چگونه اعتماد به نفس فرزند خود را افزایش دهیم ؟

اگر فرزند شما اعتماد به نفس داشته باشد ، زندگیش با نشاط تر، متنوع تر، هیجان انگیز تر و لذت بخش تر است. خود را دوست دارد و به پیشرفت هایش افتخار می کند؛ در نتیجه در فضاهای گوناگون از ارزش ها، اعتقادات و آداب خود دست بر نمی دارد.

براى افزایش اعتماد به نفس فرزند خود ، از راه کارهاى ذیل استفاده کنید :

تقویت مبانی اعتقادی

ایمان به خدا، عامل مهمی در اعتماد به نفس فرزند است . پژوهش ها نشان داده است که باورهای مذهبی ، نقش مؤثری بر سلامت روان و در نتیجه افزایش خودباوری دارد. پس مبانی اعتقادی او را تقویت کنید.

شکوفایى استعدادها

براى این کار، ابتدا باید استعدادهاى او را شناخت .برخى کودکان، هماهنگى بدنى قابل توجهى دارند و مى توانند  به سرعت و به راحتى بدوند؛ بالا روند، و سه چرخه برانند .این کودکان، زمینه رشد در رشته هاى ورزشى را بیشتر دارند؛ اما قادر به تنظیم صداى خود یا نقاشى نیستند و این گونه کارها را به سختى انجام مى دهند . برخى دیگر، زمینه فعالیتهاى علمى و فنى مانند ساختن چیزى را دارند، و عده اى از کودکان، در مقایسه با سنشان، توانایى تکلم بالایى را دارا هستند .گروه اول، زمینه رشد در کارهاى فنى و صنعتى را دارند و گروه دوم، مهارتهاى مربوط به خواندن و نوشتن را به سرعت یاد مى گیرند . برخى کودکان به انجام فعالیتهاى هنرى مثل نقاشى علاقه ویژه نشان مى دهند .این گونه کودکان، اگر اندامى غیر متناسب داشته باشند، انجام ورزشهایى مثل دوچرخه سوارى، شوت کردن توپ یا شنا برایشان کار سخت و ناراحت کننده اى است . براى شناخت استعدادهاى فرزندتان، در رفتار او دقت، و به علاقهمندى هایش توجه کنید .اگر علاقه مند است در آشپزخانه به شما کمک کند، استعداد آشپزى، و اگر به خیاطى شما علاقه نشان مى دهد، استعداد خیاطى دارد .اگر قوه تخیل قوى دارد مى تواند رمان نویس خوبى شود . اگر قرآن را به خوبى تلاوت مى کند یا سرودى زیبا مى خواند مى تواند در همین زمینه ها رشد کند . پس از شناسایى استعدادهاى فرزند، با فراهم آوردن امکانات و ثبت نام در کلاسهاى مناسب، آن استعدادها را شکوفا سازید .

 اعطاى استقلال

اعطاى استقلال به فرزند در امور شخصى، از همان سال هاى اول تولد (غذا خوردن، لباس و کفش در آوردن، لباس و …)  در رفت و آمد به مدرسه و منزل نزدیکان (با فرض ایمنى ،) در خرید وسایل شخصى (البته مناسب با سن ،) کفش پوشیدن، استحمام و … در مراقبت از خود و حضور در اردوها، عامل مهمى در خودباورى او است .

اعطاى مسؤولیت

مسؤولیت هاى گوناگون متناسب با سن کودکان و نوجوانان (خرید نیازمندى هاى منزل، رزرو بلیت، واریز وجوه آب و  برق و تلفن و گاز، آشپزى، خیاطى، شستن خودرو، تعمیر وسایل منزل و )…اعتماد به نفس آنان را بالا مى برد .

اعطاى حق انتخاب

به فرزندتان به ویژه اگر نوجوان است، حق انتخاب بدهید . انتخاب لباس، کفش، لوازم مدرسه، کلاس هاى فوق برنامه، خرج کردن پول توجیبى و …راهکار خوبى براى خودباورى او است .

 تکریم شخصیت

براى گرامىداشت شخصیت فرزند خود، به او احترام بگذارید .مشورت با فرزند و نظرخواهى از او در نشستهاى  خانوادگى، گوش دادن به سخنانش، پاسخ دادن به پرسش هایش، پذیرش احساسات او و …نمونه هایى از احترام گذاشتن است .

تلقین به نفس

تلقین خودباوری به فرزند با جمله هایی چون “می توانی، تو توانمندی، تو قدرت داری، به فرزندم افتخار می کنم، برای داشتن چنین فرزندی خدا را شکر می کنم و … “، به شدت در خودباوری او مؤثر خواهد بود؛ همان گونه که جمله های تخریب کننده و یأس آور، اعتماد به نفس او را از بین می برد. افزون بر تلقین های مثبت خود، به کودکتان (بالاتر از 8 سال) بیاموزید که خودگویی های مثبت داشته باشد یعنی با جمله های  چون ” من می توانم این کار را انجام دهم، من وضعیت خوبی در  … دارم و … ” توانمندی را به خود تلقین کند.

منبع : نسیم مهر، حسین دهنوی 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.