روزهای پایانی تابستان یک آش خوشمزه بزن تا خنک شی

روزهای پایانی تابستان یک آش خوشمزه بزن تا خنک شی

آش خوشمزه : هنوز فصل تابستان تمام نشده و فرصت داریم از خوردنی های خنک این فصل نهایت استفاده را کنیم.حالا چشمانتان را ببندید و به غذاهای خنک تابستانی فکر کنید.حدس می زنید چه غذایی را از چه خطه ای برایتان درنظر گرفته ایم ؟ «آب،دوغ،خیار» ؟ «آش دوغ» ؟

هنوز فصل تابستان تمام نشده و فرصت داریم از خوردنی های خنک این فصل نهایت استفاده را کنیم.حالا چشمانتان را ببندید و به غذاهای خنک تابستانی فکر کنید.حدس می زنید چه غذایی را از چه خطه ای برایتان درنظر گرفته ایم ؟«آب،دوغ،خیار» ؟ «آش دوغ» ؟ باید به خدمتتان عرض کنم که: «خیر»! هیچ کدام از اینها نیست.

آش یخ همان طور هم که از اسمش برمی آید، غذایی است سرد و خنک مخصوص یک ظهر یا بعدازظهر گرم تابستان؛غذایی از منطقه آذربایجان که بیشتر به عنوان عصرانه یا ناهار روزهای گرم که گاهی میل آدم به هیچ چیز دیگری نمی رود،سیرتان می کند.

بیایید به یک جای خنک،با آب و هوای مطلوب فکر کنیم.کدام شهر به ذهنتان می آید؟حتما بیشتر از یک شهر است!معمولا شهرهای شمال غربی ایران در تمام فصول سال خنک و دلچسب است.آذربایجان های شرقی و غربی و دیار اردبیل.امروز میخواهیم دستور پخت آش یخ را به شما آموزش دهیم که متعلق به مردم آذربایجان و مثل آب و هوای مطلوب و دلچسب آنجا در فصل تابستان،خنک و خوشمزه است.

آش یخ همان طور هم که از اسمش برمی آید،غذایی است سرد و خنک مخصوص یک ظهر یا بعدازظهر گرم تابستان؛غذایی از منطقه آذربایجان که بیشتر به عنوان عصرانه یا ناهار روزهای گرم که گاهی میل آدم به هیچ چیز دیگری نمی رود،سیرتان می کند.تهیه این آش از آن چیزی که فکرش را بکنید راحت تر است؛ ترکیبی از چند سبزی معطر،برنج،ماست فراوان و البته تکه های یخی که آخر از همه به این ترکیب اضافه می شود.

طبق معمول ماست یک پای اصلی این غذاست زیرا ماست و دوغ به دلیل طبیعت سردی که دارند،بسیار مناسب برای فصل گرما هستند.این مواد لبنی گرمازدگی،خستگی وعطش را کم کرده و چون دارای میکروارگانیسم های زنده و مفیدی هستند،می توانند از رشد و تکثیر بسیاری از باکتری های مضر در دستگاه گوارش جلوگیری کنند. سعی کنید تا میتوانید از مواد تازه در این غذا استفاده کنید تا طعم آن دلپذیرتر شود.

برای شش نفر به این مواد نیاز دارید:

اگر می خواهید طعم آش تان ترش نشود بهتر است بعد از آنکه آش سرد شد،ماست را اضافه کنید.در غیر این صورت ماست در اصطلاح می بُرد و غذا ترش می شود

یک کیلو ماست،دو پیمانه برنج،سه چهارم پر سیر،یک کیلو سبزی آش شامل تره،جعفری،ترخون،گشنیز و برگ چغندر،یخ،نمک و فلفل به اندازه کافی. سبزی تازه را خوب بشویید و پاک کنید.بعد همراه برنج و شش پیمانه آب،کمی نمک و فلفل در دیگ بریزید و بگذارید تا روی شعله زیاد،جوش بیاید.سپس شعله را کم کنید و بگذارید دیگ با درِ نیمه باز حدود یک ساعت،ریز جوش بزند.برنج زود ته می گیرد،بنابراین بهتر است هر چند دقیقه یک بار آن را به هم بزنید تا آش ته نگیرد.باید بگذارید، آب آش بخار شود و در آخر موادتان به سفتی شیربرنج شود.اگر وقت پخت لازم است،کمی آب جوش به آن اضافه کنید.تقریباً پنج شش دقیقه، قبل از آنکه آش را بردارید،حبه های سیر را خرد کنید یا به شکل درسته در ظرف آش بریزید.بعد از آنکه از پخت آش مطمئن شدید،بگذارید سرد شود و بعد آن را در یخچال بگذارید.می توانید ماست را قبل یا بعد از اینکه در یخچال بگذارید به آش اضافه کنید.تقریباً به ازای هر ملاقه آش،باید دو ملاقه ماست به آن اضافه کنید. وقت کشیدن آش،می توانید یک تکه یخ در هر ظرف بیندازید و میل کنید.

اگر می خواهید طعم آش تان ترش نشود بهتر است بعد از آنکه آش سرد شد،ماست را اضافه کنید.در غیر این صورت ماست در اصطلاح می بُرد و غذا ترش می شود!

برخلاف بیشتر آش های ایرانی،پیازداغ،سیرداغ و نعنا داغ جزو مواد اولیه این غذا نیست،اما اگر بخواهید می توانید این مواد را در آش تان بریزید.چون این غذا به صورت سرد مصرف می شود،حتماً این چاشنی ها را با روغن مایع تهیه کنید تا آش تان ماسیده نشود.

آش یخ، نه به خاطر دمای آن، که به خاطر ماست فراوان و سیر طبیعت سردی دارد.پس بهتر است حدود نیم ساعت پس از خوردن آن،شربت عرق نعنا یا نوشیدنی گرم دیگری بخورید تا سردی تان نکند.نوش جان .

منبع : تبیان
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.