سن دقیق ماه

سن دقیق ماه ، بر اساس جدیدترین تحقیقات، مشخص شد. محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، زمان دقیق تر تولد قمر زمین را شناسایی کردند. به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک پست، دانشمندان با بررسی سنگ و خاک جمع آوری شده توسط مأموریت آپولو 14 در سال 1971، دریافته اند که ماه 4051 میلیارد سال سن دارد که در برآوردهای یپشین، این رقم، بسیار کمتر بوده است. عقیده رایج این بود که ماه، حدود 100 یا 200 میلیون سال پس از به وجود آمدن منظومه شمسی، شکل گرفته است؛ اما تحقیقات جدید، نشان داد که ماه، طی 60 میلیون سال پس از تولد سیاره زمین، به وجود آمده است.

ملانی باربونی، مؤلف ارشد این تحقیق از دپارتمان علوم زمین، سیارات و فضا، تأیید کرد که تیمش با استفاده از روش تعیین سن، به وسیله اورانیوم و سرب بر روی نمونه های سنگ و خاک به دست آمده از مأموریت آپولو 14، که حاوی ماده معدنی زیرکنیوم هستند، موفق به شناسایی طول عمر ماه شده است.

تعیین سن ماه
تعیین سن ماه

این دستاورد، در نوع خود، بسیار چشمگیر است. زیرا نمونه های مذکور، به اندازه دانه های شن بوده و علاوه بر آن، ترکیبی از خاک ماه و سنگ های شکل گرفته در زمان برخورد شهاب سنگ ها به سطح قمر بودند.

محققان، به جای استفاده از خود سنگ ها، بر اساس جبه و پوسته پوشاننده آن، به تعیین سن ماه پرداختند و به این شکل توانستند قطعات ریز زیرکن را پیدا کنند. این ماده معدنی، نقش مهمی در انجماد ماه، ایفا کرده است.

خبرگزاری ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.