آیین گلاب گیری در میمند فارس

هر  ساله اوایل فصل بهار، شهر میمند، مملو از شمیم گل محمدی است. باغ های گل محمدی میمند با عطر دل انگیز میزبان مسافران و مردمی است که آمده اند از نزدیک شاهد مراسم و آیین دیرینه گلاب گیری شوند . شهری که با وجود قدمت و وسعت این آیین درآن، در سایه نام قمصر کاشان، کم رنگ شده است.

میمند و داراب، دو شهر از شهرهای شرقی فارس است که باغ‌های گل محمدی آن، تا کیلومترها اطراف خود را به بوی عطر معطر می‌کنند. منطقه میمند که به گلخانه فارس معروف است، در 100 کیلومتری شیراز قرار دارد و با دارا بودن یک هزار هکتار سطح زیر کشت باغ گل محمدی یکی از مناطق مهم و قطب های گل محمدی در سطح کشور محسوب می شود . سالانه ۹ میلیون لیتر گلاب اعلاء در این منطقه تولید می‌شود.

گلاب - زن امروزیگلاب میمند یکی از مرغوب ترین گلاب های کشور است که هم در داخل کشور هم در خارج از کشور خریداران و طرفداران بسیاری دارد.

کشت گل محمدی به دلیل مقاومت در برابر خشک‌سالی، مصرف کم آب و بازدهی مناسب محصول یکی از مقرون به صرفه‌ترین تولیدات کشاورزی محسوب می‌شود. هر هکتار گل محمدی به‌طور مستقیم برای 10 نفر و به‌طور غیرمستقیم برای 40 نفر اشتغال‌زایی دارد.

تولید گلاب در میمند فقط مربوط به اردیبهشت ماه است و علاوه بر گلاب، 40 نوع عرقیات دیگر نیز مانند نسترن، بیدمشک و نعناع که عمده آن مصرف دارویی دارند تولید می شوند. در فصول سرما که گلاب تولید نمی شود سایر عرقیات نظیر کاسنی، کیالک، لیمو، گردو و… که در فصلهای تابستان و پائیز خشک شده عرق گیری می شوند.

گلاب‌گیری در میمند فارس به دو صورت سنتی و صنعتی انجام می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.