عادات غذایی تان را تغییر دهید

اگر همیشه بی انرژی هستید و یا نوسانات خلق و خویتان زیاد است، اگر یبوست دارید و یا این که دچار افسردگی شده اید، و اگر موهایتان در حمام دسته دسته می ریزد، مطالعه ی این مطلب را از دست ندهید.

گاهی کنار گذاشتن چیزهایی که عادت به خوردنشان داشتیم، باعث می شود آلارم بدنمان به صدا در بیاید. مثلاً ترک قند و شکر می تواند تا چند روز احساس بی انرژی بودن و تحلیل رفتن به ما بدهد. در بیشتر موارد، این ها عوارض طبیعی هستند که به مرور زمان کاهش پیدا می کنند.

اما بعضی وقت ها بدن شما سعی دارد چیزهایی به شما بگوید که مربوط به حذف چیزی از رژیم غذایی تان نیست. ممکن است خوردن غذاهای نادرست چیزی باشد که بدنتان در موردش هشدار می دهد، یا نداشتن مواد مغذی کافی. اما این علائم نه چندان طبیعی کدام هستند که به شما می گویند باید در انتخاب های غذایی تان تجدیدنظر نمایید؟

تمام وقت بی انرژی و بی حال هستید

احتمالاً میزان آهن بدنتان پایین است. آهن یک ماده معدنی ضروری می باشد که سطح انرژی تان را بالا نگه می دارد، به انتقال اکسیژن در سراسر بدن کمک می نماید، و به بدنتان کمک می کند بهترین عملکرد را داشته باشد. اما اگر افت کند، انرژی تان هم افت می کند: بدنتان قادر نیست به اندازه کافی سلول قرمز بسازد و اکسیژن منتقل نماید تا با انرژی باشید. به همین دلیل یکی از علائم کم خونی، خستگی می باشد.

مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، آهن، ویتامین ای، منیزیم، سلنیوم، و مس نه تنها برای سلامتی حیاتی هستند بلکه برای موها نیز ضروری اند

چه باید کرد؟ اگر احساس بی حالی و خستگی دارید، سراغ غذاهایی بروید که سرشار از آهن هستند مانند گوشت قرمز، گوشت بوقلمون، غذاهای دریایی، بنشن، سبزیجات برگ تیره، غلات آهن دار، نخودسبز،… . موسسه ملی سلامت توصیه می کند زنان 19 تا 50 سال روزانه حدود 18 میلی گرم آهن دریافت کنند. اگر فکر می کنید ممکن است فقر آهن داشته باشید، به پزشک مراجعه نمایید تا میزان آهن خونتان را با یک آزمایش ساده بررسی کند.

اگر کمبود آهن داشته باشید، مکمل های آهن که گاهی حاوی 18 میلی گرم آهن هستند، درمان خوبی هستند. اما اگر بابت داشتن کم خونی مطمئن نیستید از این مکمل ها استفاده نکنید. چون آهن زیاد هم می تواند منجر به مشکلاتی چون یبوست، حالت تهوع، درد شکمی، استفراغ و احساس ضعف شود.

نوسانات خلق و خوی تان زیاد است

ممکن است کالری مورد نیاز بدنتان را دریافت نکنید. بله، واقعاً ممکن است دلیل عصبانیت و کج خلقی تان گرسنگی باشد. دو عامل هستند که فقط به سلامت جسم مربوط نیستند بلکه روی خلق و خوی تان هم تأثیر دارند؛ میزان انرژی و میزان قند خون. برای بسیاری از زنان سالم، این میزان یعنی دست کم 1200 کالری در روز.

اگر کالری دریافتی روزانه شما از این حد کمتر است، پس دمدمی مزاج بودنتان عجیب نیست! یعنی شما بر اساس میزان فعالیت های تان به انرژی بیشتری نیاز دارید.

چه باید کرد؟ اگر فعال و پرتحرک هستید، باید 1500 تا 1800 کالری در روز دریافت کنید تا وزن متعادلی داشته باشید و اگر در جریان کاهش وزن هستید، 1400 کالری.

یبوست دارید

احتمالاً به اندازه کافی فیبر نمی خورید. شاید فیبر دوست داشتنی ترین ماده مغذی موجود نباشد اما مهم و ضروری است. فیبر به مدفوعتان حجم داده و به عبور راحت تر آن از سیستم گوارش کمک می کند. اگر فیبر کافی دریافت نکنید برای دفع، مشکلاتی خواهید داشت.
چه باید کرد؟ اگر در رژیم غذایی تان فیبر را نگنجانیده اید، تدریجاً این کار را بکنید تا از قولنج، نفخ، ورم معده یا اسهال پیشگیری کنید. از غذاهایی مانند انواع لوبیا، جو پرک، مرکبات، سیب، توت فرنگی، گلابی، آووکادو، عدس، آرتیشو و بروکلی استفاده کنید و حواستان به مقدار فیبر مصرفی تان باشد. زنان باید روزانه 25 گرم فیبر دریافت کنند.

احساس افسردگی می کنید

احتمالاً به اندازه کافی کربوهیدرات مصرف نمی کنید. کاهش مصرف کربوهیدرات می تواند موجب کاهش وزن شود، اما کنار گذاشتن کامل کربوهیدرات ها می تواند منجر به کاهش میزان سروتونین که یک فرارسان عصبی مربوط به خلق و خو است شود و در نهایت حالت افسردگی پدیدار گردد.

دو عامل هستند که فقط به سلامت جسم مربوط نیستند بلکه روی خلق و خوی تان هم تأثیر دارند؛ میزان انرژی و میزان قند خون
چه باید کرد؟ اگر رژیم غذایی تان حاوی مقادیر بسیار کمی کربوهیدرات است، باید مطمئن شوید که در طول روز به طور مداوم کربوهیدرات کافی دریافت می کنید تا افت قند خون نداشته و دچار تغییرات خلق و خو نشوید.

اما بهترین کار این است که مصرف کربوهیدراتتان را تدریجاً افزایش دهید تا افزایش ناگهانی در قند خون روی ندهد و وزن اضافه نکنید. با کربوهیدرات های “خوب” شروع کنید: برشی از نان تست چندغله برای صبحانه، یک سیب برای میان وعده، یا یک سیب زمینی شیرین کوچک یا نصف فنجان برنج قهوه ای برای ناهار یا شام. البته اگر فکر می کنید علائم افسردگی را دارید برای اطمینان به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در حمام، موهایتان دسته دسته می ریزد

شاید مواد مغذی کافی به بدنتان نمی رسد. مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، آهن، ویتامین ای، منیزیم، سلنیوم، و مس نه تنها برای سلامتی حیاتی هستند بلکه برای موها نیز ضروری اند.

چه باید کرد؟ برای این که همه چیز را تحت کنترل داشته باشید، با افزودن میوه ها و سبزی ها به رژیم غذایی تان شروع کنید. ساده به نظر می رسد اما با این کار ویتامین ها و مواد مغذی فراوانی در اختیار بدنتان قرار می دهید که باعث تقویت و رشد موها می شود. روی پروتئین ها تمرکز خاصی داشته باشید (مرغ، ماهی، بوقلمون، آجیل، ماست یونانی، و تخم مرغ منابع خوبی هستند).

موهای شما اساساً از پروتئین ساخته می شود و بدون مواد مغذی تقویت کننده، موهایتان ضعیف و کدر خواهند شد. غذاهای سرشار از آهن را نادیده نگیرید، ریزش مو می تواند به کمبود آهن هم مربوط باشد.

منبع : تبیان

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.