خشایار شاه و ماجرای سیصد یونانی

مروری بر كتاب

خشایار شاه و ماجرای سیصد یونانی: خَشایارشاه پسر داریوش بزرگ و آتوسا دختر کوروش بزرگ بود. خشایارشا چهارمین پادشاه هخامنشی بین سال‌های ۴۸۵ تا ۴۶۵ پیش از میلاد بود. معنای این نام می‌تواند «کسی که در میان شاهان پهلوان است» یا فرمانروای قهرمانان باشد. خشایارشا در سن سی و چهار سالگی به پادشاهی رسید.

رکورد بزرگترین امپراتوری دنیا از نظر جمعیت را شاهنشاهی هخامنشی در دوران خشایارشاه (حدود ۴۸۰ پیش از میلاد) با داشتن ۴۴ درصد جمعیت کل دنیا از آن خود دارد…

نويسنده: مسعود میناپرور
ناشر: سمير
زبان كتاب: فارسی
تعداد صفحه: 407
اندازه كتاب: وزیری جلد سخت
سال انتشار: 1392
دوره چاپ: 1

در سال ۴۸۰ قبل از میلاد، سپاه بسیار عظیم (خشایار شاه) از سارد حرکت کرده و پس از عبور از شهرهای (هلسپونت،تراس و مقدونیه) به حوالی (تسالی) رسید. نیروی دریایی ایران نیز علاوه بر جابجا کردن تجهیزات و سربازان ایرانی، در کنار آنها نیز حرکت می کرد.

در آن زمان یونان از چند دستگی رنج می برد. این چند دستگی اگرچه به زیان آنها بود اما برای مهاجمان (ایران) نیز توفیقی به همراه نداشت. چرا که یونانیان بی نهایت متلون المزاج (دورو) بوده و هر لحظه به سمت یک سردار روی خوش نشان می دادند. اکنون که یونان در برابر خشایار شاه در خطر بود، یونانیان موقتا دشمنی را کنار گذاشته و سعی بر ممانعت از ورود ایرانیان به یونان مرکزی گرفتند.

سرانجام خشايارشا به قصد حمله به يونان به کاپادوکيه واقع در آسيای صغير رفت و اين شهر را مرکز ستاد فرماندهی خود قرار داد. وی سه سال تمام به تجهيز سپاه مشغول شد و در نهايت سپاه بزرگی که بنا به گفته هرودوت در آن، ۴۶ گونه نژاد و قوم مختلف حضور داشتند بسيج کرد و در بهار 480 قبل از ميلاد به سوی يونان حرکت کرد.

عربها، هندی ها، پارس ها، مادها، سکاها، فنيقيها، مصری ها و حتی ساکنان جزاير خليج فارس نيز در اين لشکرکشی حضور داشتند. البته لازم بذکر است که مورخان يونانی در مورد تعداد افراد قشون ايران در اين لشکرکشی راه مبالغه نموده‌اند و گاه تا پنج ميليون نفر نيز ذکر کرده‌اند اما بنا به نوشته ساير مورخان تعداد افراد سپاه خشايارشا پانصدهزار نفر بوده که البته همه آنها سرباز نبوده و بسياری آشپز و ملوان و … در اين ارتش خدمت مي نمودند.

منبع: آی کتاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
8 نظرات
  1. هیوا می گوید

    باسلام تالیفات آقای مسعود میناپرور جذاب هستندوبسیارمفید

  2. احمدزاده می گوید

    سلام من هم ازخواندن کتاب خشایارشاه لذت بردم . چراکه این کتاب پاسخی بود به فیلم سیصد

  3. رضا می گوید

    واقعامتاسفم برای یه عده که فقط بدلیل دشمنی بااسلام این پادشاهان وحشی که خودشون تمدنهایی رانابودکرده اند میستایند.

    1. حسن می گوید

      چی زدی داداش خشایار رو به اسلام ربط دادی شماها چجور جانورانی هستید از تاریخ چیزی سر در نمیاری لطفا اظهار نظر نفرمائید

    2. سعیدی می گوید

      لطفااثاردیگراین نویسنده رومطالعه کنید و بعدا قضاوت کنید ایشان درباره ایات قران وشهدابسیارنوشته اند

  4. نیوشامولایی می گوید

    دوستان عزیز لطفا انقدرقضاوت نکنید اثاردیگراقای میناپرور خوندین؟ ایشان درباره شهدا و قران و زرتشت و… اثارقابل توجهی دارند. چراسعی دارین دین عزیزمون رو ازتاریخ باشکوهمون جداکنید؟؟؟؟!!!

  5. ناصر می گوید

    فقط خفه بمیر

  6. علی می گوید

    درود بر خشایارشاه وتمام شاهان پرافتخارایران زمین بجز شاهان قاجار که با بی تدبیری وبی لیاقتی تمام، سرزمین کهن ایران را به نابودی کشاندند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.