علت و درمان درد زیر شکم در زنان

چه چیزی باعث درد زیر شکم یا لگن می شود؟

درد زیر شکم یا لگن به ناراحتی در ناحیه زیر شکم اشاره دارد. اغلب زنان به طور ناگهانی درد کمر را تجربه می کنند. در بسیاری از موارد تشخیص علت دقیق درد دشوار است اما مشخص کردن علائم به پزشک کمک می کند تا به درستی بیماری را تشخیص دهد.

شايعترين علل درد زیر شکم یا لگن در زنان عبارتند از:

  • اختلالات ادراری مانند مشکلات مثانه یا کلیه
  • مشکل روده
  • مشکل با سیستم تولید مثل – رحم، لوله های فالوپ و تخمدان

1- درد شکمی ناشی از سیستم ادراری

عفونت های ادراری شایع هستند و علائم موجود شامل سوزش در هنگام ادرار و تکرر ادرار می باشد. عفونت می تواند به کلیه ها (پیلونفریت) گسترش یابد و باعث می شود درد کمر و دمای بالا را احساس کنید. اگر در ادرار خون داشتید به پزشک بگویید (نام آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری).

اگر دردی دارید که از پشت به داخل کشاله ران گسترش می یابد و شدید است – ممکن است دکتر نگران باشد که سنگ کلیه دارید. اگر هر کدام از علائم بالا را داشته باشید، دکتر ادرار را آزمایش خواهد کرد.

2- درد شکمی ناشی از سیستم گوارش

درد ناشی از روده بزرگ علت رایج درد شکمی در مردان و زنان است. ویژگی هایی که باعث درد شما می شود با روده ارتباط دارد:

  •  درد همراه با مدفوع
  •  تغییر در عادت روده
  •  خونریزی در هنگام مدفوع
  •  نفخ با باد

یبوست و اسهال باعث ایجاد درد می شود. دردی که اغلب با آن ارتباط دارد، به عنوان معده درد یا کولیک شناخته می شود. درد روده بزرگ در دهانه روده به طور مشخص کاهش می یابد.

علل احتمالی درد ناشی از روده شامل سندرم روده تحریک پذیر (IBS) می شود که می تواند باعث اسهال، یبوست و نفخ شود. اگر خونریزی ناشی از کمردرد داشته باشید یا متوجه شدید مدفوع شما سیاه است به پزشک مراجعه کنید. این علائم نیاز به بررسی دارند.

بیماری های دیگر شامل بیماری دیورتیکولار و عوارض جانبی در بیماران مسن رایج تر است. بیماری روده ای التهابی (کولیت زخمی یا کرون). سرطان کولورکتال نادر است اما مهم است. نفخ و تورم نشانه ای رایج است که می توانند به علت مشکلاتی که در روده ها ایجاد می شود باشد.

3- درد شکمی ناشی از اندام های تولید مثل

درد می تواند از رحم، لوله های فالوپی یا تخمدانها حاصل شود. این درد معمولا در کمر احساس می شود. دردی که بیشتر در پهلو احساس می شود بیشتر ناشی از درد تخمدان است. درد ناشی از رحم در طول پریودی بدتر است و دیسمنوره نامیده می شود.

برخی از بیماری هایی که بر سیستم تولید مثل اثر می گذارند نیز می توانند باعث درد در هنگام مقاربت شوند.  اگر در طول یک هفته قبل از پریودی، درد و گرفتگی شکمی داشته باشید، ناشی از گرفتگی لانه گزینی است. این درد در اوایل بارداری رخ می دهد، زمانی که تخمک در دیواره رحم کاشته می شود. این نوع درد معمولا جزئی و مختصر است و ممکن است با لکه بینی خفیف همراه باشد. اگر پریودی شما شروع نشد، آزمایش بارداری انجام دهید.

نمونه هایی از بیماری های اندام های تولید مثل عبارتند از:

  •  آندومتریوز
  •  فیبروم
  •  بیماری التهابی لگن
  • کیست های تخمدان
  •  مشکلات مربوط به مرحله اولیه حاملگی، مانند سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی.درد زیر شکم - زن امروزی

چه زمانی برای درد زیر شکم به دکتر مراجعه کنم؟

اگر مشکلات شما در یک یا دو روز حل نشد و هنوز درد دارید به پزشک مراجعه کنید. دکتر سؤالات زیادی در مورد پریودی شما، ادرار و تحرک روده خواهد پرسید. همچنین ممکن است از علائم عمومی مثل تب، تهوع و استفراغ سوال کند.

اگر علائم شما شامل تب، استفراغ خونی، مدفوع تیره یا خونریزی یا درد حاد و یا بدتر باشد نیاز به مراقب فوری پزشکی دارید. در صورت لزوم، دکتر ممکن است سوالاتی در مورد زندگی احساسی فرد – خانواده، خانه، کار و زندگی جنسی بپرسد. بعد دکتر شما را بررسی خواهد کرد. آنها شکم شما را بررسی می کنند.

اغلب پزشک از شما می خواهد نمونه ای از ادرار به او بدهید تا عفونت آزمایش شود. اگر علائم ترشحات واژن یا سایر علایم مربوط به آن را دارید، پزشک ممکن است از ساب واژن استفاده کند.

درمان  در خصوص درد شکمی چگونه است؟

بسته به علائم و مدت زمان دقیق، ارجاع به متخصص مناسب اغلب مورد نیاز است. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علل زنان و زایمان

ممکن است نیاز به سواب واژینال، اسمیر دهانه رحم یا معاینه سونوگرافی لگن داشته باشد. سونوگرافی ممکن است از درون واژن انجام شود. آزمایش خون تخصصی برای سرطان تخمدان، CA-125، معمولا انجام می شود. آزمایش های تهاجمی بیشتر به علت درد کمک می کند.

علل ادرار

را می توان با استفاده از ادرار، سونوگرافی یا سی تی اسکن بررسی کرد.

علل کولون

ممکن است نیاز به بررسی اندوسکوپیک داخلی روده توسط کولونوسکوپی داشته باشد. یک CT (اسکن تاموگرافی کامپیوتری) ممکن است برای هر سه قسمت اصلی درد مناسب باشد.

منبع: اوما

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.