نظافت آشپزخانه

آشپزخانه یکی از قسمت های مهم هر خانه ای محسوب می شود . خانم ها بیشتر وقت خود را در آشپزخانه سپری می کنند بنابراین داشتن یک آشپزخانه تمیز و مرتب خواسته ی هر خانم خانه داری است . آشپزخانه مستعدترین فضا برای کثیف شدن است که در یک چشم بر هم زدن کاملا کثیف و نامرتب می شود بنابراین روزانه نیاز به نظافت دارد . نظافت آشپزخانه کار وقت گیری برای خانم ها است اما با رعایت چند نکته می توانید به این کار وقت گیر سرعت ببخشید .

تمیز بودن آشپزخانه و وسایل آن تاثیر زیادی بر سلامتی افراد خانواده دارد . همه ی قسمت های آشپزخانه باید با دقت زیادی تمیز شوند زیرا بعضی مواقع در آشپزخانه به ظاهر تمیز باکتری ها و میکروب ها در قسمت هایی جا خوش می کنند که شما تصورش را نمی کنید . میکروب ها با چشم قابل دیدن نیستند به همین دلیل هر روز باید آشپزخانه را تمیز کنید . برای تمیز کردن هر قسمت از آشپزخانه و هر کدام از وسایل موجود در آن نکاتی را باید رعایت کنید . ما در این بخش قصد داریم راه های نظافت آشپزخانه را هر کدام را به صورت جداگانه توضیح دهیم .

نور آشپزخانه

نور آشپزخانه باید مناسب باشد تا تمام کثیفی ها را با چشم ببینید .

وسایل غیر ضروری

سعی کنید وسایلی که مدام مورد استفاده قرار می دهید را بر روی صفحه کابینت قرار دهید و وسایل غیر ضروری که کاربرد کمتری دارند را از روی کابینت جمع کنید زیرا تمیز کردن زیر آن ها در این شرایط مشکل می باشد و در برخی مواقع نیز از تمیز کردن آن غافل می شوید . هنگامی که صفحه کابینت را تمیز می کنید کاشی های بین آن را نیز تمیز کنید .

کثیفی ناشی از آشپزی

زمانی که آشپزی شما به پایان رسید و غذا را میل کردید دقت کنید که آلودگی های ایجاد شده بر روی صفحه گاز را فورا تمیز کنید و این کار را به تعویق نیندازید زیرا در این صورت این کثیفی ها گرد و خاک را نیز جذب می کنند و تمیز کردن آن ، کار دشواری می باشد .

تمیزی تمام سطوح

هنگام نظافت آشپزخانه همه سطوح از جمله هود ، دستگیره کابینت ، سینک ، لامپ ، قرنیز ها ، تمام وسایل تزئینی و … را تمیز کنید تا آلودگی آن ها پاک شود .

شستشوی سینک

بعد از هر بار شستشوی ظروف سعی کنید سینک را با یک پاک کننده طبیعی بشوید تا آلودگی ناشی از ظرف ها که به آن چسبیده است رفع شود . دقت کنید با اسکاجی که ظرف ها را می شویید سینک را نشویید .

تعویض دستمال آشپزخانه

دستمال آشپزخانه را باید مرتب تعویض کنید زیرا این دستمال ها عامل انتقال میکروب از یک سطح به سطح دیگر آشپزخانه می باشند بنابراین برای جلوگیری از انتقال میکروب باید مرتبا تعویض شوند .

روش های تمیز کردن آشپزخانه

برای تمیز کردن سطوحی مانند کابینت ، بدنه داخلی و خارجی یخچال ، گاز و پیشخوان می توانید از سرکه استفاده کنید . یک چهارم لیوان سرکه را در یک لیوان حل کنید و آن را بر روی سطوح اسپری کنید سپس با دستمال آن را خشک کنید .

برای از بین بردن چربی های موجود بر روی صفحه گاز ، داخل فر و شیشه آن می توانید جوش شیرین و نمک را به مقدار مساوی در کمی آب مخلوط کنید و با استفاده از دستمال بر روی این سطوح بکشید . اگر لکه چربی ها قدیمی تر است به طوری که تمیز کردن آن سخت است برای رفع این چربی ها جوش شیرین و نمک را به صورت خمیر درآورید و برای چند ساعت بر روی چربی ها قرار دهید سپس با دستمال آن را تمیز کنید . از این روش برای تمیز کردن سینک نیز می توانید استفاده کنید .

