صدقه در راه خدا و بیانات قرآن

یکی از مزایا اسلام این است که کار های اجتماعی آن به صورت عبادت بوده و از این طریق در میان مردم انگیزه برای انجام خود پدید می آورد.

کمک به مستمندان آن گاه که برای خدا باشد صدقه نامیده می شود و از این کار از نظر عوالم غیبی تاثیر عجیبی دارد تا آنجا که می توان از طریق آن بر طول عمر افزود و اجل را به تاخیر انداخت.

صدقه در راه خدا و بیانات اسلام در این مورد:

1- آیا نمی دانند که تنها خداوند توبه را از بندگانش می پذیرد و صدقات را می گیرد و خداوند توبه پذیر و مهربان است.

(سوره توبه آیه 104 )

2- خداوند ربا را نابود می کند و صدقات را افزایش می دهد و خداوند هیچ انسان ناسپاس گنه کار را دوست نمی دارد. (سوره بقره آیه  276)

3- اگر انفاقها  را آشکار کنید خوب است . و اگر آنها را مخفی ساخته  به نیازمندان بدهید برای شما بهتر است و قسمتی از گناهان شما را می پوشاند (و در پرتو بخشش در راه خدا بخشوده خواهید شد) و خداوند به هر آنچه انجام می دهید آگاه است. (سوره بقره آیه 271)

4- در بسیاری از سخنان درگوشی ( و جلسات محرمانه ) آنان خیر و سودی نیست مگر کسی که (به این وسیله ) امر به کمک به دیگران یا کار نیک یا اصلاح در میان مردم کند. و هر کس برای خوشنودی خدا چنین کند پاداش بزرگی به او خواهیم داد. ( سوره نساء آیه 114)

صدقه در راه خدا

5- مردان مسلمان و زنان مسلمان ، مردان با ایمان و زنان باایمان، مردان مطیع فرمان خدا و زنانی که از فرمان خدا اطاعت می کنند، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا ، مردان با خشوع و زنان با خشوع ، مردان انفاق گر و زنان انفاق کننده، مردان روزه دار و زنانی که روزه می دارند، مردانی که دامان خود را از آلودگی به بی عفتی حفظ می کنند و زنانی که پاکدامنند و مردانی که بسیار به یاد خدا هستند و زنانی که بسیار یاد خدا می کنند، خداوند برای همه آنان مغفرت و پاداش عظیمی فراهم ساخته است. (سوره احزاب آیه 35 )

6- کسانی که از صدقات مومنان فرمانبر عیبجویی می کنند و آنانی را که دسترسی جز به مقدار (ناچیز) توانایی شان ندارند مسخره می نمایند، خدا آنان را مسخره می کند و برای آنان عذاب دردناکی است. (سوره توبه آیه 79 )

7- مردان صدقه دهنده و زنان صدقه دهنده و کسانی که به خداوند قرض الحسنه دادند برای آنان چند برابر است و برای آنان پاداش کریمانه است. (سوره حدید آیه 18 )

برگرفته از کتاب بهزیستی و تامین اجتماعی در اسلام – نویسندگان : مالک محمودی و ابراهیم بهادری (زیر نظر حضرت آیت الله العظمی جعفر سبحانی)

اختصاصی زن امروزی

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.