برق گرفتگی

برق گرفتگی بر اثر تماس و برخورد بدن و یا اعضای دیگر آن مثل دست و انگشت و غیره به سیم حامل جریان غیر عایق لخت یا با عایق کم صورت می گیرد که از آن جمله لوازم برقی خراب مانند اطوی برقی، یخچال، جارو برقی و سماور برقی، همچنین سیم هایی که هادی جریان برق می باشند مثل کابل های هوایی منازل و سیم های لوازم برقی زخمی شده حتی زمین های خیس و رطوبی و برخورد آنان با اعضایی از بدن شخص باعث حالت برق گرفتگی می شود.

برق گرفتگی باعث پرتاب شدن و حالت شوک می شود و گاهی این حالات ناشی از برق گرفتگی به حدی شدید و قوی می باشد که سبب مرگ اشخاص صلاحیت دار(برقکار)نیز می گردد.

برای کمک و امداد این گونه مصدومان، هرگز او را لمس نکنید؛ مگر اینکه جریان برق قطع شود و الا شخص امداد کننده دچار برق گرفتگی شده که ان هم نوعی بی احتیاطی است. در این صورت پریز برق را هر چه زودتر کشیده و یا فیوز مربوطه ان را قطع کنید و یا در غیر این صورت، چوب خشکی برداشته و جهت کنار زدن سیم از شخص برق گرفته استفاده کنید.

همچنین به هیچ وجه سعی در کنار کشیدن مصدوم از جریان الکتریسته نکنید. مگر اینکه بدن و دستهایتان خشک بوده و بر زمینی کاملا عایقی ایستاده کنید. مصدوم را از محل حادثه دور و بدن او را گرم نگه دارید.

منبع: کمک ها ی اولیه از سید محمد جوادهاشمی

اختصاصی زن امروزی

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.