نکاتی درباره دوخت انواع آستری لباس

هنگام دوخت آستری لباس هایی مانند دامن و پالتو به برخی نکات باید توجه کنید که در ادامه با آن ها آشنا می شوید.

دوخت آستری انواع لباس

پارچه ی آستری را باید از میان پارچه های بادوام با رنگ ثابت، ضد عرق بدن، قابل شست و شو و هماهنگ با رنگ پارچه رویه انتخاب کرد. آستری در انواع مختلف عرضه می شود. برای پارچه های ظریف آستری ظریف تر و برای پارچه های ضخیم آسترهای مناسب مثل آستری ساتن که برای کت و پالتو تهیه می شود.

نکاتی درباره دوخت آستری

پس در موقع تهیه آستری باید جنس و کاربرد محل آستر را در نظر گرفت. آستر را قبل از برش به آب می اندازیم و پس از اتوی ملایم الگوی مورد نیاز را برای برش آستری روی آن وصل می کنیم .

قسمت برگرد یقه را تا لبه سجاف از آستری حذف می کنیم . اگر برش یا پیلی در الگوی لباس داریم در آستر آن را حذف می کنیم . پنس ها را به شکل پیلی خوابانده و اتو می زنیم. در قسمت پشت پالتو یا کت یک پیلی به وسط پشت می دهیم که از قسمت یقه فقط 10 سانت آن دوخته می شود و بقیه به شکل پیلی در طول لباس می باشد و بخاطر آزادی ئ کشش آستین این پیلی در آستر کت و پالتو لازم است.
در دامن قسمت های پیلی را برای آستر حذف می کنیم و برای آزادی لب دامن می توان در پهلو ها و پشت دامن در قسمت آستر چاک گذاشت.

آستر را معمولا 2 سانتی متر از روی کوتاه تر بر می داریم.

در کت و پالتو تمام قسمت جلو و پشت و آستین بجز محل سجاف جلو احتیاج به آستر دارد. در لباس های معمولی کل لباس آستر می شود و در صورتی که پارچه لباس ضخیم باشد فقط قسمت دامن لباس را برای آنکه جا نیندازد آستر می گیریم.

در پارچه های نازک مثل حریر می توان آستر را قبل از برش پارچه به شکل دوبله کوک زد و همزمان آستر و رویه را برش کرد.

منبع: نمناک

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.