اهمیت خطبه غدیر

در تاریخ بعثت پیامبر، فقط یک حکم است که با مقدمات مفصل و در اجتماعی بسیار عظیم به صورت خطابه، بیان شده است. همین کافی است تا هر شنونده ای تمایز این حکم را با سایر احکام الهی دریابد. چنان که امام باقر علیه السلام فرمود: “هیچ حکمی مثل ولایت در روز غدیر، اعلام نشده است.”

جهات اهمیت خطبه غدیر

***شرایط جغرافیایی غدیر که قبل از تقاطع جاده ها و متفرق شدن مردم بوده است. همچنین توقف سه روزه دربیابانی داغ و پس از انجام مراسم حج و عظیم ترین اجتماع مسلمانان تا آن روز…

***خطاب خداوند که ” ای پیامبر ابلاغ کن آن چه از طرف خداوند بر تو نازل شده که اگر ابلاغ نکنی، رسالت خود را نرسانده ای” … در هیچ یک از فرامین الهی چنین مطلبی گفته نشده است.خطبه غدیر - زن امروزی

***بیم پیامبر و دستور قاطع الهی بر لزوم اجرای حکم ولایت و امامت برای آینده مسلمین. (در هیچ حکمی چنین نگرانی از پیامبر دیده نشده بود.)

***ضمانت الهی بر حفظ پیامبر از شر دشمنان در خصوص این ابلاغ و رسالت که در هیچ یک از احکام الهی چنین ضمانتی نبود.

***اقرار گرفتن های حضرت از مردم در غدیر

***مسئله امامت فقط به صورت یک خبر و پیام و خطابه ابلاغ نشد؛ بلکه به عنوان حکم و فرمان الهی و بیعت عموم مسلمانان و تعهد آنان، اجرا شد.

***مفاهیم بلند و حساسی که در مقام تبیین ولایت در متن خطبه آمده است.

***مراسم خاصی که قبل و بعد از خطبه، واقع شد که بیعت و عمامه سحاب و تهنیت از نمونه های آن است و دلالت بر اهمیت ماجرا دارد.

***خطاب خداوند که ” امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم.” تا آن روز، مشابه آن، در هیچ موردی بیان نشده بود.

***توجه خاص ائمه علیهم السلام به سخنان پیامبر در غدیر و به خصوص کلام امیرالمؤمنین و حضرت زهرا که فرمودند: “روز غدیر خم برای کسی عذری باقی نگذاشت.”

***سند و شیوه نقل این حدیث از نظر حدیثی، تاریخی، کلامی و ادبی… محققان، تواتر این حدیث را به اثبات رسانده و همه مسلمانان با هر فرقه و مسلکی، به درستی این حدیث اعتراف کرده اند.

***مقاصد والای حضرت در خطبه غدیر:

  • نتیجه گیری از زحمات 23 ساله با تعیین جانشینی که ادامه دهنده این راه باشد.
  • حفظ دائمی اسلام از کفار و منافقین با تعیین جانشینانی که از عهده این مهم برآیند.
  • اقدام رسمی برای تعیین خلیفه که از نظر قوانین ملل در همیشه تاریخ، سندیت دارد.
  • بیان یک دوره جامع از برنامه 23 ساله و گذشته و حال مسلمین
  • ترسیم خط مشی آینده مسلمین تا آخر دنیا
  • اتمام حجت بر مردم که از مقاصد اصلی در ارسال پیامبران است.

منبع: اسرار غدیر، محمدباقر انصاری

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.