آیا فروش یاهو خط پایان است ؟

خبر فروش یاهو در رسانه ها در حال رشد است اما آیا واقعا کار این غول اینترنتی به پایان خود رسیده است و باید علاوه بر مسنجر با ایمیل و امکانات دیگر یاهو خداحافظی کنیم؟

چند روز بیشتر از پایان به کار یاهو مسنجر این چت قدیمی و دوست داشتتنی پرخاطره نمی گذرد، خبری که خاطره های بسیاری را با خود زنده کرد اما گویا این آخر کار نیست و یاهو بخش های بیشتری از خود را از دست می دهد، در همین راستا چند وقتی است که خبر فروش یاهو در رسانه ها در جریان است.

یاهو با حضور 20 ساله در زمینه اینترنت توانسته است بیش از 1 میلیارد کاربر روزانه با600 میلیون کاربران موبایل را به دست آورد. بسیاری از دنیا، زمانی یاهو را تقریبا کل اینترنت می دانستند. یاهو در واقع فضای وب را چه در جستجو و چه در ارائه محصولات و خدمات مختلف دیگر همچون میل یاهو 360، یاهو مسنجر و… از یک حالت دولتی به کاربردی عمومی رساند. مریسا مایر مدیرعامل فعلی یاهو در بخشی از ایمیل اخیر خود پیرامون فروش یاهو درباره این شرکت می نویسد:” یاهو شرکتی است که دنیا را تغییر داد. تا پیش از آن، اینترنت یک پروژه تحقیقاتی دولتی بود. یاهو بود که بر محبوبیت فضای وب، ایمیل، سرچ، رسانه های آنی و مواردی از این دست افزود.” در ایران نیز مانند سایر اقصا نقاط دنیا یاهو در شناخت و مصرف اینترنت و استفاده از وب جایگاه شاخصی را داشت، هر چند در دنیای رقابت های تکنولوژیک و رسانه ای این جایگاه با فراز و فرودهای بسیاری روبرو بوده است.

یا هو از کجا آمد؟

مدیر عاملان یاهو هر کدام افق متفاوتی را دنبال می کردند؛ مایر با آمدن خود گفت می خواهد یاهو را به سمت اصالت خود برگرداند، اصالت یاهو سرویس های رسانه ای او هستند هر چند او هم نتوانست یا هو را به آن عظمت گذشته بازگرداند و اینبار باید منتظر تغییر در ساختار یا هو بود

«راهنمای جری و دیوید برای شبکه جهانی وب» اولین زمینه های تولد یاهو است. این وب سایت که قابلیت داشت وب سایت ها را جستجو کند توسط جری یانگ و دیوید فیلو، دانشجویان فارغ التحصیل مهندسی برق دانشگاه استنفورد راه اندازی شد. این وب سایت در در ژانویه 1994 به وجود آمد و در اوریل همان سایت به یاهو تغییر نام داد و دامنه یاهو (Yahoo.com) در تاریخ 18 ژانویه 1995 ساخته شد.

کلمه «یاهو»، مخفف کلمات Yet Another Hierarchical Officious Oracle (با این حال یکی دیگر از اوراکل ناخواسته سلسله مراتبی است). اصطلاح «سلسله مراتبی» توضیح می دهد که چگونه پایگاه یاهو در لایه دایرکتوری مرتب شده بود. اصطلاح «اوراکل» به معنی «منبع حقیقت و حکمت و اصطلاح» است. اصطلاح «ناخواسته» نیز به جای آن که به معنای عادی کلمه در نظر گرفته شود، در واقع توصیه به کارمندان یاهو است که برای گشت و گذار در وب، از جستجوگر یاهو استفاده کنید.

یاهو در اواخر دهه 90 توانست خود را در دنیا گسترش دهد و در اوایل 2000 میلادی سهام آن سر به آسمان کشید. این شرکت همچنان سیاست های خود را در تشکیل یک پورتال جامع حفظ کرد و ارائه سرویس های ارتباطی چون یاهو مسنجر و ایمیل یاهو تا فیلکر و کسب و کارهای اینترنتی چون املاک، خرید و مسافرت تا بخش هایی چون ورزش و اخبار را در برنامه های خود داشت؛ در واقع این کمپانی می خواست شما را در یک زیست فناوارانه بی نیاز کند اما به نظر می رسد این شرکت نتوانسته بر انسجام خود تمرکز کند و باعث شده است مخاطبان بیش از رفع مایحتاج خود در میان این همه محصولات و خدمات سردرگم شوند.

