شهیده مروه الشربینی

تولد: 7 اکتبر 1977 میلادی. مصر

شهادت: 1 ژوئیه 2009. آلمان

شهیده حجاب

مروه الشربینی زن مسلمان باردار ۳۲ ساله مصری ساکن آلمان، به دلیل پوشش اسلامی مورد توهین مرد جوانی قرار می‌گیرد و در دادگاه شهر درسدن در حالی‌که به پرونده شکایت وی رسیدگی می‌شد، جلوی چشم همسر، فرزند خردسالش و قاضی به طرز فجیعی با ۱۸ ضربه چاقو به قتل رسید و شهیده حجاب لقب گرفت.

پدر و مادر مروه هر دو شیمی دان هستند. مروه در سال ۱۹۹۵ از کالج انگیسی دختران فارغ التحصیل شد و سپس در دانشگاه اسکندریه داروسازی خواند و در سال ۲۰۰۰ در رشته علوم دارویی مدرک کارشناسی دریافت کرد.

مروه از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۹ عضو تیم ملی هندبال مصر بود. 

 مهاجرت به آلمان

مروه الشربینی در سال ۲۰۰۳ به همراه شوهرش به آلمان مهاجرت کرده و ابتدا در شهر برمن و از سال ۲۰۰۸ در شهر درسدن، ساکن شدند. همسرش “علوی علی اکاز” وابسته فرهنگی مصر در یکی از دانشگاه‌های آلمان بود و با استفاده از بورسیه تحصیلی که از موسسه ماکس پلانک شهر درسدن گرفته بود، در رشته مهندسی ژنتیک مشغول به تحصیل بود و جهت انجام تز دکترای خود همراه مروه به آلمان آمده بود.

درگیری و شکایت

مروه به دادگاهی مراجعه کرده و آلکس دبلیو، را متهم به این کرد که «زمانی که در پارک با پسرش بازی می‌کرده، آلکس دبلیو او را مورد توهین قرار داده و بخاطر حجاب مروه او را تروریست و فاحشه اسلامی خطاب کرده‌ است». دادگاه شکایت شربینی را پذیرفته و آلکس را محکوم به پرداخت ۷۵۰ یورو کرد. آلکس دبلیو این حکم را نپذیرفت و تقاضای تجید نظر نمود.

شهادت

در حین برگزاری جلسه دادگاه تجدید نظر در شهر درسدن، فرد آلمانی در جلوی چشمان قاضی و سایر حاضرین به شربینی حمله کرده و با ضربات چاقو وی را که سه‌ ماهه باردار بود، از پا درآورد و همسر این زن و مرد دیگری را زخمی کرد. در بسیاری از دادگاهای آلمان از جمله این دادگاه در درسدن، هیچ گونه بازرسی ار افراد صورت نمی‌گیرد همچنین به علت آنکه الکس (قاتل) تا زمان حضور در داگاه هیچ گونه سابقه بازداشت نداشت، هیچ گونه تدابیر امنیتی برای دادگاه در نظر گرفته نشده بود.

در حین ضربات شوهر مروه برای نجات همسرش به طرف او شتافت که توسط پلیس آلمان مورد تیراندازی قرار گرفت. پس از آن شوهرش با وضعیتی بحرانی در بیمارستان بستری گردید. برخی تیراندازی پلیس آلمان به وی را از روی اشتباه دانسته‌اند و برخی به نقل از مأموران امنیتی دادگاه اعلام کرده‌اند که گمان بر این بوده که شوهرش فرد مهاجم بوده و بدین خاطر وی را هدف قرار داده‌اند.

فرزند خردسال سه ساله‌اش که شاهد این ماجرای خونبار بوده، برای معالجه تحت نظر روانشناس قرار گرفت.شهیده مروه الشربینی - زن امروزی

پیکر مروه الشربینی  به اسکندریه منتقل شد و پس از اقامه نماز بر پیکر او در مسجد ” قائد ابراهیم ” در منطقه الرمل مردم این شهر در فضایی مملو از حزن و اندوه این شهیده را تشییع کرده و به خاک سپردند.

دادگاه محاکمه قاتل در سه جلسه برگزار شد و در نهایت او به اقدام به قتل، قتل و انجام جنایت شنیع متهم و به علت جنایت در برابر کودک مقتول و انظار عمومی به شدیدترین مجازات ممکنه، حبس ابد، محکوم شد. درخواست تجدید نظر وی نیز رد شد.

در جولای 2010، یک سال پس از قتل شربینی،‌ یکی از انجمن‌های شهری در دردسن مجسمه‌های 18 چاقو را به عنوان نماد 18 ضربه‌ای که به شربینی وارد آمد در اماکن مختلف شهر به صورت موقتی نصب کرد. حتی این نمادها نیز از هجوم نژادپرستان در امان نماندند و برخی از آنها تخریب شدند.

مروه از زبان پدرش

” على الشربینى ” پدر اندوهگین مروه در مورد وی گفت: پایبندى دخترم به حجاب در آلمان باعث شده بود که به رغم تحصیلات عالیه، نتواند شغلى پیدا کند.

هر وقت که سوابق تحصیلاتى و کارى خود را براى تصدى شغلى به داروخانه یا یک مؤسسه پزشکى ارسال می‌کرد، سوابق او را پس مى‌فرستادند و از وى مى‌خواستند که عکس خود را بدون حجاب ارسال کند و بالطبع چون دخترم به حجاب متعهد بود شغل مورد نظر را از دست مى‌داد، زیرا او یک مسلمان با حجاب و از نظر آنان یک تروریست بود.

یک سال و نیم بود که دخترم از طریق تلفن مزاحمت‌هاى همسایه نژادپرست خود را با من در میان مى‌گذاشت.

بارها این فرد اقدام به برداشتن حجاب از سر دخترم کرده و او را تروریست خوانده بود تا اینکه دخترم از او در دادگاه شکایت کرد و ما هرگز تصور نمى‌کردیم این شکایت تعصب فرد نژاد‌پرست را تا حدى تحریک کند که دختر و نوه‌ام را که هنوز متولد نشده بود با هم به شهادت برساند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.