هفته بیست و پنجم بارداری

اندازه کودک شما در هفته بیست و پنجم بارداری ، به حدود 35 سانتی متر و وزنش به 700 گرم رسیده است. او هر هفته تغییرات زیادی می کند و به یک نوزاد کامل شباهت بیشتری پیدا می کند. این هفته موهای سرش که هم رنگ و هم حالت دارند، دیده می شوند. البته به احتمال زیاد بعد از تولد، رنگ و مدل موهایشان تغییر خواهد کرد.

مهره های فرزند شما تا این هفته، ساختمان های بنیادی خود را تشکیل داده اند؛ یعنی 1000 رباط، 150مفصل و 33 حلقه ی مهره ای

در این هفته، سوراخ های بینی جنین، شروع به باز شدن می کنند و نسبت اندازه ی سر به تنه، متعادل و صحیح شده است. فرزند شما می تواند تمرین دم و بازدم مایع آمنیون را انجام دهد و از این رو ممکن است گاهی سکسکه کند.

بسیاری از جنین ها می توانند از این هفته در واکنش به صداهای بلند، چشمک بزنند و حتی بعضی جنین ها قادر هستند تا با قرار دادن دست هایشان در مقابل چشم ها، آن ها را از نور شدید، محافظت کنند.

شنوایی فرزند شما کامل تر شده و ممکن است بتواند صدای شما را بشنود.

از این هفته (حتی از هفته 22)، ممکن است انقباض های موسوم به انقباض های براکستون هیکس، در رحم آغاز شود. این انقباض های کوتاه مدت به عضلات رحم شما کمک می کند تا برای به دنیا آوردن فرزندتان آماده شوند. معمولا این انقباض ها، 15 تا 30 ثانیه، به طول می انجامند و به طور کامل بدون درد هستند و یا تولید ناراحتی خفیف می کنند. این انقباض ها، درد زایمانی نیستند و مگر در مواردی که با کمردرد، درد شکم یا لگن و ترشح مهبلی همراه می شوند، نباید نگران آن ها بود.

پوست شما شفاف تر و رنگ آن گل انداخته تر می شود. رشد موهایتان افزایش می یابد. البته معمولا این موهای اضافی بعد از زایمان دوباره کم خواهند شد.

با اینکه سنگین تر شده اید و حرکت کردن برایتان دشوار شده است، همچنان به ورزش ادامه دهید؛ مگر اینکه پزشک دستور دیگری به شما بدهد.

علاوه بر آزمایش گلوکز، برای شما آزمایش کم خونی هم انجام می شود. چون در سه ماهه دوم و سوم بارداری با اینکه حجم خونتان افزایش پیدا می کند، ولی ممکن است گلبول های قرمز خون شما به اندازه کافی افزایش نداشته باشد. این عارضه را کم خونی فیزیولوژیک می نامند. جهات مداوای کم خونی، علاوه بر مکمل های دارویی، از کاسنی، حبوبات، پیازچه، جعفری و انواع کلم استفاده کنید.

گاهی ممکن است دردهای تیرکشنده ای در ساق ها یا قسمت پایین کمر حس کنید که ناشی از فشاری هستند که رحم در حال رشد شما بر لگن و کمرتان وارد می آورد؛ این دردها طبیعی هستند و با قرار دادن کمپرس یخ یا کیسه آب گرم بر روی ناحیه مبتلا یا تغییر وضعیت بدن، تسکین می یابند.

با فرا رسیدن سه ماهه سوم بارداری ممکن است به طور مکرر احساس گرما کنید و بدنتان زیاد عرق کند. علت این مسأله، افزایش شدید خون رسانی به بدن است. علاوه بر این اکنون کار ریه های شما افزایش یافته است.

بعضی از زنان باردار در حوالی این هفته، دچار سندرم تونل مچ دستی می شوند (یعنی در اثر تورم تونل تاندونی اطراف مچ دست، گزگز و درد در این ناحیه حس می کنند.) معمولا این درد، 3 هفته پس از زایمان برطرف می شود.

تغذیه این هفته:

بعد از انجام آزمایشات لازم و در صورت بروز کم خونی، شما باید در کنار استفاده از غذاهای حاوی آهن، باز هم مصرف مکمل ها و مواد غذایی و دارای آهن را بیشتر کنید.

توصیه های معنوی این هفته:

در دو سوره از قرآن، خداوند درباره پدران و مادران سخن گفته است. این دو سوره مبارکه، لقمان و فرقان هستند. از تلاوت و توجه به معانی این دو سوره، غافل نشوید.

منابع:

حاملگی هفته به هفته، دکتر علیرضا منجمی

نه ماه چشم انتظاری، سارا سادات هاشمی پور. زیر نظر دکتر محمد پور فخاران

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.