با جاذبه های طبیعی جزیره قشم آشنا شوید

جزیره قشم از معروفترین جاذبه های گردشگری ایران است . ما در اینجا به معرفی جاذبه های طبیعی این جزیره می پردازیم.

غار نمک

در فاصله 90 کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره ( تقریبا به موازات ساحل جنوبی ) کوه گنبدی شکل به ارتفاع 237 متر از سطح دریا غار نمک قرار دارد. این غار، طولانی ترین غار نمک جهان ( به درازای 6400 متر ) است.

جزیره قشم - زن امروزیگفته شده باقی ماندن و تنفس در داخل غار نمک قشم می تواند به بهبود بیماران مبتلا به آسم و ناراحتی های تنفسی کمک کند.

کوه ها و تندیس های قشم

در جزیره قشم کوه های کم ارتفاع و شگفت انگیز بسیاری وجود دارد که از تحولات دورانی و فروکش آب و بیرون آمدن این کوه ها از دل آب حکایت می کند و سطح این کوه ها را لایه های مرجانی، اسفنجی و دو کفه ای ها پوشانده اند که این امر موجب حفاظت خاک های نرم شیست و مارن زیر سطح مرجانی شده است.

در اثر فعل و انفعالات طبیعی، وزش باد، طوفان های باران زا، نمادها و تندیس های دیدنی و زیبایی در سراسر جزیره پدید آمده است که جزیره قشم و جزایر اطراف آن را از دیگر جزایر خلیج فارس متمایز و شگفت انگیز می نماید این مجسمه های طبیعی را در شکل های گوناگون و عجیب در سراسر جزیره می توان مشاهده کرد.

غار خربس

به فاصله 12 کیلومتری قشم در کنار جاده جنوبی، غار خربس بر سینه کوهی مشرف به دریا و دشت میانکاسه قرار دارد. غار خربس از غارهای دریایی است که بر اثر گرداب و تخلیه ماسه ها از حفره سنگ ها به وجود آمده، اما در دوره های پیش از اسلام مردمان با افزودن بر وسعت غار خربس در بخش های تالار میانی و دهلیزهای انشعابی به احتمال زیاد از آن برای پناهگاه و یا نیایشگاه استفاده کرده اند.

 جنگل دریایی حرا

در تنگه خوران، بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان ( فاصله بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر) جنگل حرا در گستره ای معادل 200 کیلومتر مربع پدید آمده که از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. جنگل حرا به دلیل مساعد بودن شرایط اکولوژی، زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر همچون حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه، کاکائی و …. از مناطق گرمسیری است.

جزیره قشم - زن امروزیبستر مرطوب جنگل حرا ، محل مناسبی برای پرورش مرغان ماهی خوار دریایی و به طور مشخص ماهی خوار دریایی سفید ( اگرات آلبا ) به وجود آورده و از میان دیگر گونه ها، مرغ باران یا آبچلیک ( کارادریده) در هنگام مهاجرت از میان جنگل حرا عبور می کنند. جنگل حرا در زمستان زیستگاه مناسبی برای تغذیه آبچلیک ها و پلوه ها است. تعداد قابل توجهی از گونه های پرندگان اروپایی – آسیایی( حدود 43 گونه ماهی خوارند) که به آفریقا مهاجرت می کنند. یکی از مسیرهای مهاجرت از جنوب ایران و از میان خلیج فارس در نقطه باریک تنگه هرمز میان جزیره قشم و جزیره ابوموسی عبور می کند.

دره تندیس ها

از جنگل حرا که به سمت روستای طبل و از آنجا روبه پایین و به سمت سلخ برویم در نزدیکی های بام قشم به دره بزرگی می رسیم که به خاطر تندیس های بزرگش به آن دره تندیس ها می گویند. این دره مثل دره ستارگان است،اما وسعتش از دره ستارگان بیشتر است و بزرگی تندیس هایش آدم را خیره می کند. اگر در دره تندیس ها بایستید شاید تصورش را هم نکنید در این دشت خشک که ترک های گلی آن را پوشانده زمانی دریا وجود داشته و ماهی های زیادی در آن زندگی می کرده اند،اما وجود صدف هایی که کف دره را پوشانده تصویر آن دریای پر آب را برایمان زنده می کند. دره پر است از انواع اشکال جالب و شگفت انگیز که انگار هنرمندی توانا آنها را به وجود آورده و سالها مشغول تراشیدن سنگ ها بوده است،حال آنکه همه اینها کار باد و باران است.

جزیره ناز

جزیره ناز 22 کیلومتر با قشم فاصله دارد. اینجا جایی است که صدف های رنگارنگ وعروس های دریایی در ساحلش انتظارتان را می کشند و می توانید با پای پیاده یا ماشین تان به اندازه یک کیلومتر در آب های خلیج فارس پیش روی کنید. اگر اهل غواصی هم هستید سایت های بکر و منحصر به فردی برای غواصی در محدوده جزیره در انتظارتان نشسته است.

جزیره قشم - زن امروزیجزیره ناز تقریباً سه هکتار است ، ساحل شنی ندارد و دیواره های صخره ای به ارتفاع 5 تا 10 متر اطراف آن را گرفته است. در زمان جزر با پسروی کامل آب دریا، برای مدت کوتاهی، باریکه ای از خشکی جزیره ناز را به ساحل قشم وصل می کند. هر چند زمان این اتفاق کوتاه است، اما در همین مدت می توانید از بالای ناز، تنگه هرمز و جزیره لارک را ببینید. تماشای فلامینگوها و مرغان دریایی جزیره را هم از دست ندهید.

جزیره هنگام

جزیره هنگام در جنوب مرکزی جزیره قشم و در حد فاصل 2 کیلومتری این جزیره و در جلوی روستای شیب دراز واقع است. این جزیره  پر است از معادن نمک، خاک و سرب.

آب‌های اطراف جزیره هنگام به زیستگاه دلفین‌ها شهرت دارد و بسیاری از گردشگران برای تماشای زندگی دلفین‌ها به این جزیره سفر می‌کنند.

جزیره قشم - زن امروزیاگر می‌خواهید بازی دلفین‌‌ها را از نزدیک با کمترین هزینه تماشا کنید، باید صبح زود خود را به این جزیره رسانده باشید.

دره ستاره ها

در اطراف قشم دره فرسایشی زیبایی وجود دارد که به دلیل شکل ظاهری عجیب و وسیع به دره ستاره ها معروف است. این مکان، یکی از عجایب هفت گانه قشم است. بومیان عقیده دارند به دلیل سقوط یک ستاره از آسمان این اشکال ایجاد شده  ولی درواقع به دلیل تندبادها و باران های موسمی این دره ایجاد شده است. بومی ها، شب های این دره را زمان آمد و شد ارواح و اشباح می دانند. گردش هوا در دره و تولید صدا باعث شده برخی از ورود به دره در هنگام شب خودداری کنند.

جزیره قشم - زن امروزی

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.