چشمه های آب گرم ،پیشنهادی برای سفرهای نوروز

یکی از فعالیت هایی که برای سلامتی بدن مفید بوده و توسط پزشکان نیز توصیه می گردد استفاده ازچشمه های آب گرم است  .در طول نوروز با سفر به مناطقی که از چشمه های آب گرم بهره مند هستند می توانید از مزایای آن ها بهره مند شوید .

چشمه های آب گرم یا چشمه گرمابی مکان هایی هستند که به صورت مداوم آب گرم یا داغ از زمین خارج می‌شود. برخی نیز به خاطر درصد بالای مواد حل شده معدنی، از آب بعضی از این چشمه های آب گرم استفاده درمانی می‌کنند

در اکثر مناطق آتشفشانی جدید ایران، چشمه های آب گرم وجود دارد. آب تمام این چشمه‌ها تقریبا منشا سطحی دارند. آب‌های سطحی با نفوذ خود از خلال شکستگی‌ها، تدریجا گرمتر شده در افق‌های تحتانی، هنگامی که به سطح زمین می‌رسند به صورت چشمه های آب گرم نمایان می‌شوند.

پراکندگي چشمه هاي معدني بيشتر در اطراف نقاط فعال زمين شناسي است، املاح موجود در برخي از آبهاي معدني از چند گرم در ليتر تجاوز نمي کند در حالي که در برخي ديگر به ۲۵۰ گرم در ليتر مي رسد. درجه حرارت آبهاي معدني نيز متفاوت بوده بين شش درجه تا ۹۸ درجه سانتيگراد است.

منشا چشمه های آب گرم

از لحاظ منشأ دو نوع آب گرم تشخیص داده شده است:

آبگرم های سطحی

که از روی زمین سرچشمه گرفته و نخست حرارت طبیعی دارند، اما پس از فرو رفتن در زمین و گذشتن از لایه‌های گوناگون آن و گرفتن گرمای آنها و حل برخی مواد کانی این لایه‌ها در خود، از راههای دیگری به سطح زمین باز می‌گردند.

آبگرم های عمقی

که از روی زمین سرچشمه گرفته و نخست حرارت طبیعی دارند، اما پس از فرو رفتن در زمین و گذشتن از لایه‌های گوناگون آن و گرفتن گرمای آنها و حل برخی موادّ کانی این لایه‌ها در خود، از راههای دیگری به سطح زمین باز می‌گردند.

ویژگی های چشمه های آب گرم

چشمه های آب گرم در سراسر ایران و به ویژه در دامنه کوه‌های البرز و زاگرس پراکنده‌اند و بسیاری از آبادیها به علت داشتن این‌گونه چشمه‌ها، شهرت و اهمیت یافته و آبگرم نام گرفته‌اند.

برخی از این آبها به علت در بر داشتن پاره‌ای مواد شیمیایی، دارای رنگ، بو یا مزه خاصی می‌شوند. برخی ترکیبات گوگرد (سولفور و سولفات) به آب رنگ شیری یا آبی می‌دهند، و آبی که هیدروژن سولفوره داشته باشد، بوی تخم‌مرغ فاسد دارد.

چشمه های آب گرم دارای ترکیبات آهن، رنگ سرخ یا اُخرایی و مزة گس هستند. نمکهای دیگر، مانند کلرور سدیم (نمک طعام) و یدور سدیم، آب را شور یا تلخ می‌سازند.

خواص چشمه های آب معدنی

آبهاي معدني داراي خواص درماني زياد هستند و مي توان از آنها براي سالم سازي بافتها، تغذيه بافتها، سوخت و ساز تغذيه بدن و نيز مداواي برخي بيماريها از جمله بيماريهاي جلدي استفاده کرد، درمان با آبهاي معدني به دو صورت استحمام و آشاميدن انجام مي گيرد.

اطباء قديم براي درمان بسياري از بيماريها استفاده از آبهاي معدني را تجويز مي کردند،  امروز نيز با شناخت ترکيبات و خواص آبهاي معدني، پزشکان برخي از بيماريها از جمله بيماريهاي جلدي، جهاز هاضمه، امراض رواني و برخي از عوارض آلرژی (حساسيت) را به وسيله آبهاي معدني درمان مي کنند.

موقعيت چشمه هاي آب معدني خود بسيار مهم است، چنانکه در اقليمهاي کوهستاني و ارتفاعات استفاده از آب معدني موجب ازدياد حرکات تنفسي و گلبولهاي قرمز، افزايش فعاليت قلب و کاهش فشار شرياني مي شود. در مقابل استفاده از چشمه هاي آب معدني اقليم هاي دريايي با توجه به فراواني اکسيژن و فشار شرياني، حرکات تنفسي را کاهش مي دهد.

