فرهنگ واژه های سینمایی گروه ف

فرهنگ واژه های سینمایی گروه ف

واژه های سینمایی گروه ف : در این بخش شما با واژ های سینمایی بخش ف آشنا خواهید شد.

فاصله كانونی فاصله ای ( معمولاً بر حسب میلی متر ) از مركز سطح خارجی عدسی تاسطح فیلم. Focal Length
فاین كات برش ریز و دقیق، وصل «نما» ها و صحنه ها به هم، به گونه ای كه فیلم جریان و بیانی روان، بدون جهش و تمیز داشته باشد. Fine Cut
فرمالیزم -گرایش و توجهی بیشتر به قالب و شكل ظاهری اثر تا به محتوای آن.جنبشی در دهه ی 1920 تا 1930 درسینمای شوروی كه اساس آن را بعد از انقلاب 1917 مسكو فیلمسازی به نام«لِو كولشف»ریخت . Formalism
فریم(كادر) یك قاب از تصویر فیلم، یك كادر فیلم، یك تصویر واحد ازفیلم. Frame
فلاش بك (رجوع به گذشته) تدبیری سینمایی در بیان قصه كه طی آن فیلم واقعه ی زمان حاضر را رها می كندو به نقل اتفاقی در گذشته می پردازد. Flashback
فلاش فوروارد

 ( تجسم آینده)

معكوس یادآوری گذشته. Flash Forward
فوت استاپ میزان باز یا بسته بودن دریچه ی دوربین فیلمبرداری كه هر قدر بیشتر باشددریچه بسته تر و تنگ تر است و نور كمتری به فیلم می رسد. Foot Stop
فوكوس(وضوح) خطوط منعكس از جسمی كه روبروی عدسی دوربین فیلمبرداری قرار دارد بعد از عبوراز عدسی در یك نقطه ( محور تقاطع ) به هم می رسند و جسم در این نقطه واضح دیده میشود، یعنی تصویری كه چشم از دریچه ی دوربین می بیند دارای وضوح است. Focus
فید آت (تاریك شدن تدریجی تصویر ) ‌ تصویر فیلم به تدریج در سیاهی فرو می رود و صحنه یا فصلی به این ترتیب ختم می گردد. Fade – Out
فید این (روشن شدن تدریجی تصویر ) یك شیوه نقطه گذاری سینمایی، برای شروع كردن یك صحنه و نشان دادن گذشت زمان. Fade – In
فیلتر (صافی) ورقه ی نازكی معمولاً از طلق رنگی كه جلوی عدسی دوربین فیلمبرداری قرار میگیرد تا رنگ نوری را كه به فیلم می رسد تغییر دهد. Filter
فیلمبردار (1) دوربین معمولاً یک مسئول دارد که در واقع فیلمبردار اصلی و مسئول اجرای نظر کارگردان است. این مسئول را درآمریکا «مدیر عکاسی» یا «فیلمبرداری» و در انگلستان «فیلمبردار نورپرداز» می گویند. دوربین فیلمبرداری معمولا دارای یک فیلمبردار «متصدی دوربین» ، یک «مسئول تنظیم عدسی» و یک «مسئول کلاکت» و یک یا چند مسدول جابه جا کردن دوربین است. Cameraman
فیلمبردار (2) مدیر فیلمبرداری . Cinematographer
فیلمبردارنورپرداز اصطلاحی كه در سینمای انگلیس در مقابل اصطلاح آمریكایی   «فیلمبردار» معمول است و مسئول و مدیر فیلمبرداری معنی می دهد. Lighting Cameraman
فیلمبرداری گرفته شده از نام اختراع برادران « لومی یر» Cinematography
فیلمبرداری باوقفه فیلمبرداری به شیوه ای كه در آن دوربین از یك كادر از موضوع، فیلم بگیرد، بعدمتوقف شود و پس از مكثی كوتاه یا طولانی كادر دیگری را بگیرد و این كار هم چنان ادامه پیدا كند. Stop – Motion Photography
فیلمبرداری بدون صدابرداری توأم فیلمبرداری بدون ضبط صدا. Wild Shooting
فیلمبلند فیلم بلند سینمایی ( معمولاً داستان دار) ، از هفتاد و پنج دقیقه بیشتر ( درمقابل فیلم كوتاه، فیلم تك پرده ای و دو پرده ای) Feature
فیلم بی خطر(فیلم نسوز) به اصطلاح « فیلم نیتراتی » رجوع شود. Safety Film
فیلم چندداستانه فیلم بلندی كه از مجموعه ی چند فیلم كوتاه تشكیل می شود و معمولاً موضوع یامایه واحدی در تمام آنها جریان دارد. Episode Film
فیلم حساس فیلمی كه قابلیت جذب روشنایی اش از فیلم معمولی بیشتر است. Fast Film
فیلم خام فیلمی كه هنوز به كار نرفته و برای فیلمبرداری داخل دوربین قرار داده میشود. Film Stock
فیلمخانه (سینما تك) موزه و یا آرشیو فیلم. Cinématéque
فیلمخانه فرانسوی از معروف ترین و معتبر ترین موزه ها و بایگانی های فیلم در جهان با ذخیره بیش از 60هزار فیلم. Cinemateque Francaise
فیلم خبری فیلم های معمولاً كوتاهی كه به وقایع و اخبار روز می پردازد و گاهی در سینماهاپیش از فیلم داستانی نمایش داده می شوند. Newsreel
فیلم «ریورسال» فیلمی كه نسخه منفی ( نگاتیف ) و نسخه ی مثبت ( پوزیتیف ) آن یكی است. Reversal Film
فیلم درجه دو اصطلاح آمریكایی كه به نوعی فیلم اطلاق می شد كه با خرج و وسایلی كمتر ومحدودتر از فیلم های اصلی و عمده و با شركت هنرپیشه های درجه دوم با طول حدود 55 تا75دقیقه ساخته می شد و خاصیت « برنامه پر كن » داشت. B.Picture
فیلم زیرزمینی به طور اعم، فیلمی كه مستقل و بدون ارتباط با مجاری معمولی تأمین هزینه وتوزیع، با پول كم و در حیطه ی سینمای غیر تجاری ساخته شده باشد. Underground Film
فیلم سیاه اصطلاحی كه منتقدان سینمایی فرانسه برای توصیف نوعی فیلم جنایی با فضای دلهره آمیز و تیره به كار برده اند، به خصوص فیلم هایی از این نوع كه در دهه ی 40 واوایل دهه ی پنجاه در آمریكا ساخته شده است. Film Noir
فیلم عروسكی فیلمی كه شخصیت ها و بازیگرانش عروسكی هستند و اغلب به وسیله فیلمبرداری تك كادری حركت داده می شوند. Puppet Film
فیلم مجرد

