چگونه وارد دنیای سه‌ بعدی شوم

چگونه وارد دنیای سه‌ بعدی شوم

دنیای سه‌بعدی بسیار گسترده است. صنعتی بسیارعظیم با نرم‌افزارها و ابزارهای سه‌بعدی که قبل از اینکه بخواهید نرم‌افزاری را خریداری کنید باید بدانید که در چه زمینه‌ای از این دنیای پیچیده و عظیم می‌خواهید قدم بگذارید و ادامه دهید. بر اساس این مقاله می‌توانید به راحتی تصمیم بگیرید و مسیر خودتان را مشخص کنید.

چه کاری ‌می‌خواهید انجام دهید؟

می‌خواهم فیلم سه‌بعدی بسازم

می‌خواهم بازی کامپیوتری بسازم

می‌خواهم جلوه‌های ویژه بسازم

می‌خواهم طراحی صنعتی انجام دهم

می‌خواهم ایده منحصر به فرد خودم را تولید کنم

من می‌خواهم فیلم انیمیشن تولید کنم

پروسه تولید فیلم و سریال انیمیشن ممکن است سالها به طول بیانجامد. معمولی‌ترین زمان برای ساخت یک فیلم انیمیشن ۵ سال است. سریالهای انیمیشن سه‌بعدی از این قاعده مستثنی هستند چون مدت ساخت آنها پایین است. در هر صورت هم فیلم انیمیشن و سریال انیمیشن به هنرمندان آموزش دیده بسیار حرفه‌ای نیاز دارد تا محصول نهایی تولید شود.

کار کردن در صنعت فیلم و تلوزیون برای هنرمندان سه‌بعدی یعنی کار کردن در فیلمی مانند Toy Story است. فیلم‌هایی مانند Avengers یا Dr.Who فیلم‌هایی هستند که کاملا انیمیشنی نیستند (رئال-انیمیشن) پروسه تولید هردو یکی است فقط در تکنیک ساخت متفاوت هستند.

به عنوان مثال: کمپانی پیکسار تصمیم گرفته است فیلم انیمیشن بسازد، اولین چیزی که نیاز دارد داستان است. ساخت و طراحی کاراکترها و کانسپت برای محیط‌ها در مرحله بعدی قرار دارد. بعد از اتمام این مراحل نوبت به ساخت دنیای سه‌بعدی فرا می‌رسد. در این مرحله است که هنرمندان سه‌بعدی شروع به مدلسازی، ساخت تکسچر، انیمیت و از تمامی کاراکترها و دنیای ساخته شده سه‌بعدی طبق داستان رندر می‌گیرند.

وقتی برای سریال سه‌بعدی کار کنید پروسه تولیدش شبیه فیلم انیمیشن است. به این صورت که همه چیز در بیرون از دنیای سه‌بعدی برنامه‌ریزی می‌شود ولی برای سریال محدودیت زمانی بسیار مهم است. به طور معمول سریال‌های تلوزیونی هر هفته باید آماده پخش شوند ولی برای فیلم سینمایی انیمیشن بیشتر از یک سال زمان لازم است.

مدلسازی پروسه‌ای است که در آن کانسپت‌های دو‌بعدی توسط هنرمندان مدلساز، تبدیل به مدل‌های سه‌بعدی می‌‎شود. بعد از ساخت مدل، باید رنگ و متریال و بافت به آن اضافه شود، به این مرحله تکسچرینگ می‌گویند. قبل از آنکه برای مدل بتوان حرکتی طراحی کرد، قبل از هر چیزی باید استخوان‌بندی داخل مدل پیاده شود که به این مرحله ریگینگRigging گفته می‌شود. بعد از آنکه مرحله ریگ به اتمام رسید. مدل آماده حرکت و جان‌بخشی می‌شود که به این مرحله  نیز انیمیت Animate یا پویانمایی گفته می‌شود. بعد از اینکه مدل انیمیت شد، نوبت به مرحله رندر می‌شود که در این مرحله از هر فریم یک عکس تهیه می‌شود که در نهایت به فیلم نهایی تبدیل می‌شود.

مرحله کامپوزیت در پروسه تولید انیمیشن سه‌بعدی بسیار اهمیت دارد در این مرحله است که لایه‌ها روی هم قرار می‌گیرند و پولیش نهایی صورت می‌پذیرد.

من می‌خواهم بازی کامپیوتری بسازم

بسیاری از استودیوهای ساخت بازی‌های کامپیوتری دارای بخش‌های گسترده‌ای هستند. و اگر عاشق بازی‌های کامپیوتری هستید می‌توانید با ما همراه باشید تا بدانید که بازی محبوب و مورد علاقه‌تان چگونه ساخته می‌شود.

