افزایش سرعت درایو حالت جامد

افزایش سرعت درایو حالت جامد

افزایش سرعت درایو حالت جامد ( SSD ) از طریق هماهنگ سازی مجدد پارتیشن ها

اگر شما سیستم عامل خود را از یک درایو مکانیکی ( HDD ) به یک درایو حالت جامد ( SSD ) منتقل کرده اید به احتمال زیاد پارتیشن ها به صورت درست هماهنگ سازی نمی شوند . این امر باعث عملکرد کند تر SSD شما می شود . اما خبر خوب این است که به راحتی می توانید این مشکل را با هماهنگ سازی دوباره پارتیشن ها بر طرف نمایید .

هماهنگ سازی پارتیشن ها چیست و چرا باید به آن اهمیت بدهیم

یک درایو مکانیکی معمولی عموما اولین پارتیشن را بعد از 63 بلوک خالی آغاز می کند در حالیکه در درایو های حالت جامد این امر بعد از 64 بلوک خالی اتفاق می افتد .
Windows installer به راحتی این موضوع را درک و به درستی به آن رسیدگی می کند . به همین دلیل بیشتر کاربران مشکلی با این قضیه ندارند . اگر شما یک کامپیوتر را خریداری کرده اید که ویندوز از ابتدا بر روی SSD آن نصب شده باشد , پارتیشن ها به درستی هماهنگ سازی شده اند . اگر ویندوز را به صورت مستقیم و به صورت نصب تمیز ( Clean Install ) بر روی SSD نصب کرده اید نیز به احتمال خیلی قوی پارتیشن ها هماهنگ سازی شده اند و installer به صورت اتوماتیک این کار ها را انجام می دهد .
اگر چه اگر ویندوز نصب شده خود را از یک هارد درایو مکانیکی به یک درایو حالت جامد منتقل کرده باشید نرم افزار ممکن است که این امر را به حساب نیاورد . و به احتمال زیاد پارتیشن های شما هماهنگ سازی نمی شوند ( در بعضی مواقع هماهنگ سازی انجام می پذیرد ) این عدم هماهنگ سازی پارتیشن ها موجب کندی سرعت SSD شما می شود و میزان این کندی بستگی به مشخصات SSD تولید شده دارد .
خوشبختانه یک راه حل آسان و سریع برای بررسی و رفع این مشکل وجود دارد .

نحوه بررسی درست بودن هماهنگ سازی پارتیشن ها

شما از طریق System Information tool می توانید به راحتی به بررسی این امر بپردازید . کافیست در منوی Start عبارت msinfo32 را تایپ کرده و کلید Enter را بفشارید تا System Information tool. اجرا شود .
سپس در قسمت چپ پنچره باز شده به مسیر Components و بعد از آن Storage بروید و گزینه Disks را انتخاب کنید . سپس در سمت راست پنچره درایو SSD خود را پیدا کرده و از مشخصات ارائه شده در زیر درایو SSD خود گزینه Partition Starting Offset را بیابید . در روبروی این گزینه مقدار عددی وجود دارد که برای هر پارتیشن موجود بر روی درایو متفاوت است .

افزایش سرعت درایو حالت جامد
افزایش سرعت درایو حالت جامد

سپس در مرحله بعد باید بررسی نمایید که این مقدار عددی آیا ضریبی صحیح از عدد 4096 است یا خیر و اگر مقدار عددی ضریبی از عدد 4096 بود درایو شما به درستی هماهنگ سازی شده است . در غیر این صورت پارتیشن به درستی هماهنگ سازی نشده است .
برای مثال در تصویر بالا مقدار عددی گزینه Partition Starting Offset ضریبی صحیح از 4096 است .
1048576 / 4096 = 256
همانطور که مشاهده کردید این مضرب به صورت عدد صحیح و بدون اعشار است . این بدان معناست که سکتور های درایو به درستی هماهنگ سازی شده اند . اگر ما این محاسبات را انجام دادیم و عدد به دست آمده همراه با اعشار بود ( به عنوان مثال 256.325 ) سکتورهای درایو به درستی هماهنگ سازی نشده اند .

نحوه بر طرف کردن پارتیشن های ناهماهنگ و غیر تراز

اگر پارتیشن های شما به درستی هماهنگ سازی نشده بودند شما برای افزایش سرعت SSD می توانید آن ها را هماهنگ سازی نمایید .
در حالیکه می توانید برای رفع این مشکل سیستم عامل را مجدد به حالت Clean نصب نمایید اما راه حل ساده دیگری نیز وجود دارد که شما را از نصب مجدد سیستم عامل بی نیاز می کند .
در راه دوم درست است که مشکلی برای اطلاعات شما پیش نمیاید ولی بهتر است که قبل از انجام آن از اطلاعات مهم خود یک نسخه پشتیبان تهیه بفرمایید .
سریع ترین راه برای حل این مشکل استفاده از نرم افزار MiniTool Partition Wizard است که نسخه رایگان آن این کار را به راحتی انجام می دهد و نیازی به تهیه نسخه پولی و یا کرک شده ان نیست. می توانید از لینک زیر این برنامه را دانلود و نصب نمایید .
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
بعد از نصب و اجرای برنامه بر روی پارتیشن مورد نظر که نیاز به هماهنگ سازی دارد کلیک راست کرده و تمام کاری که باید انجام بدهید انتخاب گزینه Align است .
توجه داشته باشید که به دلیل قدرتمند بودن این نرم افزار برای بسیاری از مسائل مربوط به درایو ها و پارتیشن بندی در صورت نداشتن اطلاعات کافی از این نرم افزار از استفاده از گزینه های دیگر خودداری نمایید . چون امکان دارد به اطلاعات شما صدمات جبران ناپذیری وارد شود

افزایش سرعت درایو حالت جامد
افزایش سرعت درایو حالت جامد

زمانیکه مراحل بالا را طی کردید به احتمال زیاد سرعت عملکرد درایو SSD شما بهبود پیدا خواهد کرد .

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.