خواص شگفت انگیز دانه چیا

دانه چیا، دانه‌ ریز سیاه رنگی‌ است که از خانواده نعناعیان است. دانه‌های چیا علی‌رغم اندازه‌ی بسیار ریزشان در زمره‌ی مغذی‌ترین مواد غذایی گیاهی محسوب می‌شوند

دانه چیا با تخم شربتی متفاوت است

دانه چیا از نظر ظاهری شبیه تخم شربتی است ولی این دو با هم متفاوتند و هر کدام خاصیت جداگانه‌ای دارند. تنها شباهت دانه چیا با تخم شربتی در لعاب‌دار شدن است. ولی خواص این دو دانه با یکدیگر فرق اساسی دارد.دانه چیا - زن امروزی

خواص دانه چیا

سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. در هر گرم از دانه‌های چیا بیش از هر گرم ماهی سالمون امگا ۳ یافت می‌شود.

سرشار از مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان است.

حاوی مقادیر فراوانی مواد مغذیست و در عین حال میزان کالری آن اندک است.

حاوی میزان قابل توجهی روی، ویتامینB3(نیاسین)، پتاسیم، ویتامین B1( تیامین) و ویتامین B2 می‌باشد.

دانه‌های چیا قادرند ۱۰ تا ۱۲ برابر وزن خود آب جذب نمایند، به صورت ژل درآمده و در معده حجیم شوند.

دانه‌های چیا حاوی مقادیر قابل توجهی پروتئین هستند. بنابراین پروتئین موجود در دانه‌های چیا می‌تواند به کاهش اشتها و جذب کمتر غذا کمک کند.

دانه‌های چیا قادرند میزان تری‌گلیسرید را پایین آورند، سطح LDH یا کلسترول مفید را افزایش دهند و التهابات، مقاومت در برابر انسولین و چربی‌های شکم را کاهش دهند.

حجم کلسیم این دانه غذایی به طرز ویژه‌ای حیرت‌آور است… هر ۲۸ گرم از آنها ۱۸٪ از میزان توصیه شده در روز را تامین می‌کند.

پیروزمندانه‌ترین کاربرد دانه‌های چیا تا به امروز در مطالعه‌ی بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ بوده است.

چیا دارای خواص ضد التهابی بوده و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند و قرمزی پوست ناشی از جوش را درمان می کند. همچنین روغن چیا جاوی سطوح بالای آنتی اکسیدان و فیتونوتیت هاست که چین و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوانسازی پوست صورت می شود.

دانه های چیا منبع خوب پروتئین، مس، روی و اسید آلفا لینولئیک هستند که باعث تقویت و افزایش رشد مو می شوند.

این دانه‌ها حاوی ویتامین B، تیامین و نیاسین هستند که می‌توانند مواد غذایی را در بدن شما به انرژی تبدیل کنند. آن‌ها همچنین ماده‌ی غذایی مناسبی برای سیستم عصبی و مغز هستند.دانه چیا - زن امروزی

نحوه ی مصرف:

  • می توانید به صورت خام مصرف کنید
  • در آب یا نوشیدنی های مختلف خیس کنید و بنوشید
  • به فرنی یا پودینگ افزود و یا حتی به غذاهای پختنی اضافه نمایید
  • می‌توانید روی غلات گندمی صبحانه، ماست، سبزیجات یا برنج بپاشید

موارد منع مصرف:

امگا ۳ موجود در دانه‌های چیا بسیار بالا است. به همین دلیل کسانی که تحت درمان هستند و داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مصرف می‌کنند، نباید این دانه‌ها را بخورند. بهتر است قبل از مصرف آن‌ها با پزشک‌تان صحبت کنید.

دانه‌های چیا حاوی فیبر فراوانی هستند، که برای فرایند هضم مفید است. با این حال، زمانی که آن‌ها را به میزان بیش از حد مصرف کنید، ممکن است مشکلاتی را در معده‌تان تجربه کنید از جمله نفخ و اسهال.

اگر خوردن دانه‌ی چیا را دوست دارید، بهتر است که مکمل ویتامین B۱۷ مصرف نکنید، زیرا این دانه‌ها به میزان فراوانی از این ویتامین دارند. مصرف هر دوی آن‌ها می‌تواند خطر اوور دوز کردن ویتامین B۱۷ را همراه داشته باشد.

افرادی که داروهای خاصی برای دیابت یا فشار خون مصرف می‌کنند، نباید بدون رعایت نکات احتیاطی دانه‌ی چیا را مصرف کنند. ابتدا باید با پزشک خود صحبت کنید تا اطمینان حاصل شود که مصرف آن‌ها برای شما مشکلی ندارند.

دانه‌های چیا می‌توانند فشار خون شما را پایین بیاورند، و این برای افرادی که فشار خون بالا دارند، مناسب است. با این حال اگر فشار خون شما به طور طبیعی پایین است، بهتر است قبل مصرف دانه‌های چیا، با پزشک‌تان مشورت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.