مراحل خاتم کاری

خاتم کاری ، هنری بسیار زمان بر و پر مشقت است و شاید به همین دلیل آن را خاتم نامیده اند چرا که ختم هنر و ظرافت ایرانی است . متاسفانه در سال های اخیر با ورود خاتم های کارخانه ایِ چینی ! بازار کار هنرمندانی که عاشقانه به زنده نگه داشتن این هنر پرداخته و چشمان خود را کم سو کرده اند، بسیار کساد شده است.

مراحل خاتم کاری

1- بریدن و آماده کردن مواد خام

خاتم کار یا خاتم ساز ( خاتم بند) باید مواد خام خود یعنی چوب ، استخوان، فلز و… را مدتها قبل از اینکه کار خاتم سازی را آغاز کند ، آماده کند . در مرحله اول، وی احتیاج به چوب هایی دارد که رنگ های آن، متنوع باشد. رایج ترین چوب ها عبارتند از: رنگ قرمز چوب عناب، رنگ زرد روشن چوب نارنج، رنگ سرخ تیره چوب فوفل. برای کارهای گرانبها از چوب آبنوس و چوب قهوه ای ساج نیز استفاده می شود.

سپس خاتم کار چوبها را با اره بغل شش بُر به قطعات نازک به اصطلاح خودشان ” لا” می برد . ضخامت هر لا 23/0 و ابعاد آن 5*70 سانتی متر است. لاهای نازک را ” لای مثلث” یا ” لای بغل شش” یا ” لای یک لایی” می نامند؛ علت اختلاف نام آنها بدلیل طرز بریدن آنهاست. سپس آنها را در گوشه ای می گذارند تا خشک شود.

استخوان شتر را هم به همین طریق به نوارهای کوچکی بریده و آن را در داخل ظرفهای سفالی به نام ” هسین” می گذارند. توی این ظروف، آب آهک قرار می دهند و استخوانها را حدود 3ماه در آن قرار می دهند تا سفید شود.

در مرحله بعدی مجددا چوبها و استخوانها را برش های بسیار ریز می دهندو به آن ” شش” می گویند که پهنای هر کدام آن 24/0 سانتی متر است. بعضی از شش های استخوانی را به هم بسته و آن را در ظرف دییگری که دارای محلول خورنده سبز رنگی است می گذارند. این محلول سبز، شامل سرکه و نشادر است که براده مس به نام “سواله ی مس” و “دم چرخ” مس به آن اضافه شده است. ” شش” ها 4 تا 6 ماه در آّب سبز می ماند تا اینکه اثر اسیدی مس در آن نفوذ کرده و رنگ آن را سبز کند. برای کارهای خاتم کاری گرانتر، بجای استخوان شتر از عاج فیل استفاده می کنند.

سپس نوبت آماده کردن ” شش” های فلزی می رسد. ششهای فلزی اغلب برنج و در موارد استثنایی از نقره ساخته می شوند. مفتول برنج را به قطعات 70سانتی متر بریده و با چکش دم پهن در قالبهای آن را به صورت شیارهای مثلثی در آورده و بدین ترتیب یک شکل منظم مثلث به نام ” سه پخ” در می آید.

سپس زمان به شکل درآوردن ششها آغاز می گردد. ششهای کوچک متساوی الاظلاع را ” مثلث”، ششهای بزرگتر با قاعده بزرگ را ” بغل شش”(سه گوش) و ششهای الماس گون را ” جو” می نامند. خاتم کار برای اینکه شکلهای مورد نیاز خود را بدست آوردروی یک تخته که دارای شیارهایی است و به صورت قالب عمل می کند و ” سیم مساوی” نامیده می شود، ششهای آماده را بر طبق نقشه خود قرار می دهد و روی آن ” سوهان دم پهن” می کشد و شکل معینی را بدست می آورد. بدین ترتیب چوب، استخوان و ششهای سی کامل شده و در بسته های بزرگ به گوشه ای گذاشته می شود.

2- سوار کردن شش های مرکب و میله

خاتم کار در این مرحله ، طرحی که مورد توجه اوست، انتخاب می کند، مثلا ترکیبی از اشکال مثلثاتی در داخل شش گوشهای منتظم یا مثلثات بزرگ. با داشتن لااقل سه نوع چوب رنگی و فلز و استخوان می توان ترکیبات احتمالی بسیار متنوع و زیاد را تشکیل داد.

3- به هم بستن گلها و بسته بندی آنها

وقتی تمام میله ها آماده شد، طول اصلی آنها که 70 سانتی متر است به 8تکه که هر کدام 75/8 سانتی متر یا بیشتر است بریده می شود. سپس خاتم کار با درنظر گرفتن بزرگی کار لایه های استخوان را آماده و نیمی از آن را با قطعاتی که دو سر آن چسب زده شده و به ارتفاع کار مورد نظر می باشد، گرد می آورد.

سپس گلهای شش گوش کوتاه و میله مثلثاتی را روی این تخته ها یا استخوانها می چسباند. سپس تخته دیگری روی آن قرار می دهد و همه این مجموعه را میان دو تخته گیره قرار میدهد. سپس دو تا ” گوه” هم روی آن گذاشته و با چکش هر دو ” گوه” را می کوبد تا سفت شود. این منگنه را ” تنگ زنگیره” می نامند. بسته بندی این میله ها را ” قامه” می گویند.

4- بریدن بسته ها و لایه های پشت

خاتم کار با اره بسیار نازک ” قامه ها” را به قطعاتی به ضخامت3میلیمتر می برد. برش آنها نسبت به محور شش ها قائمه است.

” آصر” ، که عبارت از تخته های پشت بند به ضخامت 6میلیمتر می باشد، برشهای خاتم (لایه ی دو سایه) را یکی در کیان ، در جعبه ای به نام ” توره” که معمولا 12 برش خاتمکاری گنجایش دارد چسبانده و این بسته را میان منگنه (تنگ) چوبی و گوه قرار می دهند.

5- برش طولی توره ها و سوار کردن ورقه ها

توره را بریده و به صورت ورقه های نازکی قاچ می دهند . این کار نیز با اره بسیار ظریف انجام می شود. برشها به طریقی انجام می شود که اولین برش، لایه ی دو سایه را به دو قسمت مساوی تقسیم کندو برش بعد آصر نخست را شکاف دهدو همین عمل را تکرار می کنند تا 24ورقه که لایه ای در حدود5/1 میلیمتر خاتمکاری در یک طرف و 3میلیمتر آصر در سوی دیگر درست کند

سپس ان ورقه ها را روی تخته رنده کشویی مخصوص، صاف کرده سمباده می زنندو به شیئی که باید تزیین شود می چسبانند.

برای چسباندن از چسب مخصوص استفاده می کنند.

در برخی خاتم ها برای زیباتر شدن کار یک حاشیه خاص دور شئی را می گیرد که به آن ” مُدخِر” می گویند.

در انتها سطح خاتم کاری شده را سنباده زده و به آن روغن ” سندلوس” می مالند تا در برابر رطوبت مقاومت یابد.

 

خاتم کاری - زن امروزی
خاتم کاری

منبع: سیمرغ

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.