خمیر حرارتی (Thermal Compound) فاسد

خمیر حرارتی (Thermal Compound) فاسد

خمیر حرارتی : آیا در هنگام خرید Thermal Compoundیا خمیر رسانای حرارت نسبت به فاسد بودن آن نگران هستید و یا یک خمیر در منزل دارید اما مطمئن نیستید هنوز قابل استفاده باشد؟ اگر بر روی خمیر تاریخ ساخت و انقضا درج نشده باشد چگونه بفهمیم که هنوز قابل استفاده است یا نه؟
این‌ها سوالاتی بودند که می‌تواند برای هر کسی ایجاد شود، بویژه در بازار ایران که غالباً امکان تهیه thermal paste از مراکز فروش رسمی وجود ندارد. در چنین حالتی چگونه می‌توان نسبت به فاسد نبودن خمیر، حتی در صورت پلمپ بودن آن مطمئن شد؟
معمولاً thermal paste‌های ساخت اغلب سازندگان مشهور، در داخل سرنگ عرضه می‌شوند، در صورتی که خمیر پیش از مصرف در داخل سرنگ نگه داری شود و خاصیت ویسکوزیته یا گرانروی خود را از دست نداده باشد، باید به آسانی از سرنگ خارج شده و بر روی سطح IHS یا کولر قابل پخش کردن باشد. بنابراین می‌توان گفت تا زمانی که خمیر خاصیت ویسکوزیته خود را از دست ندهد و بیش از حد سفت نشود، قابل استفاده است.

چگونه خمیر فاسد را تشخیص دهیم؟

خمیر حرارتی : یکی از مشخصه‌های بارز خمیر فاسد، افزایش ویسکوزیته آن است(سفت شدن)، در صورت از بین رفتن و یا افزایش خاصیت ویسکوزیته، خمیر سخت شده و فرم پذیری اولیه خود را از دست می‌دهد. بنابراین در صورتی که خمیر چسبندگی و ویسکوزیته خود را از دست داده باشد، باید از مصرف آن خودداری کرد.
خمیر فاسد علاوه بر آنکه خاصیت ویسکوزیته خود را از دست داده و سخت می‌شود، قدرت چسبندگی آن نیز از بین می‌رود، در چنین حالتی اگر خمیر را بر روی سطح IHS یا کولر بمالید، لایه لایه شده و به خوبی نمی‌چسبد و نمی‌توان آن را به صورت یکدست پخش کرد. اگر خمیری که تهیه کرده‌اید؛ هر یک از شرایط مذکور را داشت، پیشنهاد می‌شود که از استفاده آن خودداری کنید.
خمیر فاسد هیچ آسیب مستقیمی را به تراشه و یا کولر وارد نمی‌کند اما باعث کاهش رسانش حرارت و افزایش دما می‌شود.

منبع : شهر سخت افزار

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.