کاریزما را از کجا بیاوریم ؟

حتما شما هم آنها را دیده اید، ظاهرشان شاید نکته خاصی نداشته باشد، در نظر اول حتی معمولی هستند اما کافی است کمی بگذرد تا حس کنید با افراد ویژه ای طرف هستید؛ کسانی که بودنشان، حال هر جمعی را خوب می کند. ضمن اینکه می توانند یک نیروی انگیزشی قوی و موثر را در فضا پخش کرده و رهبری شورانگیز باشند.
وقتی حرف می زنند شش دانگ هوش و حواس جمع، با آنهاست و وقتی سکوت می کنند تماشایی هستند؛ حس می کنید هر کاری از دستشان بر می آید و همین اعتماد به توانایی ها و ویژگی هایشان باعث می شود به راحتی عده زیادی را، از خانواده و دوستان گرفته تا همکاران و هفت پشت غریبه، با خودشان همراه کنند. شاید فکر کنید آنها مادرزادی قهرمان هستند اما اینطور نیست، هر هنری که این سوپرمن های مدیریتی دارند، معجزه کاریزما است. شما هم اگر بخواهید، می توانید کاریزما داشته باشید. کاریزما، رازی است که فاش شده است…

کاریزما این است…

کاریزما را می توان مجموعه ای از صفت ها و رفتارهایی تعریف کرد که با کنار هم قرار گرفتن آنها، شخصیت فرد، جذاب، اثرگذار و الهام بخش می شود و البته این همه قصه نیست و نکته مهم این است که دیگران از بودن در کنار چنین افرادی، احساس افتخار و برتری می کنند. به طور خلاصه کاریزما، تنها جذابیت، وفاداری، دوست داشتنی بودن یا هیجان و شور نیست، بلکه حس اعتمادی است که باعث راحتی و آسایش مخاطب شما می شود و در عین حال برایتان اعتبار ایجاد می کند.

کاریزما به چه دردی می خورد؟

دکتر نصیر دهقان درباره کاربرد و اهمیت کاریزما می گوید: اگر هدف بزرگی داریم و می خواهیم اثر ماندگاری از خود بر جای بگذاریم، بدون شک نیاز داریم که افراد دیگری نیز ما را در مسیر هدف همراهی کرده و حمایت کنند و این همراهی، بدو تردید از طریق کاریزما بسیار آسان تر است و با شیب تندتری به دست خواهد آمد، چون کاریزما، توانایی ایجاد ارتباط ساده با دیگران و اثرگذاری فکر شما بر آنهاست. برانگیختن دیگران و الهام بخشیدن به آنها برای رسیدن به موفقیت بیشتر و در نتیجه داشتن همراهانی وفادار که از بودن با یک فرد کاریزماتیک لذت می برند.

از کجا بیاوریم؟

عده کمی از مردم دنیا هستند که کاریزماتیک به دنیا می آیند، اما عده بسیار زیادی از مردم هستند که می توانند کاریزماتیک شدن را یاد بگیرند. ضمن اینکه کاریزمای خدادادی می تواند ماندگار نباشد اما کاریزمای اکتسابی، با توجه به آگاهانه بودن و به روز شدن علومی که روی شیوه های جذب افراد و اثرگذاری بر دیگران کار می کنند، به طور قطع با زمان پیشرفته تر و ماندگارتر است.
وقتی قاعده بازی را بدانید با جاذبه شخصیتی تان و بدون اتکا به زور یا برانگیختن انگیزه های مالی در افراد، می توانید رابطه قدرتمند و درستی با آنها ایجاد کرده و با سلطه انرژی تان، نفوذ کلام و رفتار فوق العاده ای داشته باشید؛ پس طی پروسه ای طولانی مدت و هدفمند، کاریزما را مانند یک عمل می شود یاد گرفت. فقط صبور باشید و گام بردارید. کاریزما به دست خواهد آمد.

