نمک آبرود

یکی از پرطرفدارترین مناطق گردشگری شمال کشور، شهرک توریستی نمک آبرود است که در استان مازندران قرار دارد. این شهر با موقعیت ویژه آب وهوایی و وجود امکانات و تفریحات زیاد از قطب های گردشگری کشور به شمار می آید

نمک آبرود در مسیر چالوس به تنکابن است که وسعت آن به حدود 650 هکتار می رسد و بیشتر به واسطه تله کابینش شهرت یافته است. این شهرک از شمال به دریای خزر و از جنوب به ارتفاعات مدوبن از رشته کوه البرز، محدود شده است و به طور کلی به دو بخش تقسیم می شود:

تله کابین نمک آبرود 

یکی از مهم ترین بخش های شهرک توریستی نمک آبرود، تله کابین است که در جنوب شرقی آن قرار دارد. این تله کابین مرتفع ترین تله کابین ایران است که امکان صعود به بالای قله های زیبایی به نام مدوبن و دیوحمام را فراهم می‌كند. همان طور که سوار بر این تله کابین هستید و به ارتفاعات بالاتری می روید، منظره زيبای پانورامای جنگل و دريای خزر پیش روی شما قرار می گیرد و می توانید چشم اندازی زیبا را به تماشا بنشینید.

سورتمه سواری

سورتمه‌‌ نمک‌آبرود، اولین سورتمه ایران است و از بین جنگل می‌گذرد. سورتمه‌ای که بیشترین سرعتش ۲۵ کیلومتر در ساعت است. پس زیاد نترسید. اگر تفریح پرهیجان دوست دارید،‌ می‌توانید بلیتش را ۲۵ هزار تومان بخرید.

کارتینگ

رانندگی‌ برای خیلی‌ها تجربه‌ای‌ست پر از هیجان. ماشین چهار چرخ یکی از امکانات نمک‌آبرود است. پیست کارتینگ ههم برای نوجوان‌هاست و هم بزرگسالان. بلیت کارتینگ هم برای ۶ دقیقه رانندگی ۲۵ هزار تومان تمام می‌شود.

زیپ لاین

یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات نمک‌آبرود، زیپ لاین است. از یک کابل آویزان می‌شوید و در حالی که زیرپایتان خالی‌ست از اینطرف به آنطرف می‌روید و جدا از ترسش، تجربه‌ای نیست که به‌ این زودی‌ها از ذهن پاک شود.

پینت بال

خوب است بدانید پینت بال نمک‌آبرود بزرگ‌ترین پینت‌بال جنگلی در ایران است. اگر بازی‌های گروهی دوست دارید، می‌توانید برایش ۳۰ هزار تومان هزینه کنید.

پل معلق

ما بیشتر در فیلم‌ها و کارتون‌ها گذر آدم‌ها را از پل‌های معلق چوبی دیده‌ایم، اما لازم نیست راه دوری برویم. می‌شود به نمک آبرود رفت، سورا تله کابین شد و از روی پل معلق چوبی‌اش گذشت.نمک آبرود - زن امروزی

پیست دوچرخه‌سواری

تجربه‌ دوچرخه‌سواری در جایی که پر از درختان سربه فلک کشیده است و کنار ساحل، حتما تجربه متفاوتی‌ست، ضمن اینکه خانم‌ها هم می‌توانند دوچرخ سواری کنند.  هزینه‌ استفاده از پیست در این شهرک برای هر نیم ساعت ۱۰ هزار تومان است.

تفرجگاه ساحلی نمک‌آبرود

سفر شمال بدون ساحل دریا کامل نمی‌شود. در تفرجگاه ساحلی نمک‌آبرود امکان استفاده‌ خانوادگی از ساحل هم هست،  ضمن این‌که امکاناتی مثل پارکینگ، مهد کودک،‌ جت اسکی، قایق، پییست اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری هم فراهم است.

