چرم مصنوعی

بعد از سنگ و چوب، چرم را می توان به عنوان قدیمی ترین ابزارهای مورد استفاده انسان برشمرد. از زمان های بسیار دور چرم به عنوان پوششی برای انسان های نخستین بوده و هم اکنون نیز هست.

چرم در اصل همان پوست حیوانات مرده است که تحت فرآیندهای گوناگونی قرار می‌گیرد تا به شکلی که می‌شناسیم تبدیل گردد و در ساخت پوشش مبلمان، کیف چرم و کفش و پوشاک و بسیاری اقلام دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

امروزه انواع گوناگونی از چرم در اختیار بشر قرار دارد. افراد زیادی اوقات خود را با تولید محصولات چرمی سپری می‌کنند. هیچ محصولی با یک قطعه چرم دست دوز برابری نمی‌کند.

چرم مصنوعی نوعی چرم است که تماماً از مواد مصنوعی تشکیل می‌شود. این محصول شباهت بسیار زیادی به چرم اصل داشته و تفاوت این دو به سختی قابل تشخیص است. مزیت چرم مصنوعی این است که علاوه بر قیمت پائینی که دارد بسیار بادوام بوده و در مقابل پارگی و سائیدگی به خوبی مقاومت می‌کند.

چرم‌های مصنوعی، در زمان‌هایی که از پلاستیک‌ها ساخته شده، معمولاً در پوشاک و پارچه‌ها استفاده می‌شود. چرم مصنوعی تحت نام‌های زیادی فروخته می‌شوند از جمله “چرم مصنوعی”، “چرم صنعتی”، “چرم غیر طبیعی”، “چرم PU” و …

انواع چرم مصنوعی

چرم مصنوعی منفذدار

چرم‌های مصنوعی منفذ دار یک گروه از چرم‌های مصنوعی با قابلیت «تنفس» هستند که از یک پوشش پلاستیکی (معمولاً پلی اورتان) چرم جایگزین‌های ساخته شده از یک پوشش پلاستیکی (معمولاً پلی اورتان) در یک لایه پایه فیبر (معمولاً یک پلی استر).

کورفوم

اولین چرم مصنوعی منفذ دار کورفوم بدبخت دوپونت بود که در سال ۱۹۶۳ در نمایشگاه کفش شیکاگو معرفی شد.

کورفوم قطعه مرکزی در غرفه دوپونت در نمایشگاه جهان نیویورک در سال ۱۹۶۴ در شهر نیویورک بود. مزیت‌های اصلی آن نسبت به چرم طبیعی، شد محور DuPont غرفه در سال ۱۹۶۴ نمایشگاه جهانی نیویورک در شهر نیویورک است. آن مزیت عمده بیش چرم طبیعی دوام و پرداخت بسیار براق آن بود که بسادگی می‌توانست با یک لباس مرطوب تمیز شود. بدی‌های آن سختی آن بود که با پوشیدن کم نمی‌شد، و دوام آن و آن بالا براق پایان است که می‌تواند به راحتی تمیز با عدم قابلیت تنفس خوشایند، و اشتباه گرفتن راحت با محصولات غیر منفذ دار ارزان دیگر بود. دوپونت کورفوم را در مکان خود در هیکوری قدیم، تنسی، از سال ۱۹۶۴ تا سال ۱۹۷۱، تولید کرد. بعد از صرف میلیون‌ها دلار بازاریابی محصول به تولیدکنندگان کفش، دوپونت کورفوم را در سال ۱۹۷۱ از بازار بیرون کشید و حقوق آن را به یک شرکت در لهستان فروخت.

امروزه کورفوم همچنان در برخی محصولات، همچون زین سوارکاری محکم و … استفاده می‌شود. کفش‌های کورفوم همچنان در جاهای رسمی که کفش‌های براق قابل توجه اند، محبوب اند.

چرم صحافی جلد کتاب‌ها و دوربین‌های قرن ۲۰ ام مثال‌های خوبی از چرم هستند. انواع مختلفی از پوشاک‌های چرمی نیز، وجود دارد.

عوارض استفاده از چرم مصنوعی

فوم هیچ ویژگی و راه تنفسی برای پوستمان ندارد.

