آموزش جوملا : مدیریت ماژول ها

آموزش جوملا : مدیریت ماژول ها

مدیریت ماژول ها : در این مقاله به شما نشان خواهیم داد در یک سایت با سیستم مدیریت محتوا جوملا چگونه وارد بخش مدیریت سایت شده و ماژول های موجود در سایت را اداره کنید

توجه

از آنجا که این تغییرات باید در بخش مدیریت سایت انجام شود . پیش از انجام هرکاری شما باید یک حساب کاربری به عنوان مدیر سایت داشته باشید تا این امکان برایتان فراهم باشد که وارد بخش مدیریت سایت شده و آنچه لازم است را انجام دهید . برای ایجاد حساب کاربری میتوانید با مدیر سایت مورد نظر تماس بگیرید .

نحوه دسترسی

در بخش مدیریت سایت از منو جوملا مسیر امکانات > مدیریت ماژول وارد بخش ماژول ها شوید
توضیحات

مدیریت ماژول جایی ست که شما میتوانید ماژول ها را ویرایش یا یک ماژول جدید اضافه کنید. در جوملا از ماژول ها برای نمایش محتوا و یا نمایش رسانه های مربوط به ماژول استفاده می شود

ماژول ها:

همه وبسایت های تحت جوملا حداقل به یک ماژول منو احتیاج دارند.
همه انواع دیگر ماژول ها اختیاری هستند.( مانند نظر سنجی , اخبار , تبلیغات و …)
برای هر منو یک ماژول منو وجود دارد( به عنوان مثال mod_mainmenu)
میتوان بیش از یک ماژول از یک نوع ماژول ایجاد کرد .
برخی از ماژول ها با کامپوننت ها مرتبط هستند. به عنوان مثال هر ماژول منو با یک کامپوننت منو ارتباط دارد. برای تعریف یک منو در جوملا ایتدا باید منو و گزینه های آن را در بخش مدیریت منو وارد کنید و سپس با استفاده از این صفحه یک ماژول برای منو بسازید. برخی از انواع ماژول مانند html دلخواه و مسیریاب به هیچ محتوای خاصی اشاره نمی کنند .

جوملا پس از نصب به طور پیش فرض دارای ۲۰ نوع ماژول می باشد

آموزش جوملا : مدیریت ماژول ها
آموزش جوملا : مدیریت ماژول ها

عنوان ستون ها

روی عنوان هر ستون کلیک کنید تا ماژول ها براساس مقادیر آن ستون مرتب شوند.

شماره. برای راحتی ارجاع به ماژول به صورت خودکار یک شناسه عددی به هر ماژول اختصاص می یابد

چک‌باکس. برای انتخاب یک ماژول این گزینه را انتخاب کنید. برای انتخاب تمام ماژول ها روی چک باکس بالای ستون کلیک کنید. بعد از این که یک یا چند باکس را انتخاب کردید روی یک گزینه از نوار ابزار کلیک کنید تا عملیات مورد نظر روی آن ها انجام شود. برخی از عملیات نوار ابزار مانند انتشار یا عدم انتشار را میتوان به طور همزمان روی جند ماژول اجرا کرد . بقیه مانند ویرایش فقط روی یک ماژول اجرا می شوند . اگر چند ماژول انتخاب شده باشند و روی دکمه ویرایش کلیک کنید اولین ماژول از لیست برای ویرایش باز می شود.
نام ماژول. یک نام برای ماژول , شما می توانید برای ویرایش ماژول روی نام آن کلیک کنید.

فعال. یک تیک سبز رنگ و یا یک ضرب در قرمز نشان می دهند که استفاده از ماژول فعال یا غیر فعال شده است . با کلیک روی این آیکن میتوانید حالت ماژول را از فعال به غیر فعال و از غیر فعال به فعال تغییر دهید.
چینش. ترتیب نمایش ماژول ها در یک مکان خاص. اگر لیست براساس این ستون مرتب شده باشد شما میتوانید با تعیین فیلتر ‘انتخاب مکان’ و کلیک روی فلش های سبز رنگ یا وارد کردن اعداد , ترتیب نمایش ماژول ها در یک مکان خاص را تغییر داده و سپس روی ذخیره چیدمان کلیک کنید(آیکن فلاپی دیسک)’.