چالش مدیر عامل ها

یاهو در زمینه های مدیریت خود کمی بی ثبات بوده است به ویژه بعد از سال 2009 تغییرات بسیاری را در سطح مدیریت عالی خود تجربه کرده است. در سال 2009 کارول بارتز مدیر اجرایی سابق رمز عبور بعنوان مدیر جدید و عضو هیئت مدیره منصوب شد، وی در سال 2011 برکنار و تیم مورس جایگزین وی شد اما او یکسال بیشتر دوام نیاورد و اسکات تامپسون رییس سابق پی بال مدیر اجرایی ارشد یاهو شد اما عمر مدیریتی وی نیز چند ماه از 4 ژانویه تا 13 می 2012 بیشتر نبود تا راس لوینسون مدیر عامل جدید شود اما در آخرین تغییر ماریسا مایر مدیر موفق گوگل توانست بر کرسی مدیریت یاهو بنشیند.

مدیر عاملان یاهو هر کدام افق متفاوتی را دنبال می کردند؛ مایر با آمدن خود گفت می خواهد یاهو را به سمت اصالت خود برگرداند، اصالت یاهو سرویس های رسانه ای او هستند هر چند او هم نتوانست یاهو را به آن عظمت گذشته بازگرداند و اینبار باید منتظر تغییر در ساختار یاهو بود.

تغییرات اینبار در ساختار

یاهو دیگر مستقل نخواهد بود؛ بخش عظیمی از یا هو یا به عبارت دیگر بخش کسب وکار عملیاتی آن به زودی به فروش خواهد رفت. تا به حال از مشتری های زیادی برای خرید یاهو نام برده شده از جمله گوگل، تایم، تویئتر و… اما شرکت ویرایزن-Verizon- توانسته است همه را کنار بزند. این شرکت که سال گذشته با پرداخت 4.4 میلیارد دلار AOL را خریداری گرده و با این قادام رقیب یاهو را نیز به مالکیت خود در آورده است؛ حال خرید یاهو در کنار این شرکت، این غول مخابراتی را به یک غول رسانه ای تبدیل می کند که با احاطه بر سرویس های ارتباطی و تبلیغاتی یاهو می تواند درآمدهای هنگفتی به جیب بزند، مدیر عامل یاهو در اینباره می گوید: «خرید یاهو، شرکت ورایزن را به عنوان یک شرکت جهانی و رسانه محور در حوزه ی موبایل مطرح می کند و درآمدزایی در بخش تبلیغات دیجیتالی ما را تسریع می بخشد.»

یا هو به آخر نمی رسد و تحت ورایزن در کنار AOL با یک مدیریت یکپارچه به حیات خود ادامه می دهد هر چند غیر مستقل و شاید با برندهای دیگر یا تفاوت هایی که هیچگاه نمی تواند یاهو بودن آن خدمات یا محصولات را نادیده بگیرد. در واقع یاهو ی مستقل و جامع به پایان رسیده است

جمع شدن این سه شرکت می تواند در عرصه رقابت های موبایلی میان کمپانی های فناوری و رسانه یک مجموعه قوی ایجاد کند. در این خرید سرویس هایی مثل ایمیل یاهو و زیرمجموعه های عمده ی تولید محتوا نظیر فاینانس، اخبار، ورزش و محصولات تبلیغاتی Brightroll، Flurry و Gemin، به ورایزن می رسد اما سهم یاهو از علی بابا و همچنین یا هوی ژاپن از این خرید مستثنا شده است و این همان بخش هایی است که مایر گفته است می خواهد با آنها در یاهو بماند و ادامه دهد.
یاهو به آخر می رسد؟

یاهو با عدم به روز رسانی فعالیت های خود، کار را به ویژه در عرصه بستر موبایل به اینجا رسانده است هر چند مایر توانست تعداد توسعه دهندگان بخش موبایل را از 50 به 500 نفر برساند اما این نوش دارو پس ار مرگ سهراب بود او خیلی دیر به فکر بستر موبایل افتاده تقریبا سه سال پس از آنکه فیس بوک این کار را در اولویت های برنامه های خود قرار داده بود.

یاهو به آخر نمی رسد و تحت ورایزن در کنار AOL با یک مدیریت یکپارچه به حیات خود ادامه می دهد هر چند غیر مستقل و شاید با برندهای دیگر یا تفاوت هایی که هیچگاه نمی تواند یاهو بودن آن خدمات یا محصولات را نادیده بگیرد. در واقع یاهوی مستقل و جامع به پایان رسیده است.

یاهو حال با فروش سه هزار پتنت خود دایره محدودی را برای ادامه حیات خود گذاشته است اما سرویس های ملحق شده به ورایزن قطعا به کمک یاهو و سرمایه مالی، فنی و و کاربری اش یک مجموعه عظیم را شکل خواهد داد. ورایزن در نظر دارد تا سال 2020 شمار کاربرانش را به رقم 2 میلیارد نفر رسانده و درآمدی 20 میلیارد دلاری داشته باشد، و خرید یاهو گام بزرگی در این راستا است.

منبع : تبیان

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.