آموزش ساخت خمیر بازی

خمیربازی یکی از سرگرمی های موردعلاقه بچه هاست که تاثیر زیادی در رشد خلاقیت و هماهنگی فکر و جسم دارد. اگر نمی توانید به محصولات تجاری اطمینان کنید و نگران سلامتی کودکان تان هستید، خودتان دست به کار شوید و خمیر بازی بسازید.

در این پست آموزش ساخت خمیر بازی را میخوانید که با مواد اصلی آن خوراکی هستند و تنها ماده شیمیایی آن رایحه و اسانس است. خمیر بازی معمولاً به دو روش درست می شود: روش با پخت و روش بدون پخت. ما برای آموزش ساخت خمیر بازی روش اول را انتخاب کرده ایم چون خمیری که با این روش درست میشود بافت بهتری دارد.ساخت خمیر بازی - زن امروزی

وقتی خودتان خمیر بازی میسازید می توانید هر رنگ و رایحه ای که میخواهید را به آن اضافه کنید. اگر قصد دارید این خمیر بازی را بسازید حتماً از خود بچه ها هم کمک بگیرید تا ببینند اسباب بازی شان چطور درست میشود.

گام اول: مواد لازم

مواد لازم برای تهیه خمیر بازی

  • دو فنجان آرد
  • دو فنجان آب گرم
  • یک فنجان نمک
  • یک قاشق غذاخوری روغن گیاهی
  • یک قاشق غذاخوری کرم تارتار (اختیاری – برای افزایش خاصیت ارتجاعی خمیر)
  • رنگ غذا (بصورت پودر یا مایع)
  • روغن های معطر

گام دوم: مواد را مخلوط و گرم کنیدساخت خمیر بازی - زن امروزی

ساخت خمیر بازی - زن امروزیساخت خمیر بازی - زن امروزیساخت خمیر بازی - زن امروزیساخت خمیر بازی - زن امروزیساخت خمیر بازی - زن امروزیهمه مواد را داخل یک ظرف مخلوط کنید و روی شعله کم بگذارید. مواد روی حرارت را خوب هم بزنید تا بافت آنها شبیه پوره سیب زمینی شود.

وقتی خمیر کاملاً از دیواره ها جدا شد و وسط ظرف جمع شد (همانطور که در تصویر می بینید) ظرف را از روی شعله بردارید. کمی صبر کنید تا خمیر بقدری خنک شود که بتوانید به آن دست بزنید.

اگر خمیرتان در این مرحله هنوز چسبنده است باید کمی بیشتر آن را بپزید. پخت را باید تا وقتی ادامه دهید که خمیر کاملاً خشک شود و شبیه خمیر بازی شود. تنها راه رسیدن به بافت خوب برای خمیر افزایش زمان پخت است؛ پس نگران نباشید و تا هر جا لازم بود پختن را ادامه دهید.

گام سوم: خمیرها را رنگ کنیدساخت خمیر بازی - زن امروزی

ساخت خمیر بازی - زن امروزیساخت خمیر بازی - زن امروزیخمیر را روی یک سطح سیلیکونی بگذارید و خوب آن را ورز دهید تا بافت آن کاملاً یکدست و منسجم شود. سپس خمیر را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید.

روی هر کدام از خمیرها یک حفره ایجاد کنید و رنگ غذا را داخل آن بریزید. خمیر را ببندید و خوب ورز دهید تا همه خمیر رنگی بشود. حتماً در این قسمت کار از دستکش استفاده کنید تا حداکثر رنگ به خمیر منتقل بشود. رنگ کردن خمیر بازی وقت زیادی میبرد و باید به اندازه کافی صبور باشید.

اگر لازم بود دوباره به خمیر رنگ اضافه کنید و آن را ورز دهید تا به رنگ دلخواه تان برسید.

همین مراحل را برای بقیه تکه های خمیر و سایر رنگ ها هم تکرار کنید.

خمیر بازی آماده است و میتوانید آن را در اختیار بچه ها بگذارید. نکته مهم درباره این خمیر بازی شور بودن آن است. استفاده از یک فنجان نمک در ساخت خمیر باعث میشود بچه های کوچک خمیر با داخل دهانشان نگذارند و خیال شما از این بابت راحت باشد.

خمیر را حتماً در یک ظرف در بسته و بدون هوا نگه دارید تا خشک نشود. اگر خمیر خشک شد می توانید با اضافه کردن کمی آب و ورز دادن، دوباره آن را برای استفاده آماده کنید. اگر بیش از حد آب اضافه کردید و خمیر خیس شد، دوباره آن را حرارت بدهید و یک روز صبر کنید تا رطوبت اضافی آن گرفته شود.

منبع: ساختنی

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.