رمز جاودانگی اسلام چیست؟

رمز جاودانگی اسلام

اسلام همواره به عنوان دینی زنده و پاینده شناخته شده است . جرج برنارد شاو می نویسد: من همیشه نسبت به دین محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) به واسطه خاصیت زنده بودن شگفت آورش، نهایت احترام را داشته ام. به نظر من اسلام، تنها مذهبی است که استعداد توافق و تسلط بر حالات گوناگون و صور متغیر زندگی و مواجهه با قرون مختلف را دارد. من چنین پیش بینی می کنم که ایمان محمد صلی الله علیه و آله و سلم مورد قبول اروپای فردا خواهد بود.

اما اینکه چرا دین اسلام این چنین زنده و پویا و ماندگار است، علل مختلفی دارد که برخی از آن ها از این قرار است:

عنصر امامت

عنصری در دین تعبیه شده که حافظ دین است و ان عنصر امامت است. امامان معصوم برای محفوظ ماندن اسلام در طول تاریخ، سه کار را انجام دادند:

1-در کنارتأیید آیات قرآن، سنت نبوی را نقل کردند و نگذاشتند سنت نبوی نابود شود و با این کار منابع دین را حفظ کردند.

2-روش های فهم قرآن و سنت و استنباط احکام اسلام را آموزش دادند تا عالمان بتوانند رأی اسلام را در هر زمینه، از منابع آن استخراج و استنباط نمایند. با این روش، عالمان می توانند در همه زمان ها نظر اسلام را درباره موضوعات مختلف به دست آورند.

3-کسانی را که دارای شایستگی لازم برای به کارگیری این روش هستند، به مردم معرفی کردند.امام صادق علیه السلام می فرماید: هر کس از فقهای امت من که از نفس خود مواظبت و از دینش پاسداری کند، با هوای نفس مخالفت و فرمان مولای خود را اطاعت کند، سزاوار است دیگران از او پیروی کنند.

عنصر اجتهاد

فرآیند اجتهاد راه استنباط معارف دینی را گشوده و حضور مستمر و پاسخ گوی دین را میسر ساخته است.

قوانین ثابت و متغیر

انسان برای نیازهای ثابت، قوانین ثابت و برای نیازهای دگرگون شونده، قوانین متغیر وضع کرده است.

جامع بودن

همه سونگری و در نظر گرفتن تمامی ابعاد زندگی بشری سهم به سزایی در جاودانگی اسلام دارد. ادوارد گیبون می گوید: قرآن، دستوری است شامل مجموعه قوانین دینی و اجتماعی و مدنی، تجاری و نظامی، قضایی، جنایی و جزایی

عدم اختصاص به عرب

قرآن در میان مردمی بدوی و عرب زبان نازل شده و فرق است میان اینکه چیزی در میان قومی خاص ظهور یابد یا اینکه مخصوص آن ها پدید آمده باشد. قرآن هیچ گاه مخاطب خود را اعراب یا قوم دیگری قرار نداده و همواره به ناس و یا مؤمنان خطاب کرده است.

منبع: برگزفته از کتاب پرسش ها و پاسخ های برگزیده، دفتر هفتم، حمید رضا شاکرین

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.