در شهربازی نمک آبرود هم با وجود وسایل بازی مختلف، گلایدر، پاراگلایدر، کایت، پل معلق، سینمای ۶ بعدی، برکه فلامینگو،‌ کافه آکواریوم، نمایش شیر دریایی و باشگاه تیراندازی، به کسی بد نمی‌گذرد.

پوشش گیاهی نمک آبرودنمک آبرود - زن امروزی

جنگل‌های مازندران یکی از منابع مهم ثروت کشور به حساب می آیند، این جنگلها در اعتدال هوا و تنظیم رودها نقش داشته و از لحاظ صنعتی نیز بسیار حایز اهمیت اند. این جنگل‌ها غالباً از درختان پهن برگ تشکیل یافته و از سایر جنگلهای ایران کاملاً متمایز است.

عواملی چون دریای خزر و کوهستان البرز سبب شده اند که در دامنه شمالی این رشته کوه ها پوشش گیاهی انبوهی پدید آید، بطوریکه در بعضی از نواحی دست انسان بدان نرسیده است. این پوشش گیاهی در آب و هوای استان مازندران نقش بسیار مهمی دارد. در ارتفاعات بیش از 2500 متر از سطح دریا به علت سرمای زیاد جنگل وجود ندارد. جنگل‌های مرطوب دامنه های شمالی البرز در مشرق به جنگلهای مینودشت و گلستان متصل می شود.

در منطقه نمک آبرود به علت دوری از دریای خزر و کاهش رطوبت، نوع درختان و سیمای جنگلی تغییر می کند. از جنگلهای مازندران استفاده های زیادی می کنند که از جمله در صنایع کاغذسازی، درودگری، و نجاری، تهیه سوخت و ذغال و …است.

انواع درختان جنگلی نمک آبرود

در جنگلهای نمک آبرود انواع درختان جنگلی یافت می شود که اهم آنها عبارتند از:

بلند مازو و ممرز (در ارتفاعات میان بند) – آزاد (در ارتفاعات متوسط) – انجیلی (در ارتفاعات خیلی کم) – توسکا (در دره های مرطوب و کناره های جویبارها) – شمشاد که درختان آن همیشه سبزند (در میان بند) – افرا، نمرا، نارون (ملج یا اوجا) – زبان گنجشک (ون) – شاه بلوط و راش… (جنگلهای راش دارای اهمیت اقتصادی ویژه ای هستند).نمک آبرود - زن امروزی

آب و هوا نمک آبرود

به طور کلی جلگه مازندران در شمال ایران دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است، که معروف به آب و هوای معتدل خزری است. عوامل مؤثر در آب و هوای نمک آبرود عبارتند از: وجود کوه های البرز، جهت قرار گرفتن آنها، ارتفاع مکان، نزدیکی به دریا، پوشش گیاهی، بادهای محلی، عرض جغرافیایی و پیش آمدن توده هوای شمالی و غربی، که در بین عوامل فوق نقش کوه ها و دریای خزر و بادها بیش از سایر عوامل است.

به طور کلی دو جریان هوا در منطقه نمک آبرود تأثیر می‌گذارد:

جریان اول، هوائی که از شمال و شمال شرقی از سیبری به طرف مازندران می‌آید و این توده در زمستان باعث سردی هوا و ریزش برف و باران شده و در تابستان بندرت وزیده و سبب خنکی هوا می‌گردد.

جریان دوم، بادهای غربی که از طرف اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه وزیده، که در زمستان باعث ریزش باران شده و در تابستان بر رطوبت هوا می‌افزاید و همچنین باعث شرجی شدن آن می‌گردد.

البته بادهای محلی معروفی نیز از جمله باد سورتوک (sortock) ( از سیبری در زمستان ) باد خوش آباد دره نور، (اوزروا) گیل وا، باد سام به منطقه نمک آبرود می‌وزند. با توجه به عوامل مختلفی که در آب و هوای این استان اثر دارند، سه نوع آب و هوا در این منطقه وجود دارد که عبارتند از: معتدل جلگه ای، کوهستانی و معتدل سرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.