کتاب پدر پولدار ،پدر بي پول اثر رابرت کيوساکي

کتاب پدر پولدار ،پدر بي پول نوشته‌ی « رابرت کیوساکی » توسط « مامک بهادرزاده » به فارسی برگردانده شده است .

این کتاب در لیست 10 کتاب پرفروش دنیا در سال 2001 میلادی در روزنامه‌های وال استریت ژورنال، یواس‌ای تودی و نیویورک تایمز بوده است . خواندن این کتاب توصیه می‌شود زیرا که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و با داستانی که نویسنده از کودکی خویش نقل کرده است به آموزش روش‌هایی که به پولدار شدن می‌انجامد می‌پردازد.

رابرت کیوساکی می‌گوید: « مهم‌ترین علت مشکلات مالی مردم این است که سال‌های سال درس می‌خوانند اما درباره‌ی پول هیچ چیز نمی‌خوانند . نتیجه این است که فقط یاد می‌گیرند برای پول کار کنند… اما هرگز نمی‌فهمند چه کنند تا پول برایشان کار کند .»

نویسنده این اثر صاحب ایده‌های نوآورانه اقتصادی ناب در دنیاست . وی با نوشتن این اثر توانسته تمامی علاقه‌مندان مباحث اقتصادی را مبهوت خود کند. ویژگی این کتاب و سایر تفکرات رابرت کیوساکی کاربردی بودن آن‌ها و ارتباطات فوق‌العاده این نظریات با زندگی واقعی افراد جامعه است .

وی علاوه بر پدر پولدار و پدر بی‌پول دو اثر موفق دیگر با نام‌های « چرا می‌خواهیم شما هم ثروتمند شوید » و « دو مرد و یک پیام » از خود به جای گذاشته است، علاوه بر این کتاب‌ها مقاله‌های بسیاری درباره پول و دنیای تجارت نوشته و در روزنامه‌ها و مجلات منتشر کرده است .

آنتونی رابینز در مورد رابرت آورده است: « کار رابرت کیوساکی درامر آموزش، کاری نیرومند، عمیق، شگرف و دگرگون‌ساز است .من در برابر تلاش‌هایش سر تعظیم فرود می‌آورم و قویا به تمام مردم شرکت در این کلاس‌ها را توصیه می‌کنم .»

از زمانی که مردم مطالعه رو آغاز کرده‌اند و از نظر مالی با سواد شده‌اند، برای رسیدن به استقلال مالی، موانعی سر راه خود دیده‌اند. پنج عامل عمده بر سر راه مردمی که از نظر مالی آموزش دیده‌اند، وجود دارد که هنوز مانع از آن است، بتوانند ستون دارایی‌های خود را رشد دهند.این پنج دلیل شامل: ترس، بدبینی، تنبلی و سستی، عادات غلط و تکبر و گستاخی است.

در ابتدای فصل اول می‌خوانیم: «من دو پدر داشتم، یکی پولدار و دیگری بی‌پول. اولی تحصیل کرده و باهوش بود؛ او مدرک دکتری داشت و دوره چهار ساله دانشگاه را در کمتر از دو سال به پایان رسانده بود. سپس به دانشگاه‌های استانفورد، دانشگاه شیکاگو و دانشگاه شمال غرب برای ادامه تحصیلات عالیه رهسپار شده و در تمام دوران دانشجویی، از کمک هزینه تحصیلی بسیار خوبی برخوردار بودو پدر دیگرم، حتی کلاس هشتم ابتدایی را تمام نکرده بود.» با خواندن این پاراگراف اولین سوالی که ذهن خواننده را مشغول می‌کند این است که “چگونه یک فرد دو پدر دارد؟” پدری که نویسنده در ابتدا به تعریف ویژگی‌های او می‌پردازد پدر خونی و واقعی‌اش و پدری که تنها تا کلاس هشتم درس خوانده، پدر دوست نزدیک و صمیمی‌اش است که شیوه‌های پولدار شدن را به او آموزش می‌دهد. در این فصل رابرت کیوساکی به تفاوت‌های فکر اقتصادی دو پدرش می‌پردازد که یکی ایمان به پول و پولدار شدن ندارد و دیگری پول را معیار خوشبختی و سعادت می‌داند.

وی در این باره تعریف می‌کند: «گرچه هر دو پدر من به سختی کار می‌کردند، متوجه شدم یکی از آنان عادت دارد به مجرد رو به رو شدن با موضوعات پولی، مغزش را به استراحت وا دارد، در حالی که دیگری، مغزش را به فعالیت وا می‌داشت. نتیجه‌اش در دراز مدت، این بود که یکی از نظر مالی روز به روز قوی‌تر می‌شد و دیگری ضعیف‌تر. دو پدر من در تفکراتشان دارای دو نقطه نظر متفاوت بودند. یکی عقیده داشت که “ثروتمندان باید مالیات بیشتری بپردازند تا برای رفاه افرادی خرج شود که ثروت کمتری دارند.” دیگری می‌گفت: “مالیات‌ها به تنبیه تولید کننده‌ها می‌پردازد، حال آنکه پاداشی است برای آنان که تولید کننده نیستند.»

در ادامه‌ی کتاب، پدر پولدار به بیان 6 درس برای پولدار شدن می‌پردازد که به بیان و بررسی آن‌ها می‌پردازیم .

  • ثروتمندان برای پول کار نمی‌کنند
  • چرا دانش مالی را آموزش می دهیم
  • به کار شخصی خود اهمیت بدهید
  • تاریخچه مالیات‌ها و قدرت شرکت‌های سهامی
  • ثروتمندان پول می‌آفرینند
  • برای یاد گرفتن کار کنید نه برای پول

اختصاصی زن امروزی

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.