سطح دسترسی. چه کسی به این ماژول دسترسی داشته باشد . گزینه های موجود عبارتند از :
عمومی: همه دسترسی دارند.
ثبت شده : فقط کاربران ثبت نام کرده دسترسی دارند
ویژه:تنها کاربران با وضعیت نویسنده یا بالاتر می توانند دسترسی داشته باشند

شما با کلیک روی این آیکن در ستون میتوانید سطح دسترسی به ماژول را تغییر دهید

مکان. جایی در صفحه که ماژول در آن نمایش داده می شود. مکان ها , جاهایی روی صفحه هستند که ماژول ها میتوانند در آنها قرار بگیرند ( به عنوان مثال “left” یا “right”). مکان ها در قالبی که برای صفحه استفاده می شود تعیین شده اند.

صفحات. گزینه هایی از منو که این ماژول در آنها نمای داده خواهد شد. گزینه ها عبارتند از “همه” برای نمایش در تمام گزینه های منو , “هیچ” برای اینکه ماژول در هیچ گزینه ای از منو نمایش داده نشود و “تغییرات” برای انتخاب گزینه هایی که باید ماژول در آنها نمایش داده شود. ماژول تنها در گزینه هایی از منو نمایش داده خواهد شد که در اینجا انتخاب شده اند.

نوع . نام ماژول در سیستم. Jجوملا ۲۰ ماژول استاندارد را نصب کرده است. بسیاری از افزونه های ماژول انواع دیگری از ماژول ها را فراهم می کنند.

شناسه. شناسه ماژول. این یک شماره یکتا است که به صورت خودکار توسط جوملا برای هر ماژول در نظر گرفته می شود. از این گزینه برای شناسایی داخلی ماژول (مانند لینک های داخلی )استفاده میشود. شما نمی توانید این عدد را تغییر دهید.

نمایش تعداد. تعداد ماژول هایی که در یک صفحه نمایش داده می شود. اگر تعداد کل ماژول ها از این عدد بیشتر باشد , چند صفحه ایجاد شده و دکمه های هدایت به صفحات مختلف (پایان, بعدی ,قبلی , آغاز) نمایش داده خواهد شد. دقت کنید که اگر تعداد ماژول ها زیاد باشد می توانید از گزینه فیلتر که در بالا نمایش داده شده است استفاده کرده و تعداد ماژول هایی که نمایش داده می شوند را کاهش دهید.

نوار ابزار

در قسمت بالا سمت چپ نوار ابزار را می بینید:

آموزش جوملا : مدیریت ماژول ها
آموزش جوملا : مدیریت ماژول ها

عملیات موجود عبارتنداز:

فعال. برای فعال کردن یک یا چند ماژول با استفاده از چک باکس آنها را انتخاب کرده و سپس این دکمه را بزنید. همچنین با کلیک روی آیکن موجود در ستون فعال میتوانید فعال یا غیر فعال بودن یک ماژول را تغییر دهید

غیر فعال. برای غیر فعال کردن یک یا چند ماژول با استفاده از چک باکس آنها را انتخاب کرده و سپس این دکمه را بزنید. همچنین با کلیک روی آیکن موجود در ستون فعال میتوانید فعال یا غیر فعال بودن یک ماژول را تغییر دهید.

رونوشت برداری. برای کپی کردن یک یا چند ماژول با استفاده از چک‌باکس آنها را انتخاب کرده و سپس اسن دکمه را بزنید. به ازای هریک از ماژول های انتخاب شده یک ماژول جدید ایجاد میشود. نام ماژول جدید به شکل “رونوشت”+نام ماژول اولیه خواهد بود.دقت کنید که ماژول های کپی شده غیر فعال هستند و در صورت نیاز شما باید آنها را فعال کنید.

حذف. برای حذف یا جند ماژول أنها را نتخاب کرده و سپس این دکمه را بزنید. ماژول های انتخاب شده حذف می شوند. توجه: فقط ماژول های خالی را میتوانید حذف کنید.

