آیا خدا به نماز خواندن ما نیازی دارد؟

آیا خدا به نماز خواندن ما نیازی دارد که باید هر روز، نماز بخوانیم ؟ ممکن است این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد. اگر معلمی می گوید درس هایت را خوب بخوان، برای چیست؟ حتما می گویی برای آن است که باسواد شوم و آینده بهتری داشته باشم. اگر پدر و مادر، از فرزندش می خواهد که در کنار خوردنی ها، شیر و سبزی و خرما هم استفاده کند، برای این است که قوی شوند و سالم بمانند. اگر گل ها را باید مرتب، آب داد، برای این است که رشد کنند و پژمرده نشوند.

علت خواندن نماز

اگر خدا از ما خواسته نماز بخوانیم، خواندن آن، به نفع خود ماست. نماز، باعث نورانی شدن دل ما و پاک ماندن روح ما می شود. نماز باعث می شود که ما در زندگی، انسان های خوب و مهربان و خوش اخلاق و امیدوار باشیم.

حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم، نماز را به رودی تشبیه کرده اند که ما هر روز، پنج بار، خودمان را در آن، می شوییم و از زشتی ها پاک می شویم. کسی که نماز می خواند، کمتر دروغ می گوید، کمتر دوستانش را اذیت می کند و کمتر حرف های زشت می زند.

در آیه 45 سوره عنکبوت، آمده است: نماز، انسان را از کار زشت و ناپسند، دور می کند.

اگر آدم نماز خوان، گناهی هم انجام دهد، کم کم به برکت نماز، از آن گناه و کار بد، دست می کشد و توبه می کند. در زمان حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم، جوانی بود که همراه پیامبر، نماز می خواند، ولی بعضی وقت ها هم گناه می کرد. عده ای پیش پیامبر آمدند و گفتند ای پیامبر، این جوان، بعضی وقت ها گناهان زشتی انجام می دهد، حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم، در جواب آنها فرمود: بالاخره روزی نماز او، جلوی این کارهایش را خواهد گرفت. همین طور هم شد. آن جوان، بعد از مدتی، توبه کرد و از کارهای زشتی که انجام می داد، دست کشید.

خدا به نماز خواندن ما نیازی ندارد. این ما هستیم که برای رسیدن به خوشبختی، به نماز خواندن و گفت و گو با خدا، نیاز داریم. اگر مردم، نماز نخوانند یا حتی اگر همه آن ها، کافر شوند، به خدا ضرری نخواهد رسید. در آیه 8 سوره ابراهیم، از قول حضرت موسی علیه السلام آمده است: اگر شما و همه مردم زمین، کافر شوید، زیانی به خدا نمی رسد؛ زیرا خدا، بی نیاز و ستایش شده است.

گلی که آب نخورد و نور نبیند، می خشکد و پژمرده می شود. روح آدم بی نماز هم سیاه می گردد و از لذت دوستی با خدا، محروم می شود.

منبع: خداشناسی قرآنی کودکان، غلام رضا حیدری ابهری

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.