خواص شگفت انگیز شکلات تلخ

شکلات تلخ یکی از مشتقات بی‌شمار دانه کاکائو است که میزان کاکائو اضافه‌ شده به آن بسته به میزان ماده خشک تا ۷۵درصد رسیده و میزان شکر آن بسیار کم است ؛ به این معنا که اصل عمده مخلوط اولیه شکلات، کاکائوست. شکلات تلخ یا سیاه از نوع ۲۰ درصدی آغاز می‌شود. این شکلات، مزه‌ای تلخ دارد.

شکلات تلخ - زن امروزیخواص شکلات تلخ

سرشار از مواد معدنی

شکلات سرشار از مواد معدنی همچون منیزیم، فسفر، پتاسیم، آهن، روی یا حتی ویتامین ها، به ویژه ویتامین های گروه ب است. شکلات تلخ پر از مقادیر زیاد پروتئین، تیامین، ویتامین های A،B۱،B۲،C،E، مواد معدنی مثل کلسیم، پتاسیم، روی است. یک تکه‌‌ی ۱۰۰ گرمی شکلات تلخ که ۷۰ تا ۸۵ درصد کاکائو دارد، حاوی مواد مغذی زیر است:

  • ۱۱ گرم فیبر؛
  • ۶۷ درصد از آهن مورد نیاز روزانه‌ی بدن؛
  • ۵۸ درصد از منیزیم مورد نیاز روزانه‌ی بدن؛
  • ۸۹ درصد از مس مورد نیاز روزانه‌ی بدن؛
  • ۹۸ درصد از منگنز مورد نیاز روزانه‌ی بدن؛
  • همچنین دارای مقدار فراوانی پتاسیم، فسفر، روی و سلنیم است.

یک ضد افسردگی طبیعی

شکلات تلخ دارای منیزیم است  که این ماده معدنی دارای اثرات آرامش بخش است و یک ضد افسردگی طبیعی است.

کمک به پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی

فلاونوئیدهای موجود در کاکائو و شکلات نقشی مهم در پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی ایفا می کنند. این آنتی اکسیدان ها در واقع میزانکلسترول بد (ال.دی.ال) را در خون کاهش می دهند و خاصیت کششی رگ های خونی را در بدن حفظ می کنند.

شکلات تلخ - زن امروزیپیشگیری از فشار خون بالا و دیابت نوع دو

شکلات تلخ ماده غذایی سالمی است که از فشار خون بالا جلوگیری می کند. به یمن فلاونوئید موجود در شکلات تلخ ، شکلات فشار خون را به طور قابل توجهی پایین می آورد و به حفظ آن در سطح ثابت کمک می کند. به علاوه شکلات تلخ از بروز دیابت نوع دو نیز جلوگیری می کند.

مقابله با پیری

شکلات تلخ یکی از ده ماده غذایی جوانی است. کاکائو در واقع یکی از مواد غذایی سرشار از فلاونوئید و به ویژه آنتی اکسیدان کاتچین است. این آنتی اکسیدان به داشتن بدنی جوان تر و پویاتر کمک می کند. البته باید توجه کرد که فلاونوئید موجود در شکلات شیری یا شکلات سفید که مقدار کاکائوی آن کم است، بسیار کم یا حتی نزدیک به صفر است.

شکلات تلخ برای زنان باردار

خوردن روزانه ۳۰ گرم شکلات توسط خانم‌های باردار برای توسعه و رشد جنین مفید خواهد بود.

شکلات تلخ، کلسترول خوب را بالا می‌برد و از کلسترول بد در برابر اکسیداسیون محافظت می‌کند

در یک آزمایش کنترل‌شده مشاهده شد مردانی که پودر کاکائو مصرف کرده بودند، سطح ال دی ال اکسیدشده (ال دی الی که با رادیکال‌های آزاد واکنش نشان داده است) در بدن‌شان به میزان چشمگیری کاهش یافته بود. همچنین در مردان مبتلا به کلسترول بالا، سطح اچ دی ال بالا رفته و ال دی ال نهایی کاهش یافته بود.

اکسید شدن ذرات ال دی ال باعث واکنش‌پذیر شدن آنها می‌شود و این توانایی را به ذرات ال دی ال می‌دهد که به سایر بافت‌ها مانند لایه‌ی داخلی رگ‌های خونی در قلب، آسیب بزنند.

آشکارا ثابت شده است کاکائو می‌تواند میزان ال دی ال اکسیدشده را کاهش بدهد، چون حاوی مقدار فراوانی آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که وارد جریان خون می‌شود و از لیپوپروتئین‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند.

