دکتر سید علی ملک حسینی

دکتر سید علی ملک‌ حسینی جراح و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و از اعضای اولیه کادر پزشکی بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی دنا در شیراز می‌باشد.

دکتر ملک حسینی نخستین پیوند کبد در ایران از فرد زنده به زنده را انجام داد و در دائرةالمعارف پزشکی به عنوان پدر پیوند کبد در ایران معرفی شد.دکتر سید علی ملک حسینی - زن امروزی

زندگی نامه:

سال‌ها قبل در یک خانواده کوچک ایلی، پسری به دنیا آمد که نامش را علی گذاشتند. در آن دوران هیچ‌ خبری از بهداشت و آموزش در روستاهای منطقه نبود.

در آن زمان شهر یاسوج که اکنون مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد است، یک شهرستان کوچک بود که بیشتر به روستایی بزرگ شبیه بود تا شهر. زادگاه علی نیز روستای کوچکی بود به نام گوشه‌ی شا‌قاسم در نزدیکی یاسوج که بومی‌ها آن را به اختصار آن‌ را “گوشه” می‌نامیدند.

به گفته دکتر ملک حسینی:

طایفه ما همگی سادات و از نوادگان آن امام زاده هستیم.

در روستای سید علی، چیزی به‌ نام دبستان وجود نداشت و اگر کسی به دنبال تحصیل بود، باید مسیری 7 کیلومتری را از میان کوه‌ها و جنگل‌های بلوط تا روستایی دیگر طی می‌کرد. علی هر روز فاصله 7 کیلومتری خانه تا دبستان را پیاده می‌رفت و باز می‌گشت. مسیری کوهستانی و پر خطر. علی در روزهای نخست، نه برای تحصیل؛ بلکه برای دلخوشی مادر به مدرسه می‌رفت. چرا که آرزوی مادر با سواد شدن فرزندانش بود. پدر علی اغلب بیمار بود و بار اداره زندگی و تربیت فرزندان بر گرده مادر بود. به همین دلیل علی رابطه‌ای ویژه و خاص با مادر خود داشت. برای او مادر نمادی از خودگذشتگی، صبر و امید بود با آرزوهایی بلند برای فرزندان. آرزوهایی که به اعتراف علی بیشتر به خواب و خیال شباهت داشت تا حقیقت.

سید علی پس از طی دوره متوسطه در شیراز به دانشسرای عشایری راه یافت و سپس به یاسوج بازگشت و به مدت دو سال در روستای مزدک به حرفه معلمی اشتغال داشت در سال ۱۳۵۰ جهت انجام خدمت سربازی و به منظور ادامه تحصیل به سپاه دانش پیوست و برای گذراندن دوره دو ساله سپاه دانش به دورترین نقاط مسجد سلیمان عازم شد به دلیل علاقه وافر به تحصیل دروس مختلف و تحقیق پرداخت سپس در آزمون کنکور شرکت و به رشته دامپزشکی دانشگاه تهران راه یافت.

وی که از شوق خدمت به هموطنان لبریز بود، در همان سال مجدداً در آزمون کنکور شرکت و در سال ۱۳۵۳ در رشته پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد وی دوران پزشکی عمومی خود را با رتبه ممتاز گذراند و پس از اتمام دوره پزشکی دوره طرح خود را به مدت یکسال در شهر یاسوج گذراند ایشان پس از شرکت در آزمون دستیاری دانشگاه شیراز موفق به اخذ تخصص جراحی عمو می با رتبه ممتاز گردید.

استاد در دوران دفاع مقدس به عنوان دستیار همراه تیم جراحی عازم جبهه شد و این امر موجب آشنائی او با دکتر ایرج فاضل از استادان بنام آن زمان گردید و با پیشنهاد دکتر فاضل به تحصیل در رشته جراحی عروق و پیوند اعضاء پرداخت.

وی دوره فوق تخصصی جراحی عروق و پیوند کلیه را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گذراند و در همان سال به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تدریس مشغول شد.

در سال ۱۳۶۹ جهت طی دوره فوق تخصصی پیوند کبد راهی آمریکا شد و پس از بازگشت به ایران تیم پیوند کبد را در بیمارستان نمازی شیراز تشکیل داد در اردیبهشت ماه ۱۳۷۲ نخستین پیوند کبد در ایران و خاورمیانه را به انجام رساند و لقب پدر پیوند کبد در ایران را از آن خود نمود.

در سال ۱۳۷۲ پس از کسب اجازه از سید علی خامنه‌ای و اخذ فتوای وی در خصوص انجام پیوند کبد در ایران وی دوره تکمیلی پیوند کبد را در ایران و بسیاری ازکشورها از جمله انگلستان سپری نمود و در دومین دوره چهره‌های ماندگار به عنوان چهره ماندگار در عرصه جراحی عروق و پیوند اعضای حیاتی شناخته شد در راستای خدمات علمی اولین پیوند کبد از انسان زنده به انسان زنده و اولین پیوند کبد به دو نفر از آثار اوست.

وی به همراه همکاران پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیمارستان خیریه ابن سینا را پایه‌ریزی کرد.دکتر سید علی ملک حسینی - زن امروزی

مسئولیت‌ها:

  1. ریاست بیمارستان شهید فقیهی شیراز
  2. معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  3. ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  4. عضو هیئت ممتحنه (بورد) تخصصی جراحی کشور
  5. عضو هیئت امناء دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
  6. عضو هیئت امناء دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج
  7. عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران
  8. عضو انجمن پیوند اعضاء ایران
  9. عضو انجمن پیوند اعضاء خاورمیانه
  10. عضو انجمن پیوند اعضاء اروپا
  11. رئیس انتخابی پیوند اعضاء خاورمیانه برای چهار سال
  12. عضو هیئت امناء پژوهشی مخترعین و مکتشفین دفتر نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران

اولین پیوند کبد ایران

اولین پیوند موفق کبد در ایران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۲ توسط دکتر ملک‌حسینی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد و از آن زمان، این دانشگاه به عنوان یک مرکز موفق پیوند کبد به فعالیت گسترده خود ادامه داد.

اکنون شیراز بزرگ‌ترین قطب پیوند کبد در کشور است و بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان فارس، ۹۸درصد بیماران کاندید پیوند کبد از سراسر کشور جهت قرار گرفتن در لیست انتظار پیوند کبد به شیراز مراجعه می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.