معرفی انیمیشن کوتاه Borrowed Time

معرفی انیمیشن کوتاه Borrowed Time

اکنون که تب و تاب دنیای وسترن داغ است، در این مطلب به انیمیشن کوتاه تحسین شده و بی نظیر Borrowed Time می پردازیم.

انیمیشن کوتاه Borrowed Timeتمامی ما خاطرات و تجربیات خوب و بد بسیاری داریم و در آینده نیز به تعداد آن ها اضافه خواهد شد. به همان اندازه که در لحظات سختی و رو به رویی با مشکلات سعی می کنیم خاطرات خوش را به منظور پیدا کردن انگیزه و توان برای ادامه راه به یاد بیاوریم، تمام تلاش خود را به کار می بندیم که حتی کوچک ترین ثانیه هایی که با تلخی گذشته است را فراموش کنیم. اما به جای آن که خاطرات را فراموش کنیم، نیروی عظیم آن ها در تعیین شیوه زندگی و چارچوب های رفتاری را از یاد برده ایم.

در واقع گذشته همان دست های پشت پرده ای هستند که انسان ها را به مانند عروسک های خیمه شب بازی به حرکت در می آورند و هیچ گاه از بین رفته یا فراموش نخواهند شد. انیمیشن کوتاه Borrowed Time که دوران وسترن را به عنوان پس زمینه داستانی خود بر گزیده، دقیقا به سراغ این مفهوم رفته است.

در خلاصه داستان این انیمیشن کوتاه می توان چنین گفت:کلانتری میان سال پس از سال ها به محل حادثه ای باز می گردد که زمان زیادی را صرف فراموش کردن آن کرده است. با هر قدم که به جلو می رود و به لبه پرتگاه نزدیک می شود، خاطرات مانند کابو س های سنگ دل بر او حمله ور می شوند و توان ادامه دادن را از او سلب می کنند. آیا کلانتر می تواند در نبرد با گذشته اش پیروز شود یا به مانند یک شکست خورده در دوئل روح از کالبدش جدا خواهد شد؟

انیمیشن کوتاه Borrowed Time حاصل تلاش های پنج ساله اندرو کوتز و لو هاموهاج، دو تن از انیماتور های با سابقه صنعت انیمیشن است که پیش از این در انیمشین های مشهوری از جمله Inside Out ،Brave و بسیاری دیگر حضور داشته اند. اما وجه تمایز انیمیشن کوتاه Borrowed Time نسبت به ساخته های پیشین کوتز و هاموهاج در پیکسار و دیگر استودیو های مطرح دنیا، فضای تاریک و داستان بزرگ سالانه این انیمیشن است. اما این بدان معنا نیست که Borrowed Time از روح مشترک در بین آثار پیکسار عاری است، بلکه همچنان می توان امضای این کمپانی در نوع طراحی اجزای چهره شخصیت ها و وسواس در طراحی و مدل سازی محیط ها و مناظر را مشاهده کرد.

برای تصدیق این ادعا تنها کافی است که ۳۰ ثانیه اول انیمیشن را تماشا کنید. در واقع Borrowed Time یکی از برترین و زیبا ترین انیمیشن کوتاه هایی است که تا کنون ساخته و منتشر شده است. تک تک اجزای تشکیل دهنده این انیمیشن اصول واقع انگاری را به زیبایی هر چه تمام تر رعایت کرده اند. فیزیک در Borrowed Time حرف اول را می زند، وزش باد و تکان خوردن مو ها و لباس ها، گرد و خاک ناشی از حرکت و به اطراف پرتاب شدن سنگ ریزه ها به اطراف، همگی دقت مثال زدنی سازندگان را به رخ می کشند.

انیمیشن کوتاه Borrowed Time از دو خط زمانی متفاوت با ویژگی ها و المان های خاص خود تشکیل شده است. نور پردازی و رنگ بندی انیمیشن در هنگام به نمایش گذاشتن زمان گذشته، روشن بوده و نمودی از درون پر از امید شخصیت اصلی است.

اما در مقابل فضای زمان حال به شدت تیره و تاریک طراحی شده است که روح پریشان و درد مند کلانتر را به زیبایی به نمایش می گذارد.

تکمیل کننده این بخش از Borrowed Time، وجود حس در صورت شخصیت های کم تعداد انیمیشن است که در نما های نزدیک این ویژگی پر رنگ تر می شود. دوربین در اغلب سکانس ها نزدیک به شخصیت ها و بر روی رفتار ها و حس و حال های آن ها تمرکز دارد و در سکانس هایی که از شخصیت ها فاصله می گیرد، لحظات زیبا و بی نظیری از محیط غرب وحشی را تصویر می کشد که به نوعی می توان آن ها را از ویژگی های آثار وسترن دانست.

اما در این بین نباید از کات های به موقع، کنترل سرعت انیمیشن و روایت موازی بین گذشته و حال چشم پوشی کرد. در Borrowed Time باری دیگر با هنر مثال زدنی گوستاوو سانتائولایا همراه می شویم که سابقا نمونه آن را در Babel و The Last of Us به گوش جان سپردیم. موسیقی انیمیشن که با تمام فراز هایش، ریتم آرام خود را حذف می کند، در همان ثانیه های ابتدایی محسور کننده ظاهر می شود که سادگی اش را از یاد خواهید برد. جلوه های صوتی نیز به دقت انتخاب شده اند و سازندگان در کنار صداهایی از جمله دویدن و شیهه اسب ها و باد، حتی صدای کشیده شدن افسار اسب ها را نیز در انیمیشن قرار داده اند. دیالوگ های Borrowed Time به چند جمله کوتاه خلاصه می شوند، اما صدا پیشگان همین جملات را به زیبایی ادا کرده اند.

انیمیشن کوتاه Borrowed Time ار آن دست آثاری است که می توان حقیقتا آن را یک انیمیشن بزرگ سال دانست. این انیمیشن نشان داد که برای جدا کردن خود از آثار معمول نیازی به طنز افسار گسیخته و سکانس های منزجر کننده نیست و می توان با روایت داستانی ساده اما غنی از لحاظ پرداختن به روحیات انسانی، محصولی را پدید آورد که پس از تماشای آن کمی بیشتر به سبک زندگیمان دقت کنیم. Borrowed Time وصف حال بسیاری از ماست که در گذشته به دام افتاده ایم و به جای درس گرفتن و فراموش کردن آن، هیولایی را به وجود آورده ایم که نه تنها حال بلکه آینده مان را نابود کرده است.

بگذارید گذشته هرچه که بوده، خوب یا بد در همان گذشته بماند و بدانید که یاد گرفتن هنر فراموش کردن چندان سخت نیست. انیمیشن کوتاه Borrowed Time تاکنون ۱۳ جایزه و بیش از ۳۰ نامزدی را را از فستیوال های مختلف نظیر بلو پلام، نشویل و سنت لوییس دریافت کرده است و این انیمیشن را می توان بخت اول دریافت جایزه بهترین انیمیشن کوتاه از هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار دانست.

منبع: زومیت
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.