ویرایش. یک ماژول را انتخاب کرده و برای ویرایش آن روی این دکمه کلیک کنید اگر بیش از یک ماژول را انتخاب کنید اولین ماژول برای ویرایش باز می شود. شما همچنین می توانید با کلیک روی نام ماژول وارد صفحه ویرایش آن بشوید

جدید. برای ساخت یک ماژول جدید روی این دکمه کلیک کنید. به صفحه ای هدایت می شوید که لیستی از همه انواع ماژول های در دسترس را نمایش می دهد.

راهنما. صفحه راهنما را باز می کند.

لینک های سایت و مدیریت

آموزش جوملا : مدیریت ماژول ها
آموزش جوملا : مدیریت ماژول ها

در قسمت بالا سمت راست , بالای فیلتر دو لینک زیر وجود دارند:
Module manager links

سایت. تب سایت را باز میکند . وقتی وارد مدیریت ماژول ها می شوید به صورت پیش فرض این تب نمایش داده شده و امکان مدیریت ماژول های بخش نمایش سایت را فراهم میکند.
مدیریت . این تب امکان مدیریت ماژول های بخش مدیریت سایت را فراهم می کند . اگر نیازی به تغییر در منو های جوملا ندارید , لازم نیست در این بخش تغییری بدهید.

فیلتر ها

فیلتر براساس قسمتی از عنوان

شما میتوانید لیست ماژول ها را با استفاده از قسمتی از عنوان ماژول یا شناسه آن فیلتر کنید و یا میتوانید ترکیبی از مجموعه یا وضعیت نمایش را انتخاب کنید

فیلتر.دربالای ستون ها فیلد فیلتر و دو دکمه رو به روی آن مشخص است:

آموزش جوملا : مدیریت ماژول ها
آموزش جوملا : مدیریت ماژول ها

اگر تعدا ماژول های موجود در لیست زیاد است با استفاده از این گزینه میتوانید ماژول های مورد نظر را به سرعت پیدا کنید. بخش از عنوان و یا شناسه را وارد کرده و سپس دکمه “برو” را بزنید تا گزینه هایی که با آن مطابقت دارند نمایش داده شوند. می توانید یک کلمه یا تنها بخشی از آن را وارد کنید . به عنوان مثال کلمه “joom” با تمام ماژول هایی که در نام آنها “joomla” وجود دارد مطابقت خواهد داشت و تمام این ماژول ها نمایش داده خواهند شد.

فیلتر بر اساس قالب, مکان,نوع و وضعیت

کنار فیلد فیلتر لیست های بالا و پائین زیر وجود دارند:

آموزش جوملا : مدیریت ماژول ها
آموزش جوملا : مدیریت ماژول ها

میتوانید ترکیبی از این گزینه ها را انتخاب کنید. تنها ماژول هایی نمایش داده خواهند شد که با موارد تعیین شده مطابقت داشته باشند

انتخاب قالب. یک قالب را از قالب های موجود در لیست انتخاب کنید. تنها قالب هایی که برای سایت فعال هستند نمایش داده خواهند شد.

انتخاب مکان. یک مکان را از لیست مکان های در دسترس انتخاب کنید.

انتخاب نوع. نوع ماژول مورد نظر را از لیست انواع ماژول در دسترس انتخاب کنید. پس از نصب جوملا شما ۲۰ نوع ماژول خواهید داشت. اگر افزونه هایی در جوملا نصب کنید انواع دیگری از ماژول نیز در دسترس خواهد بود.

انتخاب وضعیت.از این لیست یکی از حالت های فعال یا غیر فعال را انتخاب کنید.

نکات

شما می توانید ترتیب نمایش ماژول ها در یک مکان را به صورت زیر تغییر دهید:
با استفاده از فیلتر یک مکان خاص را انتخاب کنید . با این کار تنهاماژول های موجود در آن مکان نمایش داده می شوند.
ترتیب موجود را با استفاده از فلش های سبز یا با نوشتن عدد عوض کرده و روی آیکن ذخیره ترتیب جدید در بالای ستون کلیک کنید. ماژول ها با ترتیب جدید در این مکان نمایش داده خواهند شد.
با کلیک روی نام یک ماژول می توانید آن را برای ویرایش باز کنید. .

منبع : سی ام اس فارسی
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.