گام اول، انرژی مثبت

افراد کاریزماتیک، اغلب مهربان و باعاطفه هستند؛ یعنی بی توقع به زمین و زمان مهربانی می کنند و با وجود تمام مشکلات شخصی محتمل، هیچ وقت خلق مردم را تنگ نمی کنند. در این بین چیزی که مهم است اینکه اگر می خواهید کاریزماتیک شوید باید همدلی و همزبانی کردن را یاد بگیرید و به طور دقیق تر، قدرت درک افراد را داشته و برای درک بیشتر افراد، شنونده فعال و هوشمندی باشید.
به دیگران بسیار کمک کنید و با تحسین و تشویق نقاط قوتشان به آن ها انگیزه، شور و احساس خوبی بدهید. در یک کلام ضمن صادق بودن به مردم این حس را بدهید که آنها برای شما مهم ، باارزش و قابل تحسین هستند. داشتن انرژی مثبت و انتقال آن به دیگران مهم ترین ویژگی فردی است که شخصیتی کاریزماتیک دارد. بسیار مثبت باشید و نقاط قوت افراد را همواره یادآوری کنید، اجازه دهید شما همان کسی باشید که بودنش حال هر جمعی را خوب می کند.

کاریزما در قدرت است

اگر می خواهید جذابیت رفتاری داشته باشید، باید از هرگونه آه و ناله در برابر ناملایمات پرهیز کرده و خودمانی اش اینکه، تا جای ممکن خم به ابرو نیاورید. نایش نقطه ضعف های تان به دیگران باعث می شود که به اعتماد آنها لطمه وارد شود، بنابراین باید قوی بوده و در بحران ها خلاقیت و رفتاری خارق العاده از خودتان شان دهید.

زبان بدن، زنده ترین زبان دنیا

فرد کاریزماتیک باید از لباس پوشیدنش تا هر کلمه ای که انتخاب کرده و به زبان می آورد، حساب شده و به نوعی دلنشین و ویژه باشد؛ بنابراین برای بهبود فن بیان و زبان بدن خود بسیار تمرین کنید. نوع ایستادن و نشستن شما نشان دهنده میزان اعتماد به نفس شماست پس برای شروع، در پوشیدن لباس هایتان وسواس به خرج دهید و در گام بعد استوار و درست بایستید. درست دست بدهید و برقراری ارتباط چشمی موثر با مخاطبان خود را یاد بگیرید. با استفاده صحیح از زبان بدن، بدون اینکه لازم باشد کلمه ای به زبان بیاورید، جذاب تر، دلنشین تر و صمیمی تر به نظر خواهید رسید.

قاطع باشید

ناگفته پیداست افراد کاریزماتیک اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی دارند و البته برای رسیدن به این دو، باید گام های سنجیده ای برداشت و از دستیابی به اهداف کوچک و تقویت توانایی های فردی و شغلی شروع کرد و بعد هم مهارت خوب صحبت کردن در جمع را یاد گرفت. در همین مسیر، قاطع بودن هم یکی از نشانه های بارز داشتن اعتماد به نفس بالا است و به این معنی است که شما خواسته ها و تصمیمات خود را به طور روشن مطرح کرده و به صورت جدی پیگیری می کنید.

نقطه ضعف شما نقطه قوت تان می شود اگر…

هرچند افرادی که دارای اعتماد به نفس بالا هستند نسبت به توانایی ها و برداشت های خود اعتماد دارند، اما اگر اشتباهی کنند بدون اینکه احساس شکست داشته باشند با شجاعت آن را می پذیرند. افراد کاریزماتیک با اینکه دارای شخصیت قوی هستند اما نقاط ضعف خودشان را پذیرفته و برای اصلاح آن، بدون هیچ چانه زنی تلاش می کنند. وقتی نقاط ضعف تان را می پذیرید راستگو و قدرتمند به نظر می رسید.

سکوت رمز کاریزما

در انتها آخرین نکته و شاید هم فوت کوزه گردی برای کسب کاریزما این توصیه است که بسیار سکوت کنید و در قضاوت صبور باشید. بخش مهمی از جذابیت و مقبولیت افراد به سنجیدگی رفتار آنان بر می گردد که این ویژگی، بیشتر در موقعیت های بحرانی یا حساس، محک می خورد؛ بنابراین قبل از نمایش هر واکنشی ،خوب فکر کرده و در سکوت تمام جوانب را بسنجید. عادت به سکوت، به تمرکز شما کمک بزرگی می کند و رمز جذابیت شخصیت شماست.
هفته نامه ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.