چرا خداوند خیلی از دعا های ما را اجابت نمی کند ؟

خدای مهربان در قرآن، ما را به دعا تشویق کرده و فرموده است : زمانی که بندگان من ، درباره من می پرسند، بگو که من نزدیکم و به دعای اجابت کننده وقتی که مرا صدا می زند ، جواب می دهم.

اگر خدا نمی خواست به ما کمک کند، به ما نمی گفت که دعا کنیم؛ اما آیا تا به حال فکر کرده ای که اگر همه دعاهای ما انسان ها برآورده می شد، چه اتفاقی می افتاد؟

یک کشاورز دعا می کند که باران ببارد؛ اما یک مسافر دعا می کند که باران نبارد. فروشنده ای دعا می کند که گرانی بشود و او بیشتر سود کند؛ اما دیگران دعا می کنند که جنس ها ارزان شوند.

شخصی که از دنیا، خسته شده است، دعا می کند که زودتر بمیرد؛ اما برادر و خواهر و پدر و مادرش که او را دوست دارند، دعا می کنند که او زنده بماند.

اگر قرار بود خدا همه دعاهای ما را گوش کند، نظم دنیا، به هم می ریخت. به علاوه خیلی از دعاهایی که ما می کنیم، به صلاحمان نیست. خدا هم این طور دعاها را اجابت نمی کند. او ما را دوست دارد و چون می داند بعضی وقت ها، در خواست، به نفع ما نیست، آن را انجام نمی دهد.

خیلی از آدم ها دعا می کنند که به پول و ثروت برسند، اما خدا می داند که اگر همه آن ها پول دار شوند، پول شان را در راه بد خرج می کنند.

در قرآن آمده است که ” چه بسیار چیزهایی که شما دوست دارید و برای شما بد است.”

پس خدای مهربان ، گاهی به خاطر خود ما، دعایمان را گوش نمی کند؛ چون او ما را دوست دارد. گاهی چیزی را با اصرار از خدا می خواهیم ولی بعد می فهمیم که به نفع ما نبوده است.

از این گذشته خیلی وقت ها خدا، دعای ما را مدتی بعد برآورده می کند. ما انسان ها خیلی عجله می کنیم.

گاهی هم خدا بهتر از آنچه خواسته ایم، به ما می دهد.

دعا ، گفت و گوی دوستانه ما با خداست. این از مهربانی خداست که به ما اجازه داده است تا هر وقت و هر جا که خواستیم، بتوانیم با او حرف بزنیم.

حتی اگر خدا خواسته تو را انجام ندهد و دعایت را اجابت نکند، باز تو را دست خالی بر نمی گرداند. خدا به خاطر آن که تو با او حرف زده ای حتما در بهشت به تو پاداش خواهد داد.

پس ما هیچ وقت از دعا کردن ضرر نمی کنیم؛ یا به خواسته خود می رسیم یا خدا بهتر از آن را به ما می دهد و یا به خاطر دعا کردن، برای ما ثواب و پاداش در نظر می گیرد. گذشته از این ها گفت و گو با خدا، باعث آرامش ما می گردد؛ دل ما را روشن می سازد . شادی و امید را وارد زندگی ما می کند.

منبع: خداشناسی قرآنی کودکان

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.