ورق طلا

ورق طلا به عنوان یکی از جدیدترین متریال های شناخته شده در کارهای تزئینی و همچنین مصارف خوراکی و صنعتی به حساب می آید، ورق طلا به دلیل داشتن ماهیت ذاتی که در ساختار خود دارد کاربری بسیار ساده و راحتی داشته و همچنین دارای تنوع رنگ و جنس مختلف می باشد.

در گذشته برای تزئین ظروف مختلف، ابزار و لوازم تزئینی و ساختمان های مختلف از تکنیک های طلاکاری و آبکاری طلا استفاده می کرده اند ولی این تکنیک نیز به دلیل استفاده از طلای خالص در ان نسبتا گران قیمت بوده.

امروزه استفاده از تکنولوژی باعث شده تا استفاده از ورق هایی با نازکی چندین میکرون متداول شود که به صورت یک پوشش روی هر سطحی قابل چسباندن بوده و کاملا به رنگ طلای خالص می باشند، این مواد در استفاده ساده و راحت و سریع بوده و در هزینه تا صدها برابر از طلا ارزانتر می باشند و به سادگی با صرف هزینه ای ناچیز یک ظرف طلایی خواهید داشت.

ورق طلا چیست؟

ورق طلا یک لایه بسیار نازک ( دهم میلیمتر ) از فلزهای مختلف بوده که روکشی طلایی رنگ داشته و به راحتی قابل چسباندن بر روی هر سطحی می باشد.

مصارف ساختمانی

یکی از کاربردهای متداول و بسیار زیاد در مصرف ورق طلا و سایر ورق های تزئینی استفاده در مصارف ساختمانی می باشد، در ساخت تزئینات مختلف، کار در ابزارهای ساختمانی و پتینه کاری از این متریال بسیار زیاد استفاده می شود.

مصارف آرایشی و بهداشتی

از دیگر مصارف ورق طلا استفاده در لوازم آرایشی و بهداشتی می باشد، بسیاری از آرایشگاه های بزرگ و مطرح  شهرها برای تزئین صورت و ابرو و مژه های مشتریان خود از ورق طلا استفاده می کنند.

همچنین بسیاری از شرکت های ساخت کرم های آرایشی از تکه های ورق طلا در محصولات خود استفاده کرده و یک تلالو درخشان را به پوست مصرف کنندگان خود می دهند.

مصارف خوراکی

از دیگر مصارف ورق های تزئینی طلا استفاده در مواد خوراکی و غذایی می باشد، در شیرینی فروشی های بزرگ شهرها انواع دسر و شیرینی با تزئینات طلا ارائه می شود، این محصولات کاملا تزئینی و بسیار تشریفاتی هستند و مورد استفاده اقشار خاص جامعه هستند.

همچنین در نوشیدنی ها و بستنی های مختلف گران قیمت از تکه ها و خرده های طلا استفاده می شود، این مواد هیچ گونه آسیبی به دستگاه گوارش نرسانده و به طلای خوراکی مشهور هستند.

مصارف درمانی

از دیگر کاربردهای ورق طلا در درمان برخی بیماری های پوستی و همچنین افزایش تمرکز حواس و آرامش می باشد، در کلینک های فوق تخصصی با استفاده از خواص طلا و همچنین القای حس طلا دوستی بر بیماری های روحی و روانی مختلفی غلبه می شود.

در کلینیک های پوست و زیبایی نیز از ورق طلا و مشتقات آن به جهت بهره وری در زیمنه ارتقا نرمی و لطافت پوست استفاده می شود و به درمان برخی بیماری های پوستی نیز کمک می شود.

مصارف تزئینیورق طلا - زن امروزی

از دیگر کاربردهای ورق طلا، استفاده در تزئینات مختلف از جمله بدلیجات و جواهرات می باشد، در ساخت بسیاری از بدلیجات و یا در طراحی جواهرات مختلف از ورق طلا استفاده می شود.

توجه به این نکته مهم می باشد که در کارگاه های حرفه ای بدلیجاتی با ورق طلا ساخته می شود که ارزش آنها از خود جواهرات طلایی بیشتر می باشد و دارای کیفیت و ظرافت بسیار بالایی هستند.

ورق طلا به دلیل سادگی در کار و همچنین زیبایی در اجرا در ساخت بدلیجات موارد استفاده بسیار بالایی دارد و می توان گفت یکی از متریال های اصلی این حرفه محسوب می شود

خرده طلا

در بسیاری از تکنیک های ورق کاری و پتینه کاری از خرده ای ورق طلا استفاده می شود که در شکل و ظاهر و نتیجه نهایی بسیار تاثیر گذار می باشد، جهت استفاده از این ابزار امکان خرد و ریز کردن ورق طلاهای معمولی وجود ندارد به همین دلیل کارخانجات صنعتی ورق های طلا را به صورت خرد شده و در بسته بندی های مخصوص نیز ارائه می کنند.

