با خوردنی های خوشمزه لرستان آشنا شوید

استان لرستان یکی از پر جاذبه ترین استان های کشور است که سالانه میزبان گردشکران زیادی از سایر نقاط ایران می باشد. این استان دارای سوغاتی های خوراکی و صنایع دستی منحصر به فرد است. در اینجا قصد داریم شما را با سوغاتی های لرستان آشنا کنیم تا در سفر به این استان زیبا از این خوشمزه ها سوغات ببرید.

خوردنی های خوشمزه لرستان

عسل

عسل، این اکسیر شفابخش، با خواص درمانی بسیار، یکی از محصولات مرغوب استان لرسشتان است. این استان به دلیل داشتن مراتع و جنگل های انبوه و طبیعت بکر، یکی از بهترین مناطق برای تولید عسل است. اگر گذرتان به خرم آباد افتاد، عسل آن را امتحان کنید.

خوردنی های خوشمزه لرستان - زن امروزی

روغن حیوانی

شهرستان دلفان استان لرستان دارای روغن حیوانی مرغوب می باشد. روغن حیوانی که در زبان لکی به روغن دان معروف است، از شیر گاو و گوسفند تهیه می شود و به رنگ های زرد و سفید است.

خوردنی های خوشمزه لرستان - زن امروزی

برساق

یکی از شیرینی های استان لرستان، برساق است. در تهیه خمیر این شیرینی، از آرد، شکر، رازیانه، تخم مرغ، شیر و روغن استفاده می شود. پس از اینکه ترکیب گردو، دارچین، شکر، گلاب  و هل را درون خمیر، قرار دادند، آن را در روغن سرخ می کنند.

خوردنی های خوشمزه لرستان - زن امروزی

شیرینی آردی

شیرینی سنتی خرم آباد، شیرینی آردی است که طعم بسیار دلنشینی دارد و به دلیل ماندگاری بالا، گزینه‌ی مناسبی برای سوغاتی است. مواد اصلی تهیه‌ی آن شکر، آرد و روغن است. با افزودن طعم دهنده‌های مختلف انواع دیگری از این شیرینی تهیه می‌شود که عبارت است از شیرینی آردی گردوئی، شیرینی آردی نخودی و شیرینی آردی نارگیلی.

خوردنی های خوشمزه لرستان - زن امروزی

نان ساجی

نان ساجی نوعی نان پهن و نازک است که روی یک صفحه‌ی فلزی دایره به نام ساج پخته می‌شود. این نان انواع مختلفی از جمله نان تیری، نان تپ تپی و ته‌کِلِه‌ایی دارد. این نان علاوه بر استان لرستان در استان‌های کردستان، کرمانشاه، خوزستان و فارس نیز تهیه می‌شود.

خوردنی های خوشمزه لرستان - زن امروزی

کلوچه قندی

کلوچه‌ی بروجردی معروف به کلوچه قندی، یک شیرینی بسیار خوشمزه است که با آرد گندم، رنگ‌های طبیعی، مغز بادام و روغن حیوانی تهیه می‌شود. کلوچه قندی بروجرد یکی از بهترین سوغاتی‌های خوراکی بروجرد است. در ایام نوروز در بسیاری از خانه‌های اهالی این منطقه با این شیرینی از مهمانان پذیرایی می‌شود.

خوردنی های خوشمزه لرستان - زن امروزیترخینه

ترخینه ماده ای است که از ترکیب بلغور گندم و جو در دوغ حاصل می شود. برای تهیه ی آن، به مدت چند ساعت بلغور را در دوغ می جوشانند تا بپزد و ترکیبی خمیری به دست آید. این ترکیب را به صورت گلوله در می آورند و پس از خشک شدن در زیر آفتاب آماده ی عرضه به بازار می نمایند.

از ترکیب تکه های خشک ترخینه با حبوبات و سبزی های معطر ، آش بسیار لذیذی تهیه می شود.

اختصاصی زن امروزی

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.