دارویی برای بیماری های مزمن بخش دوم

روزه درمان وسوسه و اضطراب انسان

در روایتی علامه مجلسی در کتاب بحار الانوار از پیامبر اعظم (صلی الله علیه و اله و سلم) این چنین نقل می کند: «مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَذْهَبُ كَثِیرٌ مِنْ وَحَرِ صَدْرِهِ، فَلْیَصُمْ شَهْرَ الصَّبْرِ، وَ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْر؛[٣] کسی که دوست دارد نا آرامی سینه اش کاهش یابد، ماه صبر (رمضان) و سه روز از هر ماه را روزه بدارد».

یکی از نیاز های روحی و روانی هر انسانی در طول زندگی، تأمین نیاز های جنسی است، که اگر موضوع به درستی و از راه صحیح جواب داده نشود، خود منشأ بیماری های خطرناک شهوانی می شود.

در روایت دیگری شیخ صدوق در کتاب خصال خود از امام علی (علیه السلام) روزه را درمان اضطراب سینه معرفی می فرماید: صَومُ ثلاثةِ أیّامٍ مِن كُلِّ شَهرٍ : أربعاءَ بینَ خَمِیسَینِ، و صَومُ شَعبانَ، یُذهِبُ بِوَسواسِ الصَّدرِ و بَلابِلِ القَلبِ؛ [٤] امام على علیه السلام: روزه سه روز از هر ماه: چهارشنبه وسط ماه و پنجشنبه اول و آخر ماه و نیز روزه ماه شعبان، وسوسه هاى سینه و پریشانی هاى دل را از بین مى برد».

روزه اهرمی برای دست یابی به آرامش خاطر

بر اساس  دستورات اسلامی، تنها چیزی که می تواند به انسان به درستی آرامش خاطر ببخشید ارتباط صحیح با خدای متعال است. آیات قرآن کریم نیز به خوبی حاکی از این موضوع می باشد. «الَّذین آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ [سوره رعد، آیه ٢٨] آنان كه ایمان آورده اند و دلهایشان به یاد خدا آرامش مى یابد.

آگاه باشید كه دلها به یاد خدا آرامش مى یابد». از آنجا که ذکر خداوند متعال، تنها ذکر زبانی و اذکار خاص نیست، بلکه ذکر عملی را نیز در بر می گیرد، به درستی می توان روزه را از جمله ابزار های نزدیکی و یاد خدا به شمار آورد؛ چرا که در ذکر عملی علاوه بر اینکه انسان سعی در شناخت و نزدیکی به خدای متعال دارد، از نواهی و محرمات نیز اجتناب می نماید و تمام اعضا و جوارح او با روزه بودن، سعی در قرب الی الله دارد، و حاصل این چنین فعلی چیزی جز آرامش نیست.

جناب شیخ طوسی در کتاب امالی خود از امام محمد باقر (علیه السلام) در خصوص رابطه روزه و آرامش و تسکین قلب این چنین نقل می کند: «اَلصّیامُ وَ الْحَجُّ تَسْكینُ الْقُلوبِ؛[٥]روزه و حج آرام بخش دل هاست».

روزه عاملی برای تقلیل هیجانات شهوانی

یکی از نیاز های روحی و روانی هر انسانی در طول زندگی، تأمین نیاز های جنسی است، که اگر موضوع به درستی و از راه صحیح جواب داده نشود، خود منشأ بیماری های خطرناک شهوانی می شود، از اینرو اسلام با معرفی گزینه تشکیل زندگی مشترک و ازدواج اسلامی، جواب مثبتی به این نیاز طبیعی انسان داده است، ولی با این حال درمواردی، همه افراد نیز بستر ازدواج برای ایشان فراهم نشده و لذا کما کان با مشکل هیجانات شهوانی مواجه هستند، آموزه های روایی برای این چنین افرادی گزینه روزه را پیشنهاد می کند؛

بر اساس آموزه های روایی، پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم) حاذق ترین و برترین طبیب دنیا به شمار می آید. مهارت و دلسوزی ایشان را هم خدای کریم تأیید نموده است و هم اولیای الهی.

کما اینکه در روایتی از کتب روایی این چنین نقل شده است: یَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ الْبَاهَ فَلْیَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَ أَحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَ مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَلْیُدْمِنِ الصَّوْمَ فَإِنَّ [الصَّوْمَ ] لَهُ وِجَاء؛ [٦] و نیز فرمود: اى جوانان، هر كه قدرت بر ازدواج دارد ازدواج كند، كه چشم را با حیا و دامن را پاك نگه می دارد، و هر كه قدرت ندارد، بسیار روزه بگیرد كه از نیروى جنسى می  كاهد».

در بحارالانوار علامه مجلسی در روایتی دیگری از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) این چنین نقل می کند: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الصَّوْمُ لِی وَ أَنَا أَجْزِی بِهِ فَالصَّوْمُ یُمِیتُ مُرَادَ النَّفْسِ وَ شَهْوَةَ الطَّبْعِ الْحَیَوَانِیِّ وَ فِیهِ صَفَاءُ الْقَلْبِ وَ طَهَارَةُ الْجَوَارِح؛ [٧] روزه براى من است و من خود جزاى آن مى شوم و جزاى آن را مى دهم.

روزه آرزوهای نامشروع نفس را از بین می برد و نیروی شهوات را کنترل می کند. روزه آئینه دل را صفا مى دهد، اعضاء و جوارح را پاك مى سازد».

دارویی برای بیماری های مزمن بخش اول

پی نوشت ها:
[١]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص١٥٦.
[٢]. بحار الأنوار: ج ٥٩، ص٢٦٧، ح٤٥.
[٣]. همان: ج ٩٤، ص١٠٨، ح٤٨.
[٤]. الخصال: ج ٢، ص٦١٢.
[٥]. امالى (طوسى): ص ٢٩٦، ح ٥٨٢.
[٦]. مكارم الأخلاق: ص١٩٧.
[٧]. بحار الأنوار: ج ٩٣، ص٢٥٤، ح٢٨.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.