوز برگ تر شعرم پر از طراوت شبنم‌هاست

به شاخسار غزل‌هایم شکوفه‌های معطر هست

از آن شبی که دلم پر زد به آسمان و نیامد باز

در آشیان دلم چشمی در انتظار کبوتر هست..

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.