اعتراض شدید کارگران معدن زغال‎سنگ آزادشهر به مسوولان

فارس از وضعیت بغرنج معدن‎کاران گزارش می‎دهد:

فقط یک انفجار کافی بود تا مسوولان گلستان را کانون توجه معدن‎کاران کند، کارگران سخت‎کوشی که در طول سال مورد غفلت مسوولان قرار داشتند پس از انفجار معدن و خاکستر شدن اجسادشان توانستند محکی برای حضور مسوولان باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، از روز گذشته که حادثه انفجار در معدن زمستان یورت آزادشهر رخ داد امدادرسانی با تلاش‎‎های مسوولان همچنان ادامه دارد اما مسئولانی که در طول سال خبری از این کارگران نداشتند اکنون که آوار مشکلات و عدم ایمنی امکانات، زندگی معدن‎کاران را تباه کرده و آنها را به خاک سیاه نشانده است، سر و کله اشان پیدا شد.

بر اساس فصل هشتم خدمات رفاهی کارگران «ماده 147 » دولت مکلف است خدمات بهداشتی و درمانی برای کارگران مشمول این قانون و خانواده آنها پرداخت کند بر اساس ماده 148 همین فصل از قانون نیز کارفرمایان کارگاه‎های مشمول این قانون مکلف هستند نسبت به بیمه کردن واحد خود اقدام کنند.

با وجود آنکه شرایط کارگاه این معدن از لحاظ ایمنی اصلا مناسب نبود و باید ناظران و بازرسان ادارات متولی از ادامه کار معدن‎کاران جلوگیری می‎کردند اما کارگران در بدترین شرایط ممکن، جان خود را کف دست قرار داده و برای به دست آوردن یک لقمه نان حلال از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.

سوال اصلی اینجاست که چرا بازرسان اداره کار و مسوولان متولی که باید شرایط ایمنی انجام کار برای کارگران را تائید و نظارت کنند اما کارگاه با وجود عدم زیرساخت‎های مناسب تعطیل نشده و معدن‎کاران در این شرایط بحرانی باید کار کنند و یک خطای اشتباه جان آنها را بگیرد و تاوان اشتباهات دیگران را باید کسانی پس بدهند که فریادشان به جایی نمی‎رسد.

اعتراض شدید کارگران معدن زغال سنگ به مسوولان

بی‎توجهی به قشر کارگر اعتراض شدید معدن‎کاران زغال‎سنگ آزادشهر را در پی داشت، این بی‎توجهی سبب شد تا برخی از آنها در گفت‎وگو با خبرنگار فارس لب به شکایت باز کنند و حرف‎هایی که سال‎ها بر دلشان مانده بر زبان جاری کنند.

یکی از این معدن‎کاران به خبرنگار فارس گفت: تا به حال در مدتی که در این معدن فعالیت می‎کردیم کسی سراغی از ما نمی‎گرفت هر کدام از این معدن‎کاران از پنج ماه تا 12 ماه حقوق معوقه دارند بیمه آنها با تاخیر واریز می‎شود برخی از آنها در آستانه بازنشستگی هستند اما بی‎توجهی به مسئله بیمه، آنها را دچار گرفتاری کرده است.

این کارگر معدن‎کار که سختی‎های زیادی از شغلش را تحمل کرده می‎گوید: از لحظات اولیه حادثه انفجار ما کارگران می‎خواستیم برای امدادرسانی به سایر دوستان گرفتار در تونل کمک کنیم اما به ما اجازه ندادند با وجود اصراری که داشتیم و به آنها گفتیم که کارگران همین معدن هستیم و اگر دو کپسول اکسیژن به ما بدهید خودمان بهتر می‎توانیم به دوستان‎مان کمک کنیم.

وی می‎افزاید: کمک‎رسانی ما به دلیل آشنایی نسبت به فضا و موقعیت تونل می‎توانست باعث سرعت کار شود اما با همه این تفاسیر امدادگران به ما اجازه ندادند و روند امدادرسانی به کندی پیش می‎رود برای اینکه امدادگران با فضای معدن آشنایی کامل ندارند.

تعدادی از کارگران معدن‎کار هم در گفت‎وگو با خبرنگار فارس گفتند که حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در هفته کار و کارگر بیشتر به تبلیغات دولت روحانی و گرفتن رای کارگران برای دولت فعلی تلاش کرد اما معدن‎کاران که تا به حال کمکی از سوی دولتمردان ندیده بودند با وجود اعتراض به قوانلو گفتند که رای ما به روحانی نیست.

کارگران معدن کار می‌گفتند حتی قوانلو رئیس سازمان صنعت و معدن گلستان حاضر نشد در این شرایط سخت که کارگران معدن‎کار می‎خواهند مشکلات‎شان را با ایشان در میان بگذارند گوش شنوایی داشته باشد و اعتراض کارگران در این شرایط هم کارگشا نبود، ما انتظارمان از مسئولان این است که در شرایط عادی به فکر کارگران باشند نه در هنگام مرگ و مصیبت.

 منبع: خبرگزاری فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.