برای تمیز کردن لکه های باقی مانده بر روی شیشه ها می توانید یک چهارم لیوان سرکه را با یک لیوان آب مخلوط کنید و به وسیله روزنامه و یا دستمال به تمیز کردن شیشه بپردازید البته با استفاده از روزنامه شیشه تمیز تر می شود . دقت کنید که اگر شیشه ها را در برابر نور مستقیم آفتاب تمیز کنید باعث می شود که لکه ها بر روی شیشه باقی بماند بنابراین بهتر است که این کار را در سایه یا تابش غیر مستقیم نور خورشید انجام دهید .

برای تمیز کردن چربی و بقایای غذا در لوله ظرفشویی هر چند وقت یک بار یک کتری آب جوش داخل آن بریزید . راه دیگر این است که مخلوط مساوی نمک و جوش شیرین را در سوراخ ظرفشویی بریزید سپس یک کتری آب جوش نیز به آن اضافه کنید . برای رفع گرفتگی لوله تخلیه ظرفشویی به مقدار مساوی جوش شیرین و نمک را مخلوط کنید و در آن بریزید و بلافاصله پشت آن سرکه بریزید و در حد امکان راه آب را ببندید بعد از گذشت مدتی یک کتری آب جوش داخل آن بریزید .

کابینت ها :

کابینت ها یکی از نماهای اصلی منزل شما به حساب می آیند که در صورت کثیف بودن ظاهر منزل شما نیز زشت می شود بنابراین تمیز کردن کابینت ها یک امر مهم در آشپزخانه می باشد . نظافت کابینت ها بستگی به جنس آن ها دارد که چوبی باشد یا فلزی .

نظافت کابینت

ابتدا گرد و خاکی که روی سطح آن نشسته را با یک دستمال خشک تمیز کنید .

مقداری شامپو فرش را با آب مخلوط کنید و با یک اسفنج نرم بر روی سطح آن بکشید توجه داشته باشید که دستمال باید نم دار و آغشته به مواد شوینده باشد و همچنین از مواد شوینده مانند وایتکس و مواد شوینده الکل دار استفاده نکنید .

در این مرحله سطح کابینت را با یک دستمال نم دار پاک کنید تا مواد شوینده تمیز شود . دقت کنید که دستمال حتما باید نم دار باشد و از خیس کردن کامل آن پرهیز کنید .

با یک دستمال خشک سطح کابینت را تمیز کنید تا رطوبت باقی مانده از آن به صورت کامل خشک شود .

اگر لکه های چربی روی سطح کابینت شما وجود دارد برای تمیز کردن آن به مقدار مساوی جوش شیرین و روغن گیاهی را با هم مخلوط کنید اگر خمیری که درست کرید سفت می باشد کمی آب به آن اضافه کنید . اکنون با یک مسواک نرم سطح کابینت را تمیز کنید سپس با ابر و یا دستمال خیس آن را تمیز کنید .

نکات

برای تمیز کردن سطح کابینت از اسکاج زبر و سیم استفاده نکنید زیرا باعث می شود که سطح کابینت شما خش دار شود بنابراین از ابر و یا دستمال نرم استفاده کنید .

لکه ها را هر چه زودتر تمیز کنید زیرا اگر قدیمی شود کارتان سخت تر می شود .

برای از بین بردن لکه ها از محلول جوش شیرین و آب یا سرکه و آب نیز می توانید استفاده کنید .

دقت کنید که برای تمیز کردن کابینت ها به مقدار زیاد از آب استفاده نکنید زیرا باعث می شود آب به داخل درزهای آن رفته و محل تجمع باکتری ها شود .

برای تمیز کردن کابینت های فلزی می توانید از پودر ماشین لباسشویی و اسپری های پاک کننده چند منظوره استفاده کنید .

داخل کابینت محل تاریکی است که هوا نیز در آن جریان ندارد بنابراین محلی برای حشرات و سوسک می باشد . داخل کابینت را تمیز کنید و کف آن را با روزنامه یا نایلون بپوشانید سپس مواد غذایی را درون ظروف دردار قرار دهید و داخل کابیت بگذارید و هر چند وقت یک بار برای مدتی در کابینت را باز بگذارید .

