هفته سی و ششم بارداری

کودک شما در هفته سی و ششم بارداری، حسابی بزرگ شده و در حال آماده شدن برای ورود به این دنیاست. او تقریبا هر هفته بین 300 تا 400 گرم وزن اضافه می کند. موهای کرک مانند بدنش و همچنین ورنیکس، در حال از بین رفتن هستند. در واقع کودک شما این مواد را می بلعد و در هنگام تولد، این ماده سیاهرنگ که مکونیوم نام دارد، اولین مدفوع او را تشکیل خواهد داد.

از پایان این هفته تا هفته 42، جنین، ” فول ترم” نامیده می شود. جنین هایی که قبل از هفته 37 به دنیا می آیند، پره ترم و جنین هایی که پس از هفته 42 متولد می شوند، پست ترم نام دارند.

اکثر نوزادان با سر به دنیا می آیند؛ ولی در بعضی موارد پزشک یا ماما مجبور می شوند با دستکاری شکم مادر، جنین را در داخل رحم، به نحوی بچرخانند که سر جنین به طرف پایین قرار بگیرد و سپس زایمان با سر انجام شود. به این کار، چرخش سر از خارج گفته می شود.

چین خوردگی های ناحیه گردن و مچ دست های فرزندتان، در حال شکل گرفتن هستند.

با بزرگ تر شدن جنین، فشار بیشتری بر معده شما وارد می شود و ممکن است نتوانید مقدار معمولی غذای خود را در یک وعده بخورید. بنابراین غذا را در چند وعده و هر بار  به مقدار کمتر میل کنید.از سوی دیگر با پایین تر آمدن جنین به سمت لگن مادر، سوزش سر دل و تنگی نفس مادر کمتر می شود. با پایین آمدن جنین، احساس فشار در قسمت پایین شکم افزایش می یابد که به سخت تر شدن راه رفتن و نیز بیشتر شدن تکرر ادرار می انجامد. ممکن است اگر جنین، خیلی پایین آمده باشد، مقداری فشار و ناراحتی در مهبل نیز احساس شود.

در این هفته وسایل بیمارستان را چک کنید و اگر چیزی از قلم افتاده در ساک قرار دهید. در هفته های آخر سعی کنید بیشتر در منزل بمانید و در جاهای پر ازدحام و شلوغ که هوای آلوده دارند، کمتر تردد کنید.

بهتر است حتی در صورت داشتن حاملگی بدون عارضه، از پرواز با هواپیما یا هر نوع مسافرت دور از منزل در طول ماه آخر حاملگی خودداری کنید. زیرا در این ماه، هر لحظه، احتمال شروع دردهای زایمانی وجود دارد.

وضع حمل در حاملگی بار اول، حدود 15 ساعت طول می کشد؛ هرچند که زایمان تا 20 ساعت نیز ناشایع نیست. در زنانی که قبلا زایمان مهبلی داشته اند، این مدت به طور متوسط به 8 ساعت می رسد.

یکی دیگر از عارضه های این دوران، یبوست است. بارداری، حرکت مواد غذایی را در طول دستگاه گوارش شما آهسته می سازد و مصرف مکمل های آهن هم این مسأله را شدت می دهد.

مصرف نکردن فیبر و مایعات لازم و انجام ندادن تمرینات بدنی هم می تواند از علل یبوست باشد.

برای بهبود این وضعیت:

  • غذاهای فیبردار مصرف کنید.
  • از روغن زیتون همراه غذاهایتان استفاده کنید.
  • انجام فعالیت های منظم ورزشی، باعث تحریک دستگاه گوارش و حرکت روده ها می شود.
  • از نان های سبوس دار مثل سنگگ استفاده کنید.
  • میوه ها و سبزیجاتی مثل آلو، انجیر، گلابی، زردآلو، خیار، کیوی و نخود سبز پخته شده را بیشتر مصرف کنید.

تغذیه این هفته:

از غذاهایی که در شما ایجاد یبوست می کنند، پرهیز کنید. در میان وعده های غذایی خود، خرما و کشمش میل کنید. می توانید آن ها را با انواع مغزها مثل مغز فندق و گردو و بادام، مخلوط کرده و نوش جان کنید. این مواد غذایی دارای انرژی فراوانی هستند و در هفته های آخر بارداری، برای مقابله با ضعف و سستی شما مفید هستند.

توصیه های معنوی این هفته:

تلاوت سوره مبارکه فاطر در روزهای جمعه با توجه به معنا و محتوای آیات

هر روز با کودکتان صحبت کنید و او را با نام خودش صدا بزنید.

منابع:

حاملگی هفته به هفته، دکتر علیرضا منجمی

نه ماه چشم انتظاری، سارا سادات هاشمی پور. زیر نظر دکتر محمد پور فخاران

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.