امام زمان در زمان غیبت چه آثار وجودی دارند؟ (بخش اول)

آثار وجودی امام زمان

ممکن است این سؤال برای همگان مطرح شود که با توجه به اینکه امام زمان در دوران غیبت از دیدگان ما پنهان هستند، چه آثار وجودی دارند.

1-پایداری جهان

یکی از آثار وجودی امام علیه السلام، پایداری جهان است. امام، کامل ترین انسان در روزگار خویش است و فلسفه عالی آفرینش جهان به شمار می رود. امام باقر علیه السلام می فرماید: ” لو ان الامام رفع من الارض ساعة لساخت بأهلها و ماجت کما یموج البحر اهله”

(اگر حتی لحظه ای، وجود امام، از زمین برداشته شود، زمین، اهل خود را فرو می برد و همچون دریای خروشان، ساکنان خود را درهم می پیچد.)

در دعای عدیله می خوانیم:” بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السماء” به یمن و مبارکی وجود امام زمان(عج) موجودات روزی داده می شوند و به واسطه وجود او، آسمان و زمین پایدارند.

2- هدایت پنهانی

هدایت گری پیشوایان الهی تنها از بیرون و در حد نشان دادن راه رسیدن به مقصود نیست؛ هدایت گری آن ها جنبه درونی نیز دارد. معصومان با نفوذ در روان افراد، آنان را به سوی خود جذب کرده، از این رهگذر به سرمنزل مقصود می رسانند. آن ها در دل ها ی آماده نفوذ می کنند و آن ها را به سوی کمال و جلال خود، که جلوه عالی کمال و جلال الهی است، می کشند؛ یعنی آنان هم ولایت تکوینی دارند هم ولایت تشریعی. البته این دو ولایت در طول ولایت الهی  و با اجازه و مشیت خداوند است.

امام باقر علیه السلام، می فرمایند:

نور امام در دل های مؤمنان، از نور خورشید تابناک روز، درخشان تر است.(کافی، کتاب الحجه، ج 1، ص 194)

البته شرط بهرمندی از نور امامت، این است که انسان، دل از غبار و آلودگی و رذایل پاک کند.

این تأثیرگذاری، همچون تأثیر نخست، به حضور امام مشروط نیست.

3- حضور ناشناخته

گاه تصور می شود که امام عصر علیه السلام در منطقه ای دوردست زندگی می کند و هیچ ارتباطی با مردم ندارد؛ ولی بر اساس روایات، امام میان مردم زندگی می کند و آنان را می بیند و می شناسد، ولی مردم او را نمی بینند یا می بینند و نمی شناسند.

امام می تواند افزون بر تأثیرگذاری پیشین، از طریق القای مطالب درست در زمینه معارف احکام دینی ، در فرهنگ و معارف تأثیر بگذارد. بنابراین باب هدایت جویی از امام غایب، به کلی بسته نشده است.

منبع: کتاب معارف مهدویت، جمعی از محققین، به کوشش سعید آذرشین فام

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.