بخش نهم : پروتکل FTP چیست و چکار می کند؟

تا به حال شاید اصطلاح FTP را مکرراً شنیده‌اید ولی در پی دانستن اطلاعات بیشتری در این رابطه هستید. FTP یک پروتکل یا قرارداد برای انتقال فایل در شبکه است. برای انتقال هر نوع داده باید با توجه به قراردادهای موجود از یک نوع از آنها استفاده کرد تا کارایی را که مد نظر ماست داشته باشد. پس شما با FTP می‌توانید فایل‌های مورد نظر خود را از یک رایانه به رایانه دیگر، در یک شبکه برپایه TCP، منتقل کنید. برای این کار هم می‌بایست از یک برنامه سمت مشتری بر روی رایانه خود استفاده کنید تا قادر به انجام این کار باشید.

FTP از حروف اول کلمات File Transfer Protocol تشکیل شده است و به عبارتی سرنام آن سه کلمه است، که به طور اختصار از اصطلاح FTP استفاده می‌شود. همانطور که از نام آن می‌توان فهمید، از آن برای تبادل فایل بین حساب‌های مختلف یک رایانه، بین یک حساب و یک رایانه شخصی و یا برای دسترسی آنلاین به بایگانی نرم افزارها در یک شبکه استفاده می‌شود.

کاربرد عملی و رایج از این پروتکل، یعنی FTP، بیشتر زمانی است که شما قصد انتقال یک فایل از رایانه خودتان به یک سرویس دهنده فضای میزبانی (Host) را دارید. در این زمان است که شما باید از این ابزار برای تبادل فایل استفاده کنید. مثلا شما چند فایل HTML ساخته‌اید و حالا قصد بارگذاری آن برای نمایش در وب را دارید. در اینجاست که باید پس از تهیه یک فضای مناسب، اقدام به بارگذاری یا آپلود (Upload) آن فایل‌ها، به وسیله FTP روی هاست خود کنید. در اینجا هم باید از یک برنامه معمولاً گرافیکی هم استفاده کنید که این مورد یکی از راه‌های استفاده از اف تی پی است.

پس به عبارت ساده، FTP یک راه کار برای انتقال فایل و پوشه بین رایانه‌های مختلف در شبکه است. که یکی اصلی‌ترین مصداق آن انتقال فایل‌های سایت روی فضای میزبانی با استفاده از FTP است. برای این کار شما در پنل فضای میزبانی خود یک حساب FTP می‌سازید و پس از آن با یک نرم افزار نصب شده روی رایانۀ خودتان، و همچنین نام کاربری و رمز عبوری که در زمان ساخت حساب FTP تعیین کردید، وارد حساب خود می‌شوید و اقدام به انتقال و مدیریت ‌فایل‌های خود می‌کنید.

راه های استفاده ازFTP

شما سه راه عمده برای استفاده از اف تی پی پیش رو دارید.

روش اول: استفاده از یک برنامه گرافیکی سمت مشتری است. این روش از مرسوم‌ترین طرق استفاده از FTP است. برای این کار اول باید بر روی رایانۀ خود، یک برنامه اف تی پی مانند FileZilla را نصب کنید و با دادن اطلاعات مورد نیاز برای اتصال، به سرور ftp متصل شوید و فایل‌ها را انتقال دهید. همانطور که ذکر شد این روش یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین روش هاست که احتیاجی به دانستن اطلاعات فنی زیادی هم ندارد.

روش دوم: استفاده از یک مرورگر هم یکی از شیوه‌های بهره برداری از FTP است. برای این کار شما مانند وارد کردن آدرس یک سایت، آدرس یک سرور اف تی پی را وارد می‌کنید (مانند /ftp://domain.com) و پس از دادن نام کاربری و رمز عبور، مرورگر برای شما فایل‌ها و محتویات فضای مورد نظر شما را نشان می‌دهد. استفاده از این روش برای جست و جو در دایرکتوری‌های بزرگ و برای خواندن فایل‌های بازیابی بسیار ساده است. اما در مقایسه با یک برنامه‌ی اختصاصی FTP از سرعت پایین‌تر و همچنین از قابلیت اعتماد کمتری برخوردار است.

روش سوم: آخرین روش هم استفاده از خط فرمان FTP است. بسیاری از سیستم عامل‌های امروزی مانند ویندوز مکینتاش و لینوکس، از خط فرمان توکار سمت مشتری تشکیل شدند. یعنی شما می‌توانید مثلاً از CMD (خط فرمان) خود ویندوز بدون نیاز به هیچ گونه ابزار اضافی‌ای این کار را انجام دهید. ولی به دلیل نداشتن رابط کاربری کاربرپسند خیلی از افراد مخصوصاً تازه کارها ترجیح می‌دهند از روش اول یا دوم استفاده کنند که با گرافیک سرو کار دارند تا متن و خط فرمان.

منبع : وبنولوژی

همچنین بخوانید:

بخش اول : وب سایت چیست ؟

بخش دوم : سرور چیست ؟

بخش سوم : Client یا کلاینت چیست ؟

بخش چهارم : دامنه چیست ؟

بخش پنجم : هاست چیست ؟

بخش ششم : مرورگر چیست ؟

بخش هفتم : انواع مرورگرها

بخش هشتم : HTML چیست ؟

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.