هنگامی که می خواهید شیشه حاوی سرکه ، روغن ، مربا و ترشیجات را درون کابینت قرار دهید حتما زیر آن را تمیز کنید زیرا در دراز مدت باعث می شود لکه های آن روی کابینت بماند .

از بریدن نان و مواد غذایی دیگر بر روی سطح کابینت خودداری کنید زیرا سطح آن خراشیده می شود .

ظروف داغ را مستقیما روی کابینت قرار ندهید و از زیر دیگی استفاده کنید .

سینک :

برای شستن ظروف ، میوه و سبزیجات و …از سینک استفاده می شود بنابراین محل تجمع میکروب ها است و باید مدام تمیز و ضد عفونی شود . اگر از تمیز کردن سینک غافل شوید باعث انتقال میکروب به بدن می شود و سلامتی را به خطر می اندازد . سینک ها نیز از جنس های مختلف درست شده اند که تمیز کردن هر کدام روش خاصی دارد .

انواع سینک

سینک های فولادی ضد زنگ  

این نوع سینک را باید بعد از هر بار استفاده شستشو دهید زیرا نسبت به نمک و اسید از خود واکنش نشان می دهد . برای شستن آن می توانید از صابون و یا مایع ظرفشویی ملایم به همراه اسکاج نرم استفاده کنید . اگر لکه های آب روی سینک باقی مانده می توانید دستمالی را به سرکه آغشته کنید و روی آن بکشید . دقت داشته باشید که برای از بین بردن لکه های روی سینک از سیم ، سفید کننده و آمونیاک استفاده نکنید بلکه سینک را مرطوب کنید و جوش شیرین روی آن بپاشید سپس با یک اسکاج نرم آن را تمیز کنید .

سینک های سرامیکی   

برای تمیز کردن این سینک ها می توانید از کرم ها و یا ژل تمیز کننده استفاده کنید . دقت کنید که از سیم برای از بین بردن لکه ها استفاده نکنید زیرا باعث خراشیدگی آن می شود . اگر لکه ها به آسانی تمیز نمی شوند از تمیز کننده بیشتری استفاده کنید اگر باز هم تمیز نشد از یک دستمال آغشته به جوش شیرین استفاده کنید .

سینک های چدنی  

سینک های چدنی را نیز باید مرتب شستشو دهید و بعد از هر بار شستشو آن را با پارچه خشک کنید . با استفاده از یک اسفنج جوش شیرین را به تمام نقاط سینک بمالید سپس سینک را آبکشی کنید تا جوش شیرین آن تمیز شود . دقت کنید که برای از بین بردن سینک از سیم استفاده نکنید .

نکته : برای از بین بردن بوی بد سینک می توانید لیمو را برش بزنید و درون سینک بیاندازید .

کف آشپزخانه :

کف آشپزخانه به دلیل برخورد مدام کف پا ، ریختن مواد غذایی کف آن و لکه های چربی مساعد ترین فضا برای رشد میکروب و باکتری می باشد بنابراین نیاز به تمیز کاری مداوم دارد .

نظافت کف آشپزخانه

برای تمیز کردن کف آشپزخانه می توانید یک قاشق غذاخوری آمونیاک، یک قاشق چای خوری از مواد شوینده مایع و دو فنجان آب را با یکدیگر مخلوط کنید و با استفاده از اسفنج کف آشپزخانه را تمیز کنید و در صورت نیاز آبکشی کنید .

یک قاشق غذا خوری سفید کننده را در یک فنجان آب گرم بریزید سپس محلول را کف آشپزخانه بریزید و 10 دقیقه اجازه دهید بماند سپس با یک اسفنج یا پارچه کهنه کف آن را تمیز کنید .

یک چهارم فنجان سرکه سفید را با یک فنجان آب مخلوط کنید سپس بر روی کاشی بریزید و با اسفنج آن را تمیز کنید .

نکته : زمانی که آشپزی می کنید و لکه مواد غذایی روی کاشی پاشیده می شود بهتر است که در همان لحظه آن را تمیز کنید تا لکه قدیمی نشود و تمیز کردن آن نیز سخت تر نشود .

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.