محافظت از پوست در برابر آفتاب

ترکیبات بیواکتیو موجود در شکلات تلخ، برای پوست عالی هستند. فلاونول‌ها می‌توانند از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محفاظت کرده، خون‌رسانی به پوست را بهتر کنند و چگالی و آبرسانی به پوست را افزایش بدهند. حداقل دوز اریتم‌زایی (MED)، کمترین میزان از اشعه‌ی فرابنفش است که ۲۴ ساعت بعد از قرارگرفتن در معرض نور آفتاب می‌تواند موجب قرمزی و برافروختگی پوست بشود. در مطالعه‌ای که روی ۳۰ نفر انجام شد، بعد از مصرف شکلات تلخ سرشار از فلاوانول‌ها به مدت ۱۲ هفته، میزان حداقل دوز اریتم‌زایی بیشتر از دوبرابر شده بود.

اگر قصد دارید برای تعطیلات به ساحل بروید، چند هفته یا چند ماه پیش از سفر، مصرف شکلات تلخ‌تان را بالا ببرید.

بهبود عملکرد مغز

شکلات تلخ می‌تواند عملکرد مغز را هم بهبود ببخشد. مطالعه‌ای که روی چند فرد سالم انجام شد نشان داد ۵ روز مصرف کاکائوی حاوی فلاوانول‌های زیاد خون‌رسانی به مغز را افزایش می‌دهد. همچنین در افراد سالخورده که ضعف ذهنی دارند، کاکائو می‌تواند عملکرد ادراکی‌شان را به میزان قابل توجهی بهتر کند، مهارت‌های کلامی‌شان را بالا ببرد و ریسک‌های گوناگونی را کاهش بدهد.

همچنین کاکائو حاوی مواد محرکی مانند کافئین و تئوبرومین است که می‌توانند عامل اصلی در قابلیت کاکائو جهت بهبود عملکرد مغز در کوتاه‌مدت باشند.

کاهش ریزش مو و حجیم شدن آن

شکلات تلخ به افزایش گردش خون در پوست سر کمک‌کرده که باعث افزایش رشد موهای سالم و براق می‌شود. شکلات تلخ، به دلیل اینکه تقویت‌کننده گردش خون است، در کاهش ریزش مو نیز بسیار موثر است. همچنین به دلیل داشتن مواد مفید برای مو، سلامت کلی موها را بهبود بخشیده و آنها را درخشان و حجیم می‌کند.

چه کسانی شکلات تلخ نخورند؟

  • افراد مضطرب، مصرف شکلات را محدود کنند؛ زیرا شکلات‌ها به‌دلیل داشتن کافئین زیاد، باعث افزایش اضطراب می‌شوند.
  • افرادی‌ که زمینهٔ تبخال زدن دارند، کمتر شکلات مصرف کنند.
  • در زنان مبتلا به بیماری فیبروکیستیک پستان، مصرف این نوع شکلات به‌ دلیل داشتن کافئین زیاد، باعث تشدید عوارض بیماری می‌شود.
  • در افراد مبتلا به آلرژی‌های غذائی، شکلات‌های تلخ به‌ دلیل داشتن میزان زیاد مادهٔ خشک ممکن است آلرژی آنها را تشدید کند.
  • در افرادی‌که مبتلا به عارضهٔ کهیر هستند، ممکن است موجب تشدید بیماری شود.
  • بیماران مبتلا به رفلاکس معدی مری باید مصرف موادغذائی حاوی کافئین زیاد را محدود کنند. کافئین اسیدمعده را افزایش می‌دهد، مصرف موادغذائی حاوی کافئین زیاد، مانند شکلات تلخ، ممکن است باعث وخامت زخم‌معده در افراد مبتلا به این بیماری شود.
  • افراد مبتلا به بی‌خوابی، باید از مصرف این‌گونه شکلات‌ها خودداری کنند. کافئین ماده‌ای محرک است و تأثیرات آن تا ۲۰ ساعت در بدن باقی می‌ماند.
  • افراد دارای اسید اوریک بالا و مبتلا به سابقه سنگ کلیه، پیش از مصرف، باید با پزشک درباره مقدار مصرف آن، مشورت کنند.
  • افراد مبتلا به سیروز کبدی و اشخاص دارای دردهای میگرنی، به سبب وجود مس و منیزیم، بهتر است در مصرف شکلات تلخ محتاط باشند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.