سرعین، شهری با چشمه های آب گرم

شهر سیاحتی سرعین در ‪ ۲۵ کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد. این شهر یکی از مهمترین مراکز استقرار چشمه های آب گرم شمه‌ های آب گرم در ایرن است. چشمه‌های آبگرم سرعین که با دما، خاصیت و ویژگی‌های درمانی خاصی از دل زمین می‌جوشند، همه ساله مسافران و گردشگران بسیاری را از گوشه و کنار کشور و خارج از ایران به سوی خود جلب می‌کنند.

برخی از مهمترین چشمه های آب گر شهر سیاحتی سرعین و خاصیت آب‌ آن‌ها عبارتند از:

مجتمع آبدرمانی سبلان سرعین

مجتمع آبدرمانی سبلان که به عنوان بزرگترین مرکز آبدرمانی خاورمیانه شناخته می‌شود، در داخل شهر سرعین قرار دارد. این مجتمع آبدرمانی دارای امکانات و استخرهای متعدد سرپوشیده و حوضچه‌های آبگرم تحت فشار (جکوزی)، سونای خشک و بخار، دوش‌ها و وان‌های انفرادی متعدد، خدمات پزشکی و درمانی مجزا برای مردان و زنان، پارکینگ اختصاصی و سایر امکانات مورد نیاز منطبق بر آخرین استانداردهای جهانی آبدرمانی‌های دنیا است.

آبدرمانی بش باجیلار (پنج خواهران)

این مجتمع آبدرمانی با استخر سرپوشیده بزرگ، سونای خشک و بخار، آبگرم تحت فشار(جکوزی) دوش‌های انفرادی، خدمات پزشکی و درمانی و پارکینگ در داخل شهر سرعین واقع شده و به لحاظ گنجایش دومین آبگرم شهر سرعین محسوب می‌شود. دمای آب در داخل استخر در حدود ‪ ۳۵ درجه با ظاهری کدر، کمی ترش مزه و کمی بودار است. از آنیون‌های موجود در آن می‌توان به بی‌کربنات، کلرور، سولفات و از کاتیون‌های آن به کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم اشاره کرد. از این آبگرم؛ برای درمان بیماری‌های عمومی و تسکین دردهای عصبی و مفصلی استفاده می‌شود.

چشمه گوز سویی (آب چشم)

این چشمه در کنار قهوه خانه ممتاز واقع شده و دمای آب ‪ ۲۱درجه سانتیگراد و تقریبا اسیدی است. مزه آب گس و بی‌بو است. آنیون آن بی‌کربنات و کاتیون آن کلسیم است. آب آن در ردیف آبهای بیکربنات کلسیک قرار دارد. آبدهی آن خیلی کم و در حدود‪ ۱لیتر در ثانیه و از دو نقطه کف حوضچه با مقدار قابل توجهی گاز کربنیک و هوا با فشار خارج می‌شود. از آب آن برای درمان بیماریهای چشم استفاده می‌کنند.

آبگرم گاومیش گلی

پر آب ترین چشمه معدنی شهر سرعین از لحاظ آبدهی و وسعت، استخر گامیش گلی است که روی دره واقع شده است. آبگرم معدنی گاومیش گلی (پر آب‌ترین و بزرگترین چشمه آب معدنی ایران) در داخل شهر سرعین واقع شده است. آب آن به صورت دایمی و جوشان در جریان بوده و دهانه آن پراکنده و دمای آب در حوض‪ ۴۶ درجه سانتی‌گراد است.

آب این چشمه ترش مزه، بیرنگ و کمی بودار است و بوی هیدروژن سولفوره به مشام می‌رسد. در اطراف مظهر چشمه و حوضچه‌ها کمی رسوبات زرد رنگ اکسید آهن دیده می‌شود. آنیونهای آن کربنات، بی‌کربنات، کلروره، سولفات و کاتیونهای آن کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم می‌باشد. آب آن در ردیف آبهای کلروره، بی‌کربنات سدیک و کلسیک گرم می‌باشد.

آب آن به علت داشتن ترکیب کلرو بی‌کربناته سدیک و کلسیک برای درمان بیماریهای عمومی، سیستم حرکتی (دردهای مزمن روماتیسمی )، بیماریهای زنان و بیماریهای قلبی و نیز تقویت عمومی بدن استفاده می‌شود.

اختصاصی زن امروزی

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.