گل صد تومانی

قبل از انقلاب که این گل تازه وارد ایران شده بود و آن دوران تنوع گل در ایران محدود بود، وقتی این گل آمد قیمت آن صد تومان بود و نسبت به گل های دیگر گران قیمت تر بود. از آنجایی که مردم اسم این گل را نمی دانستند به آن گل تومانی می گفتند و از آنجا بود که این گل به گل صد تومانی رواج یافت.

نام فارسی : گل صدتومانی

نام انگلیسی : Peony

نام علمی : Paeonia spp

 از خانواده : Paeoniaceae

گل دهی : اغلب در اوایل تابستان گل می دهد. دارای انواع زود رس، میان رس و دیر رس است. زمان گلدهی در مزرعه از سالی به سال دیگر متغیر است. دماهای گرم، به ویژه دمای شب دوره گلدهی را کوتاه کرده و باعث تولید تعداد زیادی گل در مدت کوتاه می شود.

نیازها

نور : به نور کامل آفتاب نیاز دارد.

نیاز آبی : در تابستان نیاز به آب فراوان دارد و زهکشی خاک برای آن مهم است.

مقاومت : این گیاه، به سرما مقاوم است و در آب و هوای خشک به خوبی رشد می کند. جوانه های رویشی یا زایشی ممکن است با سرمای دیررس بهاره از بین بروند.

ویژگی ظاهری گل صدتومانی :

گل ها منفرد و دارای ۵کاسبرگ سبز هستند. بخاطر گل های درشت با گلبرگ های درخشان و گاهی معطر کشت و کار می شود. گل ها به چهار گروه اصلی کم پر، نیمه پرپر، پرپر و انمونی(ژاپنی) تقسیم می شود. برخی فاقد پرچم هستند.

ساقه ها علفی وبرگ ها بریده بریده هستند .

افزایش : گل صد تومانی، با بذر و تقسیم ریشه قابل افزایش است. بذر اغلب جهت به نژادی بکار می رود و به طور عمده با تقسیم ریشه افزایش می یابد.

برداشت گل : جوانه های گل صد تومانی زمانی که رنگ نشان دادند باید چیده شوند. گل ها را در دمای ۵-۲ درجه سانتی گراد به مدت ۴ تا ۶ هفته به حالت غنچه باز نشده و به مدت ۲ تا ۳ هفته زمانی که باز شده باشند می توان نگهداری کرد.

گردآوری توسط زن امروزی

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.