بسیاری از ورق طلا های خرد شده ممکن است رنگی بوده و شامل انواع مختلف ورق ها با رنگ های متنوع باشند.ورق طلا - زن امروزی

روش صحیح برداشتن ورق طلا

ورق طلا بسیار ظریف و نازک بوده و برای برداشتن و کار کردن بهتر است از دستکش یا یک قطعه چوب استفاده شود تا هیچ گونه آسیبی به ورق نرسد

نحوه نگهداری ورق طلا

نگهداری و توجه به نکات بسیار معمولی در استفاده از ورق طلا، باعث بالا رفتن طول عمر و افزایش مدت استفاده خواهد شد، همچنین به زیبایی ظاهری و جلا و شفافیت کار نیز می افزاید.

نگهداری و مراقبت قبل از اجرا:

در نگهداری از ورق طلا در زمان خام بودن و به صورت ورقه ای به نکات اساسی زیر توجه کنید، معمولا جنس ورق های طلا از فلزات بسیار نازک با خاصیت کشسانی می باشد و این نازک بودن ورق فلزی باعث می شود که با هوای اطراف به خوبی واکنش داده و فورا اکسید شود و یا از انعطاف و نرمی آن کاسته شده و خشک و شکننده شود.

تاریخ تولید ورق طلا در میزان نرمی و انعطاف آن موثر است پس همیشه سعی کنید ورق هایی را تهیه کنید که تاریخ تولید نزدیک و به روز تری دارند و همچنین در صورت تهیه بسته های بزرگ و تعداد برگ بالا از ورق طلا در کنار آن از یک رطوبت گیر استفاده کنید تا رطوبت هوای اطراف را به خود گرفته و ورق ها دچار زنگ زدگی نشوند.

بهتر است از رطوبت گیرهای معمولی دانه ای یا پودری و یا مایع در جعبه ورق طلا استفاده شود و به میزان مصرف از ورق ها برداشته شود.

نگهداری از ورق طلا در حین اجرا:

ورق های تزئینی چون دارای ضخامت بسیار کم بوده و نازک هستند به راحتی در برداشتن و چسباندن و جابجا کردن ممکن است پاره شوند پس در انجام این کار نکاتی را رعایت کنید تا کمترین میزران آسیب را به ورق های خام وارد کنید.

برای برداشتن ورق ها از دستکش های نخی استفاده کنید تا به دستان شما نچسبیده و پاره نشوند، بهترین روش جابجایی استفاده از یک خط کش چوبی و یا یک تکه چوب به صورت گیره و انبار می باشد که ورق ها به آن نچسبند.

در کمترین فاصله ممکن دسته ورق طلا را نسبت به سطح کار قرار داده تا در سریع ترین زمان ممکن ورق ها به کار چسبانده شوند.

سعی کنید بسته به نوع چسب ورق طلا حداقل ۱ تا ۴ ساعت بعد از چسب کاری اقدام به چسباندن ورق روی سطح کار بکنید.

نگهداری از ورق طلا بعد از اجرا:

بزرگترین مشکل ورق های تزینی امکان اکسید شدن و زنگ زدن و تغییر رنگ دادن است، چون این ورق ها از فلزات مختلف و نازک تشکیل شده اند و به راحتی چار آسیب و ترکیب با رطوبت قرار می گیرند.

قطعا بعد از اجرا و در زمان کوتاهی تا تحویل کار به خریدار این اتفاق نمی افتد ولی در گذر زمان کارها دچار این مشکل می شوند که خریدار نسبت به نحوه کار شما بی اعتماد می شود، برای جلوگیری از این کار بهترین عمل استفاده از فینیشر و یا وارنیش هایی روی سطح کار می باشد که از رسیدن رطوبت به سطح جلوگیری می کند و طول عمر کار را افزایش می دهد.

حتما از چنین موادی در حد مطلوب و اعلا روی کار خود استفاده کنید، اگر سطح زیر کارتان چوبی است و یا ابزارهایی در منازل است از لاک الکل و همچنین کیلر نیز میتوانید برای پوشش دادن استفاده کنید.

این که چه نوع ماده ای برای پوشش روی سطح استفاده کنید دقیقا به نوع کار و میزان ارزش جهت هزینه کردن برای این مواد مربوط می باشد.

بعد از اتمام کار و نهایی شدن و تحویل به خریدار توصیه کنید که سطح کار را با دستمال مرطوب و نم دار پاک کنندو از کشیدن دستمال خیس و یا شستشوی سطح کار جدا خودداری کنند.

ghalamtarash.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.