( انتزاعی)

اصطلاحی كه به گروهی فیلم های تجربی اطلاق می شود كه به جای بیان قصه برایجاد احساس به وسیله ی نقش های تجریدی تكیه می كنند، و به وجهی شعر مانند، بیشترقابل حس هستند تا قابل درك منطقی. Abstract Film
فیلم مجلسی این اصطلاح را « ماكس رای نهارت » كارگردان و تهیه كننده ی اتریشی تئاتر برای نمایشی وضع كرد كه جهت یك تئاتر جمع و جور و صمیمی در نظر گرفته شدهبود. Kammerspielfilm
فیلم مجموعه ای (تألیفی) فیلمی كه تشكیل شده از تكه هایی كه قبلا به منظور دیگری فیلمبرداری شده و درفیلم دیگری نشان داده شده است. Compilation Film
فیلم مستند ضبط واقعیت، در مقابل فیلم داستانی. Documentary Film
فیلم موزیكال فیلم موزیكال، مثل فیلم وسترن یك پدیده خاص سینمای آمریكاست، یعنی در این سینما به وجود آمده، تكوین پیدا كرده و بهترین انواعش به ظهور رسیده است.

در این فیلم موسیقی و رقص و آواز باید جزء اصلی و جدایی ناپذیر فیلم باشد و در روایت قصه ورساندن حالت و معنی اثر نقش اساسی بازی كند.

Musicals
فیلمنامه(سناریو) به واژه « سناریو » رجوع شود. Screenplay
فیلم -نگاه اصطلاحی كه به وسیله فیلمساز روس « ژیگاورتوف » ابداع شد كه هم تصور سینمارا از نظر او و هم گروه فیلمسازانی را كه در این نظریات با او شریك بودند در بربگیرد. Kino – Glaz
فیلم نیتراتی فیلم 35 میلی متری، بر اساس سلولز نیترات، كه در 1889 به وسیله ی « جرج ایستمن » صاحب موسسه ی «كداك» به عنوان اولین نوار فیلم قابل انعطاف ابداع و عرضه شد وتا سال 1951 باب بود، منتها خیلی زود آتش می گرفت و وقتی در دستگاه نمایش سریع رد میشد و داغ می شد ایجاد حریق می كرد. Nitrate Film
فیلم ولوژی (فیلم شناسی) مطالعه و تحلیل سینما به عنوان یك پدیده ی اجتماعی، سیاسی وتاریخی. Filmology
فیلم های خیابانی اصطلاحی كه اولین بار بوسیله ی نویسنده و نظریه پرداز آلمانی « زیگ فریدكراكائر » در توصیف گروهی فیلم آلمانی به كار رفت كه در فاصله 1920 تا 1930 ساخته شد. در داستان این فیلم ها جذبه ی ترسناك و ممنوع زندگی خیابانی، قهرمانان را ازدرون زندگی كدر و یك نواختشان بیرون می كشید، و آنان را در خیابان، گاه با فضایل یروبرو می ساخت كه در خانه وجود نداشت. Street Films
فیلم های گانگستری فیلم های گانگستری همان طوری كه از این عنوان بر می آید به طور عمده به زندگی تبهكاران بزرگی مربوط می شوند كه اغلب سر كرده و یا وابسته به یك گروه متشكل تبهكاربودند. این فیلم ها به عنوان یك نوع ( Genre)خاص در سینمای آمریكا در دهه 30 و 40 به اوج اعتبار رسیدند. Gangster Films
فیلم هنری جنبشی در آغاز كار سینما در فرانسه كه هدفش فیلمبرداری از نمایش های تئاترمهم  و معتبر به منظور حفظ این نمایش ها بود… Film d”Art

منبع : تبیان

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.