شوهر خود را از نظر روانشناسی بشناسیم

وقتی که ما وارد زندگی مشترک می شویم، از جنس مخالف خود چه شناختی داریم؟

متأسفانه آنچه از مخاطب، در جنس مخالف خبر داریم، بیشتر به سلیقه ما بستگی دارد نه به کیفیت جنس مخالف. نشناختن درست یکدیگر، باعث می شود که پس از اینکه زن و مرد وارد زندگی شوند، ویژگی های آن ها باعث اختلاف شود. مرد و زن نمی دانند با چه روحیه ای مواجه اند. از این رو پس از تشکیل زندگی، همدیگر را نقد و نفی می کنند. و ویژگی های هم را موجب تحقیر، توهین و توبیخ قرار می دهند.

بنیان روانی جنس زن و مرد - زن امروزی

شناخت بنیان روانی جنس زن و مرد

در بنیان روانی جنس زن و مرد، پایه هایی وجود دارد که اگر آن ها را شناختیم و رعایت کردیم، زندگی گوارایی خواهیم داشت؛ در صورت نشناختن این ویژگی ها، تلاطم های زندگی را در پیش خواهیم داشت. باید بشناسیم آنچه را در جنس زن و مرد می گذرد. اگر ویژگی ها راشناختیم، اندازه های وجودی جنس مخالف را توجیه نمی کنیم. آقایان ایراد نمی گیرند که چرا خانم ها اینقدر احساساتی و زود رنج اند.

مرد بر پایه اقتدار شناخته می شود. خدا در طرح خلقتی مرد، مرد را ستون و پایه اقتدار قرار داده و ابزار جسمی و روانی هم به او داده است. پوست ضخیم، عضلات حجیم، استخوان بندی محکم و صدای بم در مردان از جمله این ابزارهاست. در مقابل پوست نازک، عضلات کم حجم و استخوان بندی ظریف و صدای نازک، را از ویژگی های زنان قرار داده است. مرد اهل جرأت و جسارت است و زن اهل کناره گیری و پرهیز؛ مرد اهل شدت است و زن، مظهر لطافت است.

خدای بزرگ و حکیم، مرد را قوام و پایه زندگی قرار داده است؛ حال اگر خانمی در رفتارهایش این قوام و پایه را نادیده بگیرد، به زندگی اش تعارض وارد کرده است. البته گاهی اوقات مردان، اقتدار را به سمت سلطه می برند؛ در حالی که چنین حالتی نتیجه عکس می دهد. متأسفانه در ادبیات ما هم برخی تعابیر غلط وارد شده مثل اینکه حرف مرد یکی است؛ مرد حرفش را عوض نمی کند ولو غلط باشد؛ در حالی که قدرت عوض کردن، اقتدار سنگین تری می خواهد.

خانم ها باید مراقب اسکلت و پایگاه شخصیتی مرد باشند و اقتدار مرد را نشکنند. خانمی که می خواهد در تصمیم گیری، مرد را تحت نفوذ قرار دهد، قدرت مرد را نادیده گرفته است. زن می تواند نظرش را در تصمیم گیری نافذ قرار دهد؛ بدون اینکه به تشکیلات روانی مرد آسیب بزند.

منبع: برگرفته از سخنان دکتر حبشی

اختصاصی زن امروزی

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.