برخلاف فیلم انیمیشن که در بالا اشاره کردیم، ساخت بازی از مرحله شروع و پایان بسیار تعاملی است. این بدان معنی است که برای ساخت بازی کامپیوتری باید شناخت عمیقی از سه‌بعدی داشته باشید. برای مثال: توسعه بازی و برنامه‌نویسی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

مانند یک فیلم، برای طراحی بازی باید قدم به قدم پروسه تولید دنیای سه‌بعدی از مدلسازی گرفته تا رندرینگ مسلط باشید. یعنی نظم و انظباط حاکم بر ساخت فیلم انیمیشنی نیز در ساخت بازی صادق است. اما هدف متفاوت است. برای مثال: انیمیت کاراکتر در بازی نباید فقط در نرم‌افزار خوب دیده شود بلکه باید در موتور بازی نیز به خوبی کار کند و نقصی نداشته باشد. همانطور که در بالا اشاره شد پروسه تولید طراحی و تولید بازی بسیار شبیه به تولید فیلم انیمیشن است. به همین منظور است که هنرمندان حرفه‌ای در این شاخه، بسیار راحت‌تر می‌توانند بین صنعت فیلم انیمیشن و صنعت بازی‌های کامپیوتری سوئیچ کنند یا برعکس.

برای ورود به صنعت بازی‌سازی باید خودتان را ارزیابی کنید که به کدام قسمت از این پروسه تولید بازی‌سازی علاقه‌مند هستید.

دقیقا مانند ساخت فیلم انیمیشن، تک تک لوازم مورد نیاز برای ساخت بازی باید مدلسازی شود. در این مرحله نیزهنرمندان از روی کانسپت‌های دو بعدی اقدام به سه بعدی کردن تمامی لوازم مورد نیاز بازی می‌کنند، برای اینکه بازی‌ ها نیاز دارند تا روی هر کنسول بازی و در کامپیوتر به صورت روان اجرا شوند. در این مرحله است که رزولوشن لوازم و کاراکترها باید مشخص شود. بنابراین با جزئییات بسیار زیاد کار کردن دراین مرحله باعث می‌شود تا در پروسه تکسچرینگ به مشکلاتی برخورد شود. بعد از اینکه مدلسازی لوازم و کاراکترها مشخص و نهایی شد، نوبت به مرحله ریگ کاراکترها می‌رسد تا بتوان به آنها حرکت داد. بعد از این مرحله، نوبت به انیمیت می‌رسد که در این مرحله هنرمندان انیماتور باید چندین حرکت مختلف را برای کاراکترها بسازند، برای مثال کاراکتر نیاز دارد هم حرکت راه رفتن داشته باشد و هم حرکت دویدن تا به وسیله گیمر راه رفتن و دویدن کاراکترها کنترل شود.

من می‌خواهم جلوه‌های ویژه بسازم

کار کردن در جلوه های ویژه به این مفهوم است که شما در صنعت فیلم سازی کار می‌کنید. جلوه‌های ویژه VFX به پروسه‌ای گفته می‌شود که در آن تصاویری که به وسیله کامپیوتر ساخته می‌شود را وارد فیلم رئال می‌کنند. برای مثال: در فیلم جان کارتر John Carter کاراکترهای دیجیتالی در کنار کاراکترهای واقعی ایفای نقش می‌کنند.

در ساخت جلوه های ویژه هم، بسیاری از روند مانند ساخت فیلم‌های انیمیشن است. برای مثال: مدل سه‌بعدی ماشین منفجر شده را داخل فیلم وارد می‌کنند تا هم از لحاظ امنیت و هم از لحاظ هزینه باصرفه باشد.

من می‌خواهم طراحی صنعتی انجام دهم

طراحی صنعتی نیز برای طراحی و ساخت محصولاتی که هنوز تولید نشده‌اند کاربرد دارد مانند آی پد. برای این منظور هنرمندان طراح شروع به طراحی کانسپت‌ می‌کنند. برای مثال: در این لینک مثال‌های خوبی را می‌توانید ببینید. با این طراحی‌ها، هرکسی می‌تواند به راحتی ببیند محصول نهایی دقیقا به چه شکلی خواهد بود.

در موارد بسیار زیادی برای ورود به این حیطه شما نیاز دارید تا به طور دقیق درکی کامل از مفاهیمی مانند: مدلینگ، تکسچرینگ و رندرینگ را یاد گرفته باشید تا بتوانید محصول نهایی خودتان و یا مشتریانتان را برآورده کنید.

من می‌خواهم ایده منحصر به فرد خودم را تولید کنم

به مفهوم ساده‌تر شما می‌توانید ایده خودتان را از شروع تا پایان بسازید. برای اینکار نیز باید از خودتان این سوال را بپرسید که من می‌خواهم چه چیزی را بسازم و یا اینکه تصمیم دارم روی کدام ایده‌ام کار کنم؟ سپس شروع می‌کنید برای ساخت چیزی که از آن لذت می‌برید با توجه به روند استاندارد ساخت تصاویر رایانه‌ای.

منبع : پویانما
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.