بوی خوبی مانند چرم طبیعی ندارد.( به علت اسثفاده از مواد شیمیایی و مواد کامل مصنوعی در فوم)

فوم مانند چرم طبیعی دوام ندارد. (چرم استحکام فوق العاده بالایی دارد به طوری که با چرم می توان ماشین را بکسور کرد)

نمی تواند به عنوان لباس در مدت طولانی استفاده کرد؛ زیرا لباس پوشیدن آن به طور مستقیم برای پوست مضر است.

پس از مدتی از بین برود و به راحتی آسیب دیده است. (چرم عمر بسیار طولانی دارد به طوری که یک کیف چرم طبیعی را می توان برای چندین سال استفاده کرد. همین طور کیف چرم می تواند برای انسان اعتبار داشته باشد در کنار استحکام ، طول عمر و اعتبار و جذابیتی که به همراه دارد.)

ظاهر فوم بسیار غیر طبیعی و مصنوعی است.

پوشیدن ساخت محصولات ساخت فوم (چرم مصنوعی) برای مدت طولانی امن نیست, مخصوصا در فصل گرما پوشیدن کفشهای ساخته شده از فوم بدلیل امکان وجود مواد مضر برای پوست پا مضر است و باعث مشکلات پوستی می شود.

نرمی آن نمی تواند به اندازه چرم گوسفندی باشد.

درخشندگی آن نمی تواند بیشتر از چرم داشته باشد.

نمی توان زیبایی طبیعی و زیبای را چرم را داشته باشد.

فوم خصوصیات الاستیکی بسیار محدود دارد.چرم مصنوعی - زن امروزی

کاربرد چرم مصنوعی و محصولات تولید شده از آن:

  • چرم لباسی

انواع کاپشن، پالتو، لباس های زنانه و مردانه با این نوع چرم قابل تولید است.

  • چرم کفشی

تولید انواع کفش های ورزشی، کلاسیک مردانه، مجلسی زنانه و بچه گانه با کیفیت قابل قبول از کاربردهای چرم مصنوعی است.

  • چرم کیفی

این نوع چرم در تولید انواع کیف های رسمی، اداری، مجلسی، ورزشی مردانه زنانه و بچه گانه و همچنین چمدان های مسافرتی کاربرد دارد.

  • چرم مبلی و صندلی

این نوع چرم مصنوعی در تولید روکش انواع مبل، صندلی و همچنین در صنعت اتومبیل سازی در بخش تزیینات داخلی استفاده می شود.

  • چرم آستری

چرم آستری یکی از پرکاربرد ترین محصولات کارخانه های تولید چرم مصنوعی است. این نوع چرم در صنعت مبلمان به عنوان آستر روکش مبل، صندلی های استیل و صندلی های ماشین استفاده می شود. در صنعت پوشاک آستر انواع لباس، کیف و کفش را این نوع چرم تهیه میکنند. این محصول در صنعت فرش به منظور ترمز و کناره ی فرش کاربرد دارد. همچنین روکش تخت های بیمارستانی نیز از نوع دیگری از این محصول تهیه می شود.

  • پارچه های ضد آب (Waterproof)

از این نوع چرم در ساخت انواع چادر های مسافرتی و کمک رسانی و همچنین چادر کامیون خا و وانت بار ها می توان بهره گرفت. سایبان های فروشگاه ها و همچنین انواع کفش و کیف های مدرسه ای دخترانه و پسرانه نیز از این محصول تولید می شوند.

  • روکش جلد یا گالینگور (Hardcover)

این محصول در تهیه ی روکش جلد انواع کتاب، دفتر، سررسید و زونکن استفاده کرد. از نوع مرغوب گالینگور به منظور تولید انواع ست های تبلیغاتی سازمانی مانند دفتر تلفن، تقویم و … استفاده می شود. این نوع چرم را برای تولید کاغذهای دیواری و همچنین صحافی کتاب نیز استفاده می کنند. گالینگور خارجی دارای طرح ها و رنگ ها بسیار متنوعی است که قیمت بسیار بالایی نسبت به نمونه ی داخلی اش دارد.

  • چرم های متفرقه مانند چرم کرستی، لمینیت شده ، گاگولیت و …

ین ماده بسیار مقاوم و بادوام بوده و علاوه بر این‌ها ظریف و شیک هم هست. چرم انواع گوناگونی دارد که هر یک از آن‌ها برای کاربرد خاصی مناسب است. همچنین به صورت مصنوعی نیز تولید می‌گردد که در اصطلاح به نام چرم مصنوعی شناخته می‌شود. این نوع چرم ارزان‌تر بوده و